Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1531 Bydliště: Studénka
Zaslal: čt únor 28 2008, 14:58 Předmět:
Devo70 napsal(a):
Ešte skús prečistiť lamely komutátora (prerezať pílkou na železo) a potom obrúsiť komutátor jemným šmirgľom (vo vrtačke). Ak ani to nepomôže, tak neviem.
Drážky mezi lamelami komutátoru jsou vyčištěné a mají "předpisovou" hloubku. To co hoří na tom uhlíku, to je Křižíkova oblouková lampa, to není větší nebo menší jiskření typické pro každý komutátor. Životnost nového uhlíku s tím obloukem odhaduji tak na hodinu, pokud se dříve nezničí zcela komutátor. Tady neplatí žádná teorie pro měkký a tvrdý uhlík. Ten oblouk se táhne na povrchu kolektoru jako jasné světlo až téměř k protějšímu uhlíku. Druhý uhlík jiskří standardně. Podle mne je někde závitový zkrat, který bere velký proud, a přerušování toho proudu se projevuje tím obloukem. Nejraději bych vyzkoušel vyměnit samostatně rotor a pak stator abych poznal, kde ta závada vlastně byla. Pokud si však s Tatramáčkem plácnu na celém motoru, určitě ho tam šoupnu celý a nebudu se párat s rozebráním nového motoru, abych postupnou výměnou zjistil, co bylo na starém vadné (i když by mne to hodně zajímalo).
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: čt únor 28 2008, 16:15 Předmět:
Devo70 napsal(a):
U motorov takého výkonu stačí otočiť uhlík v drážke naopak (o 180°) a je z toho ohňostroj. Vždy si treba poznačiť kam patrí a tak isto orientáciu. Mal by si vidieť ako iskria nové motory, kým sa uhlíky nezabrúsia. Platí:
Přesně tak. Proto se u nových kartáčů na jejich dosedací plochy při výrobě dělají takové jemné drážky. Pro zaběhání uhlíku. Vždy když skládám motor z vysavače,tak si nikdy polohu uhlíku neznačím. Vím,že motor je levotočivý a proto,jak nasazuji kartáče tak otáčím ručně kotvou a podle toho poznám,zda uhlíky neuskakují a drží stopu na komutátoru. Dát je tám obráceně tak dělají oblouk a opaluje se komutátor...
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: čt únor 28 2008, 16:18 Předmět:
DELONG napsal(a):
Máš vadný rotor na 100 percent. Nepomôže ti iba výmena za nový rotor.
No tak o tom pochybuji. Pokud by byla špatná kotva tak by jiskřili oba dva kartáče. Bude v háji statorová cívka motoru... Ta,od které vede přívod k tomu vyhořelému uhlíku...
A pro Brozicek : Počítám s Tebou.... Jen nevím kde jej předat. Vlak,kterým jezdím ve Studénce nezastavuje
Založen: Jun 04, 2007 Příspěvky: 297 Bydliště: Suchý
Zaslal: čt únor 28 2008, 17:03 Předmět:
A jak ten kartáč pozná že má jiskřit, když má vadné statorové vinutí na které je připojený. Proud poteče přeci oběma uhlíky stejný? _________________ VyBiSu
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: čt únor 28 2008, 17:09 Předmět:
mno pokud bude v háji cívka statoru podotýkám jedna cívka statoru tak přeci v té jedné poteče proud který je jmenovitý a v té druhé poteče proud zkratový - tím pádem větší. Nebo snad kecám ???
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: čt únor 28 2008, 17:46 Předmět:
no tak to nééé. Takto jsem to nemyslel... Pravda je to zapojené do série ale když se vrátím zpět,tak kdyby byla špatná kotva tak by jiskřili oba dva kartáče a ne jen jeden.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7986 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: čt únor 28 2008, 17:49 Předmět:
Jsem zvedav jak to vyřešíte, spíše se klaním k vybíhalovi, cívky statoru a rotor-vše zapojeno do série ale proč hoří jen jeden uhlík? nevím když mě začal jiskřit rotor-komutátor, byl vždycky vadný, tady dám bod DELONGovi. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Jun 04, 2007 Příspěvky: 297 Bydliště: Suchý
Zaslal: čt únor 28 2008, 17:59 Předmět:
Motorem teče daleko větší proud než v normálním stavu. Kartáč který je na tom hůř jak mechanicky (menší napětí pružiny jiný sklon vůči komutátoru) tak elektricky (menší dosedací plocha - vadně zabroušený) tak jiskří víc než druhý. Jestli je zkrat v kotvě zkouším orientačně tak, že kartáče vyndám a konce statorů spojím a do statoru přivedu 24-48Vstř. Kotvou musí jít volně otáčet. _________________ VyBiSu
Založen: Dec 28, 2007 Příspěvky: 1290 Bydliště: Poprad
Zaslal: čt únor 28 2008, 18:58 Předmět:
vybihal napsal(a):
Motorem teče daleko větší proud než v normálním stavu. Kartáč který je na tom hůř jak mechanicky (menší napětí pružiny jiný sklon vůči komutátoru) tak elektricky (menší dosedací plocha - vadně zabroušený) tak jiskří víc než druhý. Jestli je zkrat v kotvě zkouším orientačně tak, že kartáče vyndám a konce statorů spojím a do statoru přivedu 24-48Vstř. Kotvou musí jít volně otáčet.
Ak by bol skrat na kotve, tak by sa pri otáčaní na tom mieste zasekla? (myslím indukčne)
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.