Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: po březen 04 2019, 19:36 Předmět: Airbag. Jak poznat funkční?
Známý má několik nevystřelených airbagů. Dá se nějakým nedestruktivním způsobem zjistit zda jsou funkční. Třeba změřením vstupního odporu. Jakou by měl mít hodnotu? Na jakém principu vlastně funguje "zapalovač" airbagu? Je to piezo? _________________ Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Naposledy upravil Soemtron dne po březen 04 2019, 19:43, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32348 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 04 2019, 19:46 Předmět:
Není to piezo, je tam odporovej drát jako v každým normálním pyrotechnickým palníku. "Výbušninou" v airbagu je azid sodný, což je termicky aktivovaná autokatalyzační sloučenina - při ohřátí odporem se sama rychle rozloží na dusík plus trošku zbytkový soli a vzniklý velký objemový množství dusíku nafuní pytel. V autě ŘJ dělá "test" na funkčnost bagu tím, že změří proud tekoucí jím do kostry - přitom znalci pro simulaci funkčního bagu doporučujou vložení odporu v řádu jednotek ohmů (například pro podvodný našvindlování nevystřelenýho bagu v ojetině - potah volantu umějí šikovně slepit že roztržení v místě předem připravený perforace není znát - a místo azidový kapsle dají dovnitř jen půlwattovej odpor. ŘJ nic nepozná, kontrolka normálně zhasne - ale při případným nárazu se nekoná žádný PLESK! ksichtem do krásně nafučelý podušky, ale mnohem nepříjemnější KŘUP-KŘUP-KŘUP od volantu a jeho sloupku bořícího se do útrob hrudníku ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: po březen 04 2019, 19:47 Předmět:
Někde jsem četl. že pokud chceme ošidit jednotku dá se airbag nahradit odporem 2,5-5Ω. Lze z toho usuzovat, že by to mohl být i odpor naměřený na airbagu? Nemůžu aktivovat airbag, pokud na něj připojím multimetr? _________________ Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: po březen 04 2019, 19:55 Předmět:
Díky za info. Myslel jsem, že je tam něco jiného než odporový drát vzhledem k rychlosti reakce. Nebojte se, nechci ojebat sobě ani někomu kontrolku. Šlo jen o zjištění stavu airbagů a to asi provedu jen jednou připojením na AKU. _________________ Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32348 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 04 2019, 19:58 Předmět:
Nemělo by to jít, odpálení se aktivuje plnýma 12V, kdy tam tečou rázově ty zhruba 2A proudu = příkon je kolem 25W. Ten prudce zahřeje patronu s azidem a BUM ... pytel letí ven. Rychlost nafouknutí musí bejt vyšší než je rychlost hlavy a hrudníku letícího při nárazu proti volantu a i když se počítá s přibržděním pásama, tak aby se pytel nafouknul dřív než do něj při nárazu pleskneš musí jeho čelní plocha nabírat nejvyšší kvalt zhruba kolem 350km/h = přibližně 100m/s. Nesmí při tom dojít k tomu, že se potkáš gezichtem s ještě se nafukujícím pytlem - to je spočítaný na skoro spolehlivě smrtící stav. Tělo musí do pytle plesknout až těsně po ukončení jeho nafukování = v momentě, kdy v něm právě pominul nejvyšší tlak, odvětrávací díry se otevřely a náplň se začíná vypouštět ven. Jedině tak dojde k maximálnímu zpomalení nárazu tím plynem a jeho řízeným vypuštěním skrz přesně vyseknutý díry po stranách pytle = pytel nesmí pružit, aby tě neodpinknul zase zpátky do sedačky, kde by sis sice hezky milosrdně zlámal vaz o přesně nastavenou opěrku hlavy, takže už by tě asi moc věcí v životě nebolelo, ale nejspíš bys s tím zrovna moc spokojenej nebyl ... Ke kterýžto situaci ovšem naprosto přesně a skoro vždycky dochází v momentě, kdy narempluješ do čehokoliv s autí sice vybaveným airbagem, ale bez toho, abys sebe připoutal bezpečnostním pásem - tam jsou následky fskutku výjimečně fatální ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pár těch pyrocosi jsem z těch airbagů i viděl na vlastní oči - správně se to má měnit po nějaký době, i když to "bác" nikdy neudělá. Na nich byl nalepený štítek (nagličtinou popsaný), kde byl uveden i maximální povolený měřící proud tou patronou - kterým jsi směl měřit stav palníku.
ano, sice je to nějaký odporový drát, ale při běžné aktivaci je tak přetíženej, že spíš prskne jak drátek v pojistce ve zkratu. Při nižším proudu může dojít k zážehu taky, ale ne tak rychle. No a při ještě o něco slabších proudech není jistý, za jak dlouho to vystřelí při průtoku toho proudu - proto se uvádí ten maximální bezpečný proud, kterým se smí měřit odpor
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15643 Bydliště: Olomouc
Zaslal: po březen 04 2019, 20:18 Předmět:
Soemtron napsal(a):
Známý má několik nevystřelených airbagů. Dá se nějakým nedestruktivním způsobem zjistit zda jsou funkční.
Airbagy jsou vždy funkční, pokud tam jsou. Kontrolovat můžeš jen ty kapsle a na to je lepší je vydělat ven - jistota je jistota. Mají svou životnost (většinou 10 let) a potom by se měly vyměnit za nové. No a ty staré na vzdálenost aspoń tří metrů můžeš vyzkoušet jen tak pro zábavu.
https://www.youtube.com/watch?v=Cmx-MVOmykQ
Naposledy upravil p32 dne po březen 04 2019, 20:25, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1382 Bydliště: na vejminku
Zaslal: po březen 04 2019, 21:08 Předmět:
Na airbagu naměříš kolem 2,4Ω. Některé jednotky odpor 3,8Ω už vyhodnotí jako chybu. Měřit můžeš jakýmkoli multimetrem. Ještě poznámka: Propojovací konektor má v sobě zkratovací klemu, tu je nutné odjistit proužkem umělé hmoty, jinak naměříš 0Ω. Patronu v bagu odpálí impuls až 28V. V jednotce je měnič a poměrně velký elyt. To neplatí pro airbagy Ford, kde nic nenaměříš. _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.