Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1531 Bydliště: Studénka
Zaslal: čt únor 28 2008, 20:22 Předmět:
Dík chlapci za plodnou diskusi. Tato zde uvedená zkušenost se zkouškou závitového zkratu kotvy má naprostou logiku. Až se dostanu na chatě do své dílničky, hned to zkusím. Pokud by se závitový zkrat kotvy nepotvrdil, a naopak by byl závitový zkrat v jedné cívce statoru, měla by ta vadná cívka i při sníženém napětí a s vyřazeným rotorem začít po chvíli mnohem více hřát, než ta dobrá statorová cívka. Dám vědět jak jsem dopadl, ale ještě nevím kdy to zkusím.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7986 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: čt únor 28 2008, 22:37 Předmět:
Já nevím jak často má kotva "záviťák". Pokud mi hořela tak byla většinou odpálená jedna lamela nebo spíš jedno vinutí přerušený. Měřit se to dá těžko protože clelý vinutí je spojený do okruhu a tudíž při přerušení jednoho vinutí to má pořád obvod. Dá se to zjistit tak že do uhlíků pustíš cca 5V ss a měříš proud při pomalým otáčení kotvy. Proud nesmí výrazně kolísat. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Škoda mám málo času nechce sa my to tu rozvádzať ale zakaždým keď silné iskrenie z jedného uhlíka prechádza po obvode komutátora rotora do druhého uhlíka (sú to skoro až plamene)vždy samy potrvdil medzizavitový skrat.Mal som veľa prípadov na vrtačkách vysávačoch ale vždy to bol chytený rotor.
Takže ti pomôže výmena rotora a nie statorového vynutia.Zmerať záviťák je v domácich podmienkach skoro nemožné.Ja osobne mám na to vyrobený prípravok.Raz dávno som ho odkukal od jedného machra ktorý prevíjal u nás el.motory a niečo som sa od neho naučil.Rotory sú najchúlostivejšia súčiastka v motoroch.Veľká odstredivá sila a v poslenej dobe aj nekvalitná práca automatov dokážu s rotorom urobiť divi.A niekedy aj zanedbaná údržba motora. Toť moj názor s ktorím nemusíte všetci súhlasiť.
U motorov takého výkonu stačí otočiť uhlík v drážke naopak (o 180°) a je z toho ohňostroj. Vždy si treba poznačiť kam patrí a tak isto orientáciu. Mal by si vidieť ako iskria nové motory, kým sa uhlíky nezabrúsia. Platí:
Já nevím jak často má kotva "záviťák". Pokud mi hořela tak byla většinou odpálená jedna lamela nebo spíš jedno vinutí přerušený. Měřit se to dá těžko protože clelý vinutí je spojený do okruhu a tudíž při přerušení jednoho vinutí to má pořád obvod. Dá se to zjistit tak že do uhlíků pustíš cca 5V ss a měříš proud při pomalým otáčení kotvy. Proud nesmí výrazně kolísat.
inak na to meranie mam osvedcenu metodu...staci vyrezat nejake stare trafo tak ze sa vykroji do jeho plechov tvar do vecka tak aby don vpadol skusany rotor ktory pomali otacas v magnetickom poli pri zapnutom trafe a na rotor prikladas a vzdalujes pliesok a otacas pomali s rotorom ak sa ti niekde snazi pritahovat pliesok o rotorove plechy tak mas medzizavitovy skrat.
Škoda mám málo času nechce sa my to tu rozvádzať ale zakaždým keď silné iskrenie z jedného uhlíka prechádza po obvode komutátora rotora do druhého uhlíka (sú to skoro až plamene)vždy samy potrvdil medzizavitový skrat.Mal som veľa prípadov na vrtačkách vysávačoch ale vždy to bol chytený rotor.
Takže ti pomôže výmena rotora a nie statorového vynutia.Zmerať záviťák je v domácich podmienkach skoro nemožné.Ja osobne mám na to vyrobený prípravok.Raz dávno som ho odkukal od jedného machra ktorý prevíjal u nás el.motory a niečo som sa od neho naučil.Rotory sú najchúlostivejšia súčiastka v motoroch.Veľká odstredivá sila a v poslenej dobe aj nekvalitná práca automatov dokážu s rotorom urobiť divi.A niekedy aj zanedbaná údržba motora. Toť moj názor s ktorím nemusíte všetci súhlasiť.
Poděl se s námi o ten prípravok, určitě by to zajímalo více bastlířů...
Motorem teče daleko větší proud než v normálním stavu. Kartáč který je na tom hůř jak mechanicky (menší napětí pružiny jiný sklon vůči komutátoru) tak elektricky (menší dosedací plocha - vadně zabroušený) tak jiskří víc než druhý. Jestli je zkrat v kotvě zkouším orientačně tak, že kartáče vyndám a konce statorů spojím a do statoru přivedu 24-48Vstř. Kotvou musí jít volně otáčet.
To je výborná zkouška... Analogicky - šlo by zjistit závitový zkrat na statoru přivedením střídavky na dvě lamely komutátoru a otáčet rotorem? Asi by se to mohlo chovat stejně, ne?
Založen: Jun 04, 2007 Příspěvky: 297 Bydliště: Suchý
Zaslal: po březen 17 2008, 17:33 Předmět:
Fungovat by to mělo, jen bys to musel na ty lamely přiletovat. Přikládám nákres přípravku, který používal kolega u nás v eldílně. Jestliže je vinutí dobré chová se jako bifilární a planžeta nebude magnetovat (je to v podstatě stejný princip jako v tom statoru).
Ano, je to na kontrolu kotvy. Statory zas tak často neodchází.
Ano s týmto s tebou súhlasím. Statory toho znesú hodne viac.Chudák kotvy tie trpia o hodne viac.Dynamická nevyváženosť,ložiská,pevnosť vynutia,komutátory,kvalita vodiča vynutia je toho viac a samozrejme prúd vynutia.
Založen: Dec 28, 2006 Příspěvky: 1753 Bydliště: Orava,sever
Zaslal: út duben 01 2008, 7:13 Předmět:
DELONG napsal(a):
vybihal napsal(a):
Ano, je to na kontrolu kotvy. Statory zas tak často neodchází.
Ano s týmto s tebou súhlasím. Statory toho znesú hodne viac.Chudák kotvy tie trpia o hodne viac.Dynamická nevyváženosť,ložiská,pevnosť vynutia,komutátory,kvalita vodiča vynutia je toho viac a samozrejme prúd vynutia.
A izolanty!!! _________________ Malo toho viem,radšej sa spytam.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.