Zaslal: st srpen 06 2008, 19:56 Předmět: prepinanie otacania motora jednym signalom
Zdravim. Potreboval by som ovladat chod motora dolava aj doprava, 1. stlacenie tlacitka motor sa rozbehne dolava a zastavi sa po max 1s, dalsie stlacenie toho isteho tlacitka, motor sa rozbehne doprava tiez na max. 1s. Skusal som to riesit pomocou D klopneho obvodu zapojeneho ako Flip-Flop a pomocou 4 tranzistorov. Problem mam s tym casom. Dalo by sa to riesit pomocou 3stavu-vysokej impedancie, do ktorej by presli vystupy D klopneho obvodu?Ako?
Vdaka.
Založen: Feb 22, 2005 Příspěvky: 1440 Bydliště: Kunratice u Prahy
Zaslal: st srpen 06 2008, 20:29 Předmět:
Posuvný registr se čtyřmi stupni a za něj připoj 4538 nebo jiný dvojitý monostabil. Každá polovina ti spustí jeden směr otáčení. _________________ Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18748 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt srpen 07 2008, 11:49 Předmět:
Nevím , k jakému účelu a pro jaký výkon to potřebuješ , ale takto zapojený můstek bude mít pro motor cca 9V a ještě je nebezpečí zkratu zdroje tranzistory v serii v přechodných stavech a na to navazují problémy s úrovní napájecího napětí a tím nazpět k rušení "budiče"
bobobo
Potrebujem ovladat motor na zamykanie a odomykanie kufra auta. Povodny motor bol 3j vyvodovy. Teraz je len 2j vyvodovy. Odber motora pri otoceni mechanizmu je asi 500mA a potom sa musi odpojit,pretoze sa dalej nevie otacat a odber narasta.
Založen: Apr 09, 2008 Příspěvky: 149 Bydliště: Okolí Ostravy
Zaslal: čt srpen 07 2008, 12:09 Předmět:
BOBOBO napsal(a):
Nevím , k jakému účelu a pro jaký výkon to potřebuješ , ale takto zapojený můstek bude mít pro motor cca 9V a ještě je nebezpečí zkratu zdroje tranzistory v serii v přechodných stavech a na to navazují problémy s úrovní napájecího napětí a tím nazpět k rušení "budiče"
bobobo
Bohužel tam nebude ani těch 9V. Vrchní tranzistory nepůjdou v tomto Tvém zapojení vůbec sepnout, chybí nulové diody, atd. Více k tomu najdeš třeba v AR B1/92.
Vdaka, pozriem sa na to v AR. Podla mna by sa mali dat zapnut aj tie vrchne tranzistory. Spinaju sa do kriza zo spodnymi. Nulovymi diodami myslis ochranne diody na tranzistory, co su zapojene z E do C?
Založen: Apr 09, 2008 Příspěvky: 149 Bydliště: Okolí Ostravy
Zaslal: pá srpen 08 2008, 7:38 Předmět:
jarod napsal(a):
Vdaka, pozriem sa na to v AR. Podla mna by sa mali dat zapnut aj tie vrchne tranzistory. Spinaju sa do kriza zo spodnymi. Nulovymi diodami myslis ochranne diody na tranzistory, co su zapojene z E do C?
V tom zapojení máš spojené báze tranzistorů v úhlopříčce paralelně. Tím pádem tam budeš mít vždycky maximálně cca 0.7 V (nebo u Darlingtonu cca 1,4). Takže ti tam chybí odpory u horní větve. Ani tak ale potom nemůžeš dosáhnout plného otevření při uvedeném zapojení. Nulové diody jsou zapojeny antiparalelně k přechodu C-E. Pokud to chceš použít v automobilové technice, asi bych zvolil nejjednodušší řešení - přepínání pomocí relé. Pro cca 500 mA to nebude ani příliš velké.
Mostik teda pomocou vasich rad vyriesim. Co by sa dalo robit s tym casovanim? Mozem pouzit cast pred tranzistorovym mostikom, zeby sa motor odpojil po uritom case?
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18748 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá srpen 08 2008, 9:52 Předmět:
Myslím , že na celý budič budou stačit 3x 4093 . přesné zapojení se budu snažit málnout přes víkend . Ale ke spouštění bych použil minipřepínač 1-pól - bude i jasné , je-li otevřeno , či zavřeno . bobobo
V aute nie je riesene otvaranie kufra z vnutra auta, jedine cez dialkove ovladanie. Povodny motor mal 3 vyvody-napajanie,zem a ovladaci impulz, na tento motor by som chcel vyuzit ten ovladaci impulz. Pripadne sa ovladanie spravi mechanicky-spinacom z vnutra auta.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.