Zaslal: čt červen 15 2006, 14:23 Předmět: Motor z práčky - neviem ako zapojit
Neviete prosím vás , ako mám zapojiť tento typ motora. Dal mi ho známy , ležal 3 roky v šope a on nevie tiež , ako ho zapojiť. Je to univerzálny motor s komutátorom a mám k nemu aj kondenzátor(zrejme odrušovací , možno sa mýlim , ale nevidel som ešte uhlíkovy motor z rozbehovým kondikom , ale iba s odrušovacím - ten kondík mi skor pripadá veľkosťou ako rozbehový)
Ide o motor z whirlpool pračky
Typ motora , parametre:
MCA 45/64-148/IRA
13000 ot/min
1,8 A
360 W
220/240 V
A posledná otázka: Načo sa dá podľa vás použiť motor s takýmto malým výkonom ? Z jedného pračkového(iný typ) mám už spravenú brúsku a šlape veľmi dobre , ani sa moc nehreje.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: pá červen 16 2006, 8:58 Předmět:
Kolik má ten motor vývodů?
Komutátor u pračkovýho motoru jsem hoooodně dlouho neviděl- naposledy u ňáký sovětský, která byla něco mezi pračkou a valchou.
Kdyby se Ti povedlo ten motor zprovoznit, tak ho zkus na sekačku. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: pá červen 16 2006, 9:23 Předmět:
Díky za poučení Hille, zatím jsem se s tím nesetkal. To musí dělat docela rachot, né? _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
mám pračku Zanussi 2 roky starou, za Rolls ji sice nepovažuju, ale ani za póvl. Má komutátorový motor asi na nízké napětí, řízený elektronikou, při praní není vůbec slyšet, při ždímání na 1000 ot. si jen tak tiše melodicky vrní. Proti pračkám z doby socialismu nesrovnatelné.
Richard Müller: "...Tatramatky ródeo..."
Založen: Mar 27, 2005 Příspěvky: 343 Bydliště: Loštice
Zaslal: pá červen 16 2006, 13:01 Předmět:
Já teda nevím,ale já viděl zase jen samý komutátorový motory v pračkách,kromě starých tatramatek a ROMOvek kde byly asynchronní.
Mám pračku v lepší třídě asi 7 let starou a nebyla zrovna levná,stála 22000kč a je tam taky komutátorovej a kravál to nějak nedělá,jen to lechce hvízdá jak když startuje letadlo.
Jinak vlastním dva motory co se tu dělaly v MEZu označení NK a SK pro pračky PHILCO"nevím jestli jsem to napsal dobře",jeden máme na malým soustruhu a druhý jsem použil na předřez na lamino,ale v obou případech jsem je musel zpřevodovat do pomala,tohle se na brusku v žádným případě nehodí,moc točí,to by kotouč nevydržel
Jinak mám pocit,že tyhle motory se zapojovaly stator v serii s rotorem,to znamená jeden přívod od sítě k jednomu kontaktu statoru,druhej kontakt statoru na pol rotoru a druhej kontakt rotoru opět přívod sítě.Pro potřebu přehožení otáček se prohodily mezi sebou kontakty rotoru.
Kolik má ten motor vývodů?
Komutátor u pračkovýho motoru jsem hoooodně dlouho neviděl- naposledy u ňáký sovětský, která byla něco mezi pračkou a valchou.
Kdyby se Ti povedlo ten motor zprovoznit, tak ho zkus na sekačku.
Má ich 6 z toho 2 sú na pripojenie brzdy , do ktorej je vložený 2 konec rotora
a zvyšné sú 4 a tie som tiež skúšal medzi sebou prepojiť paralelne aj sériovo a nič
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: so červen 17 2006, 10:03 Předmět:
Zkoušel jsi proměřit jejich vodivost? Na 4 vývody tam je asi 6 kombinací možných zapojení měřáku.
Je možné, ze je vinutí např. u statoru přerušeno. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Brzdu som nemeral , ale 1 dvojica drôtov mala 11,8 Ohm a druha dvojica 5,2 Ohm , ked som ich medzi sebou kombinoval tak neviedli. Ja mam taky dojem ze je spaleny lebo sa mi tie hodnoty zdaju nizke
Brzdu som nemeral , ale 1 dvojica drôtov mala 11,8 Ohm a druha dvojica 5,2 Ohm , ked som ich medzi sebou kombinoval tak neviedli. Ja mam taky dojem ze je spaleny lebo sa mi tie hodnoty zdaju nizke
Inak som uzivatel neutron , ale cosi s tym je kuknem sa na to.
Založen: May 20, 2005 Příspěvky: 263 Bydliště: Havířov
Zaslal: ne červenec 02 2006, 17:30 Předmět:
Nové pračky jsou osazené komutátorovým motorem a triakovou regulací kvůli plynulému rozjezdu hlavně při odstřeďování.Dva dráty statorové,dva dráty od komutátoru rotoru a poslední dva dráty od indukčního snímače otáček(většinou se nachází u ložiska).To je dohromady šest drátů,se zemí může být sedm....
anonym, naco by robili komutatorovy motor z dvomi rychlostami, ked tyristorova regulacia vie motor plynule ovladat. Tie tie ohmy ani nie su male, to vsetko zavisi akym drotom to je vinute. Ak troska hrubsim, hned to klesne tak, ze sa ti to potom zda malo. Tie vinutia sleduj tak, ze lavy aj pravy bok statora musi byt spojeny cez uhliky do serie z komutatorom, to dufam vies, tak z toho vychadzaj.
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: ne prosinec 09 2007, 11:36 Předmět:
Neutron napsal(a):
Neviete prosím vás , ako mám zapojiť tento typ motora. Dal mi ho známy , ležal 3 roky v šope a on nevie tiež , ako ho zapojiť. Je to univerzálny motor s komutátorom a mám k nemu aj kondenzátor(zrejme odrušovací , možno sa mýlim , ale nevidel som ešte uhlíkovy motor z rozbehovým kondikom , ale iba s odrušovacím - ten kondík mi skor pripadá veľkosťou ako rozbehový)
Ide o motor z whirlpool pračky
Typ motora , parametre:
MCA 45/64-148/IRA
13000 ot/min
1,8 A
360 W
220/240 V
A posledná otázka: Načo sa dá podľa vás použiť motor s takýmto malým výkonom ? Z jedného pračkového(iný typ) mám už spravenú brúsku a šlape veľmi dobre , ani sa moc nehreje
Jedná se o komutátorový universální motor ze sériově zapojeným vinutím.
Tyto motory se z velkou oblibou používají u praček z regulací otáček. Mi máme doma Zanussi - konkrétně typ FA 832 a je stará 6 let. Při praní je tichá jen mne mrzí hlučnost při odstřeďování - způsobené pískáním kartáčků. Pračka jede celých šest let naprosto bez závad - musí se jí ale dávat přiměřená péče - jako pravidelné odstraňování vodního kamene a čištění násypky na prášek a ostatní věci. Na co se chystám v budoucnu bude výměna uhlíků motoru. Ale zpět k řešení problému.
Ten motor má 6 vývodů jak jsi napsal. Čtyři vývody jsou od vinutí a ty dva zbylé nevedou k brzdě ale k cívce tachogenerátoru. Na hřídeli rotoru je kruhový magnet. Obklopuje jej cívečka a při otáčení motoru se vytváří napětí,které je přiváděno do řídícího modulu otáček . Slouží to jako zpětná vazba aby motor měl stále stejné a konstantní otáčky,jelikož má měkkou otáčkovou charakteristiku. Elektromotor,který mám doma a mám ho prozatím z pračky vymontován,protože ji mám rozdělanou skrz prasklou nádobu bubnu. Jedná se o elektromotor z pračky Whirlpool typ : MCA 30/64 - 148 /ALA 1
1.45 A , 330W.
Je na této fotce : http://www.ukazto.com/img/1247507,000_03841.jpg
A jeho zapojení je zde : http://www.ukazto.com/img/1247552,000_03851.jpg
První dva vývody na té svorkovnici vedou k té cívečce tachogenerátoru - snímači otáček motoru.
Modrý vodič je "nulák" - připojený ke kartáči - 1 svorka
Ten klemovací vodič spojuje druhý kartáč ze začátkem statoru - 2 a 3 svorka
hnědý vodič je "fáze" - konec statoru. - 4 svorka.
Je vhodné po zapojení motor zkusit na nízké napětí - mne běžel i na nabíječku z auta aby se otáčel. Měl by se točit vlevo při pohledu ze strany hřídele. A vždy ho rozbíhat z nízkého napětí po jmenovité. Nyní jsou ty motory vyráběny z ochranou - takže ta ani nedovolí aby se motor roztočil na plné napětí. Je konstruován na plynulý rozběh - i když má malý příkon. Jeho vinutí má silnější průměr vodiče aby byl motor schopen při nízkých otáčkách mít silný kroutící moment a nějak se nezahříval. A použití.
Tento motor nemá moc velký rozsah využití. Já tento druh motoru - využil na sloupovou vrtačku - dal jsem tam odrušovací člen z vysavače a regulátor též z vysavače. A jsem spokojen. Na regulátor jsem přidělal větráček z PC pro jeho chlazení a spokojenost je. Akorát to kolísání otáček je tam značné.
Foto zde když jinak nedáte : http://www.ukazto.com/img/1247641,000_03871.jpg
Tyto motory jsou v pračkách vcelku spolehlivé. Jejich nevýhodou je jen hlučnost způsobena uhlíky a uhlíky jakožto samotné - které vyžadují výměnu. Tak hodně zdaru z komutátorovými motory v pračkách
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: pá leden 04 2008, 15:23 Předmět:
Mno napsal jsem tady sice román o tom,jak jse zapojují komutátorový motory v pračkách ale mám jednu otázku.
Dostal jsem jako náhradní díl motor z automatické pračky tatramat 353 - má 6 vývodů. Nevíte jak jej zapojit ?
Vím jen jak zapojit třeba motor z Tatramat řady 245 - tam je 8 vývodů ale s tímto jsem se ještě nesetkal
Děkuji předem moc za pomoc.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.