Pro případ, že článek zmizne v propadlišti, citace:
citace:
...Zmenšování motorů a nahrazování zdvihového objemu a počtu válců přeplňováním se nevyhýbá žádnému automobilovému segmentu. Menší turbomotory se tak dnes dostávají i pod kapoty strojů, u kterých bychom to rozhodně nečekali. Mluvíme teď o amerických pick-upech, u nichž je tradiční pohonnou jednotkou benzínový atmosférický osmiválec o objemu alespoň 5 litrů.
Zřídka v nich potkáte naftový motor, v poslední době naopak stále častěji přeplňované šestiválce. Existují ale extrémy v podobě verzí poháněných „malými” přeplňovanými čtyřválci. Prozatím nejdále tímto směrem zašly automobilky Ford a Chevrolet, v jejichž případě u těchto velkých aut můžeme najít i čtyřválcové turbomotory o objemu 2,7 litru. Hlavním důvodem jejich zástavby má samozřejmě být nižší spotřeba paliva, pochopitelně. A EPA, americký úřad, který spotřeby stanovuje, to svými testy potvrzuje a u čtyřválců opravdu uvádí nižší čísla. Jenže jaká je praxe? Právě to ukázal test amerického magazínu Car a Driver.
Jeho redaktoři otestovali nový Chevrolet Silverado 1500 modelového roku 2019 současně ve dvou verzích. Sešly se jim varianty právě s novým turbem 2,7 a s inovovaným 5,3litrovým atmosférickým osmiválcem. Překvapením bylo, že V8 vyšel z testu s lepší spotřebou než téměř poloviční agregát, a to při úplně stejné jízdě s verzemi s pohonem 4x4 a osmistupňovou automatickou převodovkou.
Technická data uvádí u menšího motoru kombinovaný apetit 11,8 litru na sto kilometrů, zatímco vidlicový osmiválec měl spotřebovat 13 litrů na sto. Magazín používá při svých testech ustálenou trasu o délce 320 km, která převážně vede po dálnicích s limitem 120 km/h.
Výsledky byly skutečně opačné. Ačkoli se těžší model prezentoval papírově vyšší spotřebou, praxe ukázala nižší hodnoty. Menší pohonná jednotka pohltila 13 litrů, kdežto plnokrevný V8 potřeboval jen 11,2 l/100 km. To znovu ukazuje, že downsizing není univerzálně funkčním řešením vedoucím k nižší spotřebě paliva. Zejména v případech, kdy je motor neadekvátně malý a je i přirozenou jízdou příliš zatěžován, si jeho činnost vyžádá až příliš mnoho paliva. Objemnější motor Chevroletu si tak s velkým pick-upem efektivněji poradil i bez turba a stejné zkušenosti jsme udělali i s jinými nevhodnými kombinacemi - naložená Škoda Octavia Combi 1,0 TSI také žádnou zázračnou spotřebu paliva nemá.
V případě Silverada je atmosférické ústrojí vybaveno dynamickým řízením zapalování, které umí deaktivovat válce během jízdy. Americký pick-up ve vrcholné verzi má navíc proti čtyřválcovému motoru navrch v počtu cca 45 koní, a to v reálném světě dokáže opravdu snížit průměrnou spotřebu více než jakékoliv osekávání zdvihového objemu. Přitom je tato verze o téměř 100 kg těžší. Downszing je tady jasná prohra a bude tím větší, čím více budete od auta chtít...
Nakopal bych všecky bruselčíky do prdele zepředu i s tím jejich zasraným daunsajzinkem a nechal bych je všecky místo v limuzínách se šoférem jezdit těma jejich vysněnýma minikubaturama, ve kterejch neslyšíte za jízdy ani vlastního slova, protože si uši zacpáváte vlastníma kolenama ...!!!!! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6760 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: so leden 26 2019, 22:07 Předmět:
Navíc se prokázalo, že dýzly vůbec neškodí, celá metodika měření škodlivin je nevěrohodná až zavádějící. Ať žije zelené náboženství, po islámu to nejhorší, co nás potkalo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32819 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 26 2019, 22:47 Předmět:
Měření emisí a spotřeby je na k0k0kt celosvětově - auta se měří metodikou, která není schopná PRŮKAZNĚ naměřit vůbec nic, vedle toho ostatní dopravní zdroje znečištění (lokomotivy, lodě, letadla) se neměří (asi pro jistotu) vůbec ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6257 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: ne leden 27 2019, 10:47 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
Navíc se prokázalo, že dýzly vůbec neškodí...
A kvůli tomu se jim při zařazení zpátečky zavře přívod vzduchu do kabiny, že.
Možná, že když vyjedou z fabriky, tak škodí málo. To, co ale jezdí po silnicích, je často děs běs.
ostatní dopravní zdroje znečištění (lokomotivy, lodě, letadla) se neměří (asi pro jistotu) vůbec ...
Baňa je v tomto trochu zodpovednejšia. U nás sa berú vzorky výfukových plynov dieselových banských koľajových lokomotív raz mesačne a merajú sa pri voľnobehu a menovitom zaťažení podľa Vyhlášky Slovenského banského úradu 21/1989 §229. Keď presahuje obsah CO hodnotu 0,1% a NO 0,075% musí sa vyradiť z prevádzky.
Ale to je baňa... to sú iné predpisy.
tomasjedno: to mají i benzíny. Ale souhlasím s tím, že za vykuchané katalyzátory a DPF filtry by měly být pokuty ve výši aby si to každý rozmyslel. Navíc bych to kontroloval na místě. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2616 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne leden 27 2019, 11:47 Předmět:
Ale ne.Přece bysme nechtěli aby nás na každym kroku někdo kontroloval,buzeroval, že mám anebo nemám tamto a toto.
Nemá cenu bezhlavě věřit tomu že třeba DPF výrazně zlepší exhalace motorů.Je třeba si uvědomit to, že celá ekologie je jeden velký byznys.Za vším hledejte prachy,který končej v kapsách těch nejmocnějších a nepoužijou se třeba na vývoj něčeho co by bylo ve prospěch všech.Někomu to přijde jako konspirace ale mne rozhodně ne.
Vemte třeba kdo se napakoval na kauze dieselgate?Kam přišli ty miliardy eur co VW zaplatil a ještě zaplatí? _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2616 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne leden 27 2019, 12:04 Předmět:
Myslim, že podle smradu nejde posuzovat jedovatost plynů.Některý nervový plyny voněj a s radostí se nadýchneme _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6760 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: ne leden 27 2019, 12:06 Předmět:
Další konspirace: Ve dvou zdrojích jsem četl, že automobilkám vlastně vůbec nevadí zpřísňování emisí. Motory jsou složitější, nic nevydrží, automobilka a servisy si přijdou na své. Auta budou čím dál dražší. Přece by takové společnosti, jako daimler, bmw, vw a další nenechali takhle kazit zisky. Mají obrovské finance, zaměstnávají desetitisíce lidí. Kdyby chtěli, dokáží magorské politiky odstavit, ale nechtějí..
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15722 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne leden 27 2019, 12:15 Předmět:
Nikdo mi nenamluví, že nafťák je čistější jak benzíňák. To je stejná diskuse jako že ti masožrouti se mají hůř než ti, co žerou furt jen zeleninu. Nakonec, prdy ze zeleniny jsou prej kvalitnější než z masa. A nafta je poslední dobou už tak kvalitní, že musí být dražší než benzín?
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6760 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: ne leden 27 2019, 12:23 Předmět:
Já taky naftu nesnáším. Psal jsem jen to, co čtu. Proti letadlům, lodím, usa a chině je to směšné.
Nafta smrdí, je mastná, nelze se jí jen tak zbavit. Benzín "voní", odpaří se a je čisto. Taky už japonec dělá dýzlový benzíňák.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2616 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne leden 27 2019, 12:38 Předmět:
Stejně dokud nedojde ropa, tak se bude těžit a spalovat.Tak neni to v podstatě jedno?Když ji nespálim já, spálí někdo jinej a smrádek si užiju tak jako tak. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Další
Strana 1 z 7
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.