Založen: Feb 29, 2012 Příspěvky: 460 Bydliště: Praha
Zaslal: st únor 29 2012, 21:11 Předmět: Náhrada ukazatele teploty v autě LED teploměrem
Pred casem me v aute odesel budik ukazatele teploty original budiky jsou hodne drahe tak bych potreboval poradit z konstrukci led ukazatele takovych 20-30 led,napadlo me pouzit LM3914 a nejakym zpusobem to vykoumat propojit s cidlem na motoru ktere ma hodnoty pri 40°C 300ohmu,pri 52°C,200ohmu pri 70°C,130ohmu pri80°Cma 87ohmu pri 100°Cma 46ohmu. Mel bych predstavu aby se od 40°C zacaly rozsvecovat postupne ledky az do 120°C aby svitily vsechny. Cidlo teploty motoru ma jeden pol na kostru motoru druhy pol ma konektor. vedel by nekdo jak to zkonstruovat pripadne udelal nejake schema nebo jestli to nekdo uz neresil. dik za pomoc predem.
Založen: Feb 29, 2012 Příspěvky: 460 Bydliště: Praha
Zaslal: st únor 29 2012, 21:32 Předmět:
vyrobce cidla udava pouze hodnotu pri 100°C 45ohmu, hele, ostatni hodnoty jsem meril pri zahrivani motoru multimetrem a zaroven jsem meril infracervenym teplomerem teplotu motoru.
Naposledy upravil cigarkow201 dne st únor 29 2012, 22:46, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 29, 2012 Příspěvky: 460 Bydliště: Praha
Zaslal: st únor 29 2012, 22:40 Předmět:
No mozna by to stacilo ale rikam si cim vic tim to bude presnejsi vim ze nekteri ridici to ani nesleduji ja mam rad prehled o teplote motoru a tak kor u starsiho naftoveho auta.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32491 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st únor 29 2012, 22:46 Předmět:
A co nějaký čidlo, například LM35 nebo případně tohle: http://www.gme.cz/teplotni-cidla-s-analogovym-vystupem/tmp36gt9z-p530-093/ a měřák s ICL7106/7107 nebo nejhůř A2020/C520D a 7447/D147 ??? Ukazuje to pak přímo ve °C a podle provedení čidla to umí i záporný teploty... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
To čidlo je nelineární. Přesnost bys musel dosáhnout ocejchováním bargrafu (doplnit o číselné hodnoty).
Lze použít např. zapojení zde. Pokud ovšem použiješ svoje (automobilové) čidlo, musí se upravit vstupní obvod(dělič) tak, abys dosáhl uspokojivých výsledků.
Založen: Feb 29, 2012 Příspěvky: 460 Bydliště: Praha
Zaslal: st únor 29 2012, 22:52 Předmět:
No stimhle cidlem by byl asi problem ho nejak pridelat k motoru jde o naftovy motor a ten ma celkem vybrace proto bych radeji pouzil original cidlo ktere tam je nejak to vykoumat mozna pres odporovy delic nebo tak nejak.
Založen: Nov 13, 2008 Příspěvky: 1922 Bydliště: Kladno
Zaslal: st únor 29 2012, 23:21 Předmět:
Přidělat k motoru by šlo tak, že ti ze starýho, klidně totálně odepsanýho čidla zůstane jenom obal, kterej použiješ jako teploměrnou jímku a to čidlo do toho zaleješ epoxidem Ona je to jímka a v ní zalitej termistor (nebo co) i v originále
Založen: Feb 29, 2012 Příspěvky: 460 Bydliště: Praha
Zaslal: st únor 29 2012, 23:35 Předmět:
No to by bylo take reseni ale jeste bych musel nejak celkem narocne protahovat tri draty z pristrojovky az do motoru a tak Kdyz bych pouzil puvodni cidlo tak to bych nemusel delat jen bych vyndal domu pristrojovy stit a udelal si to doma a bylo by to bez dalsich uprav. Jen to nejak vykoumat ja teda nevym nejsem ani zkusene elektrotechnik a tak ale postavit si neco podle schematu pro me neni problem nebo neco jednoducheho si dokazu sestrojit.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19766 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt březen 01 2012, 6:05 Předmět:
Ale to původní čidlo samozřejmě použít můžeš.
Původní teploměr obvykle měří s chybou i větší, než ±5°C, jde jen o informační měřidlo, je tedy těch 12 LED skoro zbytečně přesné dělení. Zvlášť, jestli to má ukazovat až od 50°C do >100°C.
Závislost odporu čidla na teplotě stejně budeš muset zjistit sám, demontáž palubky nic neřeší, důležité je to čidlo samotné.
Čili čidlo vyšroubuj a podle přílohy si zjisti průběh jeho odporu v závislosti na teplotě - totiž ani těch 45Ω při 100°C nemá každý kus a rozptyl této hodnoty se seřizoval ve výrobě různě (přesazením ručičky měřidla, změnou referenčního odporu v obvodu druhé cívky měřidla), častěji se ale výrobce vozidla spokojil s tím, že napsal do manuálu:
ručička za normálního provozu má ukazovat na střed stupnice; pokud ukazuje dlouhodobě méně, než třetinu či více, než 2/3 stupnice, zkontrolujte teplotu chladicí kapaliny pomocí nezávislého teploměru....
8-10.jpg
Komentář:
Takto se zjišťuje skutečná závislost odporu čidla na teplotě
Založen: Nov 13, 2008 Příspěvky: 1922 Bydliště: Kladno
Zaslal: čt březen 01 2012, 8:40 Předmět:
No možná by to šlo vyřešit takhle: použít stávající čidlo - jak psal Hill, zjistit odpory ideálně při 50, 60, 70, 80, 90, 100°C. V katalogovym zapojení použít DVĚ LM3915, zkalibrovat na 50 až 100°C, nezapojovat všechny ledky, ale jenom ty, který odpovídaj požadovanejm teplotám (aspoň přibližně)
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3514 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: čt březen 01 2012, 8:50 Předmět:
Dobrej nápad. A když při kalibraci bude to čidlo ohřívat v oleji, může tam dát i poslední LEDku pro 105 (110 ) stupňů, aby věděl, že teplota nebezpečně stoupla. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: čt březen 01 2012, 10:08 Předmět:
S LM3914 to ide parádne, akurát ten NTC sa musí napájať zdrojom prúdu cca 5 mA. Ak nepoužije invertor musí sa použiť bodový mód. S invertorom sa dá použiť aj stĺpcový mód (myslím,že to je zbytočnosť).
Ledky by som použil: 3modré...3žlté..2zelené..2červené. Dvomi trimrami to dostať do rozsahu 50...110/120°C aby zelené svietili pri štandardnej teplote (závisí od typu chladenia motora).
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Další
Strana 1 z 10
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.