Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3345 Bydliště: Brno
Zaslal: út březen 10 2009, 9:46 Předmět: Nabíječka baterii urcenych do UPS
Ahoj vespolek. Byl jsem pozadan o zhotoveni nabijecky pro baterky ktere se pouzivaji do UPS. Tyhle baterky pohani el. kolobezku. Jsou tam dve zapojeny do serie. Takze nejakou nabijecku, ktera bude pro tento typ baterii. Baterie do serie, tedy 24V proud jedne baterky 7A. Nejakou jednodusi konstrukci, pokud to bude mozne. Dik
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32320 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 10 2009, 9:56 Předmět:
Obyčejná nabíječka dimenzovaná na maximální nabíjecí napětí dvou 12V Pb baterií v sérii - to znamená s vrcholovým napětím kolem 30-32V. Jenže protože i náklaďáky používají pro 24V soustavu dva 12V akumulátory v sérii, radil bych použít nabíječku 12V a akumulátory nabíjet odděleně každý zvlášť. Navíc nabíjecí proud 7A nevidím jako dobré řešení - ty aku v UPS nemívají tak velkou kapacitu, aby je tento proud nepoškodil. Napiš sem značku, typ a ampérhodinovou kapacitu těch aku, ale myslím si, že nejsou zrovna stavěné pro rychlonabíjení. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18748 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út březen 10 2009, 10:51 Předmět:
Co dodat . Jestli chce majitel dlouho jezdit , tak u olova lety ověřených 0,1C . Bývá tam 14Ah-nabproud 1,4A . V tomto případě i omezit maxnapětí pro případ zapomenutí AKU na nabíjení . Je vhodné rozdělit to nabíjení nadvakrát . I elektronicky .
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18748 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út březen 10 2009, 12:23 Předmět:
Ke každému akubloku přijde paralelně . Je to vlastně elektronická zenerka , ta nedovolí , aby napětí vystoupalo nad nastavenou velikost . No a při nabití aku jde nab proud přes ni . Pozor je na ni celková ztráta . Lze použít , jak zde bylo již několikrát řešeno , jako "zkratový" regulátor .
P.S.Možná by mohlo být natrvalo namontováno na koloběžce . Pak jen při nabíjení zasunout konektor a je to .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32320 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 10 2009, 12:31 Předmět:
To, co poslal BOBOBO, je schéma napěťového omezovače - v podstatě je to výkonová Zenerka.
Rozhodně to NENÍ NABÍJEČKA - tu postavíš z nějakého trafa s vhodným sekundárním napětím a usměrňovače (nejjednodušší = nejblbuvzdornější). Ten omezovač se připojí paralelně k baterce a po nárůstu napětí dejme tomu nad 14,5V na svorkách vpravo se otevře to BDXko (musí být na POŘÁDNÉM chladiči) a svým proudem odčerpá další proud, který by přebíjel baterii.
Pokud máš akumulátory 7Ah, nejvyšší proud, který bych se do nich odvážil při nabíjení pustit je asi tak 1A - drtivou většinou jsou to gelovky nebo podobná varianta Pb akumulátorů bez volného elektrolytu, takže vyšším proudem se spolehlivě přehřejí a po několika takových nabíjecích cyklech ještě spolehlivěji zničí. Osobně bych volil proud v rozmezí 0,5A až 0,7A a nabíjel dokud se nezačne otevírat ten BOBOBOův omezovač (nastavený na 14,5V) - což znamená, že baterie jsou nabité na úroveň obvyklou běžně v autech (kolem 85-90% kapacity)
EDIT: No, pokud by se ty omezovače postavily dva a opravdu připojily po jednom ke každému aku v té kolobrndě, dal by se pro nabíjení použít zdroj proudu cca 0,5 až 0,7A o napětí mezi svorkami naprázdno kolem 35V - pak se u dříve nabité baterie otevře omezovač a zabrání jejímu přebití, i když ta druhá ještě plně nabitá nebude - a proudem procházejícím přes omezovač se ta druhá v poklidu dobije na nastavenou úroveň... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Mohou tam být baterky PANASONIC LC-R127R2PG1, tedy 12V/7,2Ah.
Tyto se používají běžně v UPS , jsou 2 v sérii a tak se i nabíjejí, napětí se při nabíjení omezuje na 27,4V.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32320 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 10 2009, 13:09 Předmět:
breta1 napsal(a):
Mohou tam být baterky PANASONIC LC-R127R2PG1, tedy 12V/7,2Ah.
Tyto se používají běžně v UPS , jsou 2 v sérii a tak se i nabíjejí, napětí se při nabíjení omezuje na 27,4V.
To napětí je pro režim držení baterky v pohotovosti - pod stálým připojením dobíjení. A stejně, když vinou výrobních tolerancí nebude nabíjecí napětí obou akumulátorů stejné, jeden se bude nabíjet víc a druhý míň. Pokud bude nabíjeno jen v okamžiku potřeby nabíjet (přes noc) a jinak bude kolobrnda odpojená, může se jít s napětím až na 14,4-14,5V na jednu baterku neboli celkové napětí 28,8-29V celkem. Stejně bych ale volil napěťový omezovač pro každou baterku zvlášť. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3345 Bydliště: Brno
Zaslal: út březen 10 2009, 15:23 Předmět:
Jako zdroj proudu pouziji 7805 a nastavim proud do max 0,7A K k tomu udelam ten omezovac. Udelam to dvakrat. Jen se jeste zeptam, omezovac proudu by se mel po nabijeni odpojit. Nenechavat ho stale pripojen. Predpokladam. Pokud ano tak to doplnim o nejaky prepinac.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32320 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 10 2009, 17:02 Předmět:
Pokud se bude nabíjet v té kolobrndě a jsou v ní pevně spojené na 24V do série, lze postavit ten zdroj jenom jednou a napájet ho vyšším napětím - kolem 32-35V při použití 7805 by mohlo stačit. Paralelně ke každé baterii se ale musí připojit omezovač, který výš vyvěsil BOBOBO, s napětím nastaveným někam mezi 13,8 a 14V. Nabíjet lze i baterie v sérii, musí být ale zajištěno, že se jedna nebude přebíjet na úkor druhé. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3345 Bydliště: Brno
Zaslal: út březen 10 2009, 21:31 Předmět:
Prosim BOBOBO. Neslo by do omezovace "domontovat" LEDku. Opticka kontrola, odpojit nabijecku, hotovo. Rikal jsem si ze by se to dalo poznat i teplotni zmenou chladice. Ale s ledkou je to lepsi. Dik
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18748 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st březen 11 2009, 6:34 Předmět:
Já Ti nerozumím . Je málo pravděpodobné , že někdo přijede a za hodinu pojede . Tedy jet může , ale opět jen kousek . Takže prostě někdy večer to šupneš do zásuvky a někdy ráno to vytáhneš a hotovo . Když to zapomeneš do odpoledne , tak se díky zkratovému regulátoru nic neděje . Zde není co indikovat , či měřit . Jen pro své vlastní uspokojení bych tam dal Ametr od tipy za 42,-Kč , abych měl jistotu , že to tam teče a basta fidli . Při takovéto úpravě prostě vždy po příjezdu na nabíječku a ráno odpojit . Automaticky se aku dobijí , ať jsi použil 10 nebo 90% kapacity . Nehledej problém , kde není .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32320 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st březen 11 2009, 7:59 Předmět:
Ta LED by se s naprostým klidem dala vbastlit do kolektoru T1. Ale proč? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3345 Bydliště: Brno
Zaslal: st březen 11 2009, 10:05 Předmět:
Klucina je nedockavy. Pocet nabijecich cyklu neni neomezeny. Nabijet kdykoliv sice muze. Ale postupovat takhle porad. Ideal jezdit. Dojde stava, konec. Sup na nabijecku. Co kdyz se zacne nabijet nekdy dopoledne. To bude cely den az do zitrejsiho rana be kolobrndy? 1/10 kapacity po dobu deseti hodin. Prece nebudu nabijet kazdy den jen tak preventivne.
A taky proto ze jsou tam dve baterky a dva omezovace. Je prehled co ktera baterka dela- nabiji se, je nabita.
Nepotrebuji tam mit modre led, ze se to ted cool. Nepotrebuji mit ledky tam kde nejsou treba. Zde si ale myslim ze maji sve opodstatneni.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.