Zaslal: út říjen 08 2013, 7:34 Předmět: Nabíjení PB aku 2.2Ah připojením na autobaterii
Ahoj,
nejsem elektrotechnicky moc zdatný a potřeboval bych radu pěkně jak se říká "po lopatě".
Můžu vzít 2.2Ah PB aku (hermetický) a připojit ho přímo na autobaterii, aby se mi dobil?
Tak nějak intuitivně tuším, že by tam měl být nějaký mezikus, aby do malého aku netekl příliš velký proud. Ale když ten malý aku nebude úplně vybitý (rozdíl napětí mezi velkým a malým aku nebude tak velký), tak by to zase nemusel být takový problém, nebo ano?
Ten malý aku budu vybíjet velkým proudem, takže "vybitý" bude znamenat, že na něm zůstane ještě relativně velké napětí.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32224 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 08 2013, 9:31 Předmět:
Pokud ten 2,2Ah akumulátor je šestičlánkovej = s nominálním napětím 12V, připojením na autobaterii v klidu přes žárovku s výkonem 21W nebo 35W se během asi 4h dobije na skoro plnej stav (bude v něm odhadnuto von bok asi 85% kapacity). Pokud bys chtěl tenhle aku nabít na 100%, musel bys použít nabíječ s omezením jak výstupního napětí, tak i výstupního proudu na hodnoty, který by neohrozily akumulátor přehřátím. Radikálně odlišný podmínky ale nastanou v případě, že ten Pb aku NENÍ 12V - tam i při připojení k autobaterii nutně musíš použít "meziksicht" neboli obvod omezující napětí i proud.
Lepší = jednoznačnější odpověď nedám, protože jsi nenapsal na jaký napětí ten akuč je - a to je docela důležitej parametr... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A hlavne poistka by tam mala byť, čo najbližšie k zdroju. Keď bafne drot priamo na akumulátore, tak to nieje nič príjemné. Mne sa takto dávnejšie zamotal vodič 6mm2 priamo od aku do mechanizmu stieračov, kde ho pekne odizolovalo a nastal skrat. Keď ho upálilo tak koniec od aku padol na bovden a ako bol žeravý, tak sa hneď vpálil do bovdenu, ten zasvietil a jak sa žeravý začal sunúť dole, tak rezal všetky plastové a gumené hadičky čo mu stáli v ceste. Neviem prečo nebafol benál. Stačilo dať poistku bližšie k aku, čo odvtedy robím vždy.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18717 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út říjen 08 2013, 12:23 Předmět:
No , pokud dáš 12V aku na 12V aku , tak se nijak nedobije . Pokud by jsi ho připojil na soustavu v jedoucím autě , tak to bude jak napsal EKKAR , jinak ani ťuk .
Sice jsou mé znalosti malé, ale myslím, že tohle není pravda. Pokud bude ten malý akumulátor vybitý, tak po připojení k velkému aku auta do něj určitě něco nateče. V ideálním případě do plného nabití (pokud by neexistoval žádný odpor), v reálném světě do té doby, dokud odpor malého aku nebude tak velký, že těch 12V z auto-aku do něj už "nic" nenatlačí.
Pokud pojede alternátor, tak to nebude, jak psal EKKAR, ale bude to tak, že se to nabije doplna. Ale zapnutý motor neřeším. Počítám s vypnutým motorem.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5051 Bydliště: Brno
Zaslal: út říjen 08 2013, 19:23 Předmět:
Tvoje znalosti ti napovídají správně. Do menšího Aku určitě něco nateče.
Jsou tu dvě základní okolnosti, ke kterým bys měl přihlédnout:
1)Pb aku do auta mají malý vnitřní odpor (desítky mOhm), takže i při malém rozdílu napětí může téci obrovský vyrovnávací proud. Proto je pro jistotu nutný ten mezikus, jako třeba žárovka. Naštěstí tvoje baterka 2,2Ah má vnitřní odpor určitě vyšší, takže i tvrdé spojení by nemuselo znamenat katastrofu.
2) 12V Pb aku má v normálním stavu (po odpojení z nabíječky a lehkém zatížení) napětí poměrně malé napětí - kupodivu se blíží shora k 12V. A to k nabití druhé baterky nestačí. Dostaneš do ní jen zlomek kapacity - nemyslím si, že to bude až 85%. Proto ta zmínka o běžícím motoru a alternátoru - tehdy je v soustavě víc Voltů.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32224 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 08 2013, 23:26 Předmět:
Já jsem ani jednou nepředpokládal nic o autě s běžícím motorem - bral jsem jen situaci dvou aku s napětím 12V, jeden větší a druhej menší, přičemž ten malej může bejt vybitej různě velkým odběrem. Z toho většího do menšího určitě vždycky něco poteče, už jen proto, že i sebemenší odebrání nějakýho % náboje vede ke snížení aktuálního svorkovýho napětí aku - prostě ten menší bude vždycky z většího něco cucat, problém ale zůstane v tom, že se nikdy nenabije víc, než kolik umožní aktuální "výstupní" napětí toho většího aku. Aby se "malej" nabil úplně, muselo by se docílit zvýšení jeho svorkovýho napětí buď připojením celý tý sestavy obou akuček na zdroj s vyšším svorkovým napětím - třeba altík natočenýho motoru, anebo by se mezi oba akumulátory musel vložit měnič napětí "nahoru" - taky se to dá a existujou aplikace, kde se to tak dělá. Samozřejmě tetka Entropie nespí a takovýhle nabíjení nepatří mezi zrovna echt ukázky dobrý účinnosti, ale jde to. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.