Zaslal: po červen 21 2010, 8:22 Předmět: Diody v alternátoru ze starého kombajnu
Zdravím.Pánové chtěl bych poprosit, jestli někdo neví, jaké diody jsou v alternátoru ve starým kombajnu E517. Nápisy na těch starých nešly přečíst. Díky moc za odpovědi.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7131 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: po červen 21 2010, 11:46 Předmět:
V pořadu Zašlapané projekty - Kombajn pro muzeum byla zmínka o nějakym muzeu, třeba by tam měli i originální dokumentaci.
Nebo by to mohlo být v některém Amáru z té doby.
Jakej tam může týct proud???
Kdysi před 20 lety jsem opravoval alternátory do 516. Nevím jaký je tam rozdíl, možná bych to ještě někde našel. Na 516 byl šestidiodový alternátor, rozdíl oproti našim alternátorům byl v tom, že rotor měl jednu stranu na mínus pól a regulátor spínal plus pól, naše alternátory to mají naopak. Dokonce jsem předělával regulátor PAL - otočil jsem všechny diody a tranzistory NPN jsem vyměnil za PNP a naopak. Na posledních typech 516 byl regulátor přímo na držáku uhlíků.
Právě žádné označení nebylo čitelné, jedna dioda byla dokonce rozlomená na dvě půlky. Co tam teče za proud nevím, dal mě to kamarád, jestli bych mu to nevyměnil, že kombajn špatně dobíjí. Dal mě akorát DPS, která má tvar jakoby podkovy a jsou na ní 3 diody a svorky popsané U,V,W. Hledal jsem něco na internetu, ale bohužel o takovým starým kousku jsem moc informací nenašel .
Tohle se v něm určitě nenachází. Pravděpodobně E517 měla 9 diodový alternátor a ten plošný spoj je pro ty 3 diody navíc. Pokud je těch 6 výkonových diod OK, tak tyhle by měly stačit na 3A - řada 1N540x.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32747 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 27 2010, 16:51 Předmět:
Podíval bych se po dokundamentaci na východoněmecké náklaďáky značky IFA - ve "Vorschrittech" E512, 514 i 516 byly motory stejné značky a typu, jako v těchto náklaďácích "dederónské" výroby. Myslím si, že by to mělo platit pro agregát jako takový komplet - včetně alťasu, takže bys měl uspět snáz, než kdybys hledal papíry pouze a výhradně ke kombajnu...
Vím to z doby, kdy jsem dělal v roce 1992 autoškolu na "céčko" a jezdil jsem tam krom "vejtřasa" i s Ifou L-60 valník, o které nás instruktoři důrazně varovali, že nesnáší "roštování" motoru za studena - a ilustrovali to příkladem, kdy v jistém "dží-zet-dý" potřebovali v zimě přejet s kombajnem E-516 z jedné nevytápěné haly přes dvůr - i vsedl do něj jedinec neznalý tohoto faktu, natočil motor, párkrát "prohrábnul rošty" aby se motor rychleji prohřál a pak prostě přejel přes dvůr do druhé haly. O pár dnů později kombajn při pokusu odjet zpět do původní garáže vůbec nenastartovali, protože byly vylágrované vložky - údajně je vina ve velmi nízkých pístech těchto motorů, které se za studena kvůli velké viskozitě oleje nestíhají kývat na pístních čepech a protože nejsou dostatečně vedeny svou délkou ve vložce, prostě se "zašprajcujou" a fertig... Jak jsem koupil, tak prodávám - pravda to být může a nemusí... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1547 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: ne červen 27 2010, 22:34 Předmět:
EKKARe, IFY měly sice stejný motor, ale jiné vstřikovací čerpadlo ale hlavně alternátor byl 14 V ! IFA měla sice 2 baterky 12 V / 120 Ah, ale instalace byla 12 V, startér byl ale 24 V. Proto se baterky při startu spínaly spínačem 12/24 V do serie. Tento spínač mám doma.
Alternátor u IFY byl stejný jako u Wartburgu a Multicaru 25 a v posledních modelech Trabantů.
E 512 měl alternátor 28 V / 25 A , s odděleným mechanickým relem.
Stejný motor a elektroinstalace jako u IFY byla taká u DDR traktoru typ ZT 300 a typ ZT 303. Byla v tom ta krása, že jeden alternátor, spínací skříňka, přepínač světel, relé a jiné elektrodíly pasovaly na téměř kompletní produkci strojů z DDR.
Diody na tom plošném spoji byly tuším SY360 - 1A diody produkce NDR, ale asi jely na hranici možností, protože dost odcházely. Na našich alternátorech PAL byly původně diody tuším KY721R a později byly taky nahrazeny 3A diodami. Důvod je prostý - těmito pomocnými diodami protéká téměř celý budící proud rotoru. Rotory mívaly občas mezizávitový zkrat, proud vzrostl a diody "odešly". Výměna diod nemusí vyřešit problém. Ikdyž 3A diody přežijou, nepřežije elektronický regulátor.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.