Dobrý den,
řeším problém se zapojením výše. Má se jednat o indikátor napětí – pod 11.5V žlutá LED, 11.5V - 14V zelená, nad 14V červená. Žlutá s červenou jakž takž fungují. Ale zelená svítí neustále. Je to asi tím, že obvod je navrhnut pro starší LEDky, kterými tekl větší proud, zatímco dnešní svítí třeba už při 1 mA... Díky tomu je malý úbytek na R1 a ZD3 stále teče proud.
Co je třeba upravit, aby zapojení fungovalo, jak má? Napětí ZD3? Na jakou hodnotu?
Děkuji.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19692 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po březen 18 2019, 5:56 Předmět:
Souhlas. Problém je v tom, že zenerka pod zelenou LEDkou vede stále.
Sice může nepatrně "žižlat" svodovým proudem zenerky, ale to by bylo vidět jen v naprosté tmě. Rozhodně nemůže při napětí pod prahovou úrovní svítit.
Tak hlavně nevíme, co znamená "stále", jest-li to autor zkoušel až k "nule" nebo mu stačilo jít třeba jen na 10V.
Pokud tam byla ZD 5V6, tak po připojení 12V akumulátoru musela LED svítit i v silně "podbitém" stavu, t.j. "stále", ikdyby byla ZD v pořádku.
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: po březen 18 2019, 17:30 Předmět:
S úspěchem jsem asi 5 let používal mírně upravenej AUTOTEST z AR A6/89(se 2ks MA1458),měl navíc mj. primitivní indikátor námrazy(tranzistorovej od danyka),napájecí vstupní LC filtry s pojistkou T3.15A,ovládání denních světel a čidlo brzdovky bylo použitý na "okenu" do ostřikovače(Felda už čidlo brzdovky v základu má,ale čidla na vodu s fridexem a okenu ne.).Krabička s deskou byla uvázaná pod palubovkou a LEDky s vypínačem denních světel byly v panýlku pro teploměr.Plus byl odbočenej ze spínací skříňky,mínus někde pod matku.Podle toho,co Feldu koupil,to funguje stále.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32376 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 18 2019, 17:51 Předmět:
Nejhorší je, že ty zenerky s teplotou poměrně dost courají, takže v létě v autě rozpáleným na slunci při klidně až 80°C v kabině (není problém aby vystřelil lihovej teploměr dělanej do 60°C) ukazuje takovej indikátor dost rozdílně od situace, kdy je stejný auto odstavený v lednově-únorový mrazivý noci někde u chodníku - a na palubě je stejně jako venku -20°C nebo ještě větší kosa ... Prostě ten rozdíl určitě dosahujícím až 80° mezi zimou a létem už je na pouhý zenerky bez kompenzace teploty moc. Daleko lepší je jeden zdroj referenčního napětí, pokud možno integrovanej a s tepelnou kompenzací (nebo když už zenerku, tak s co možná minimálním teplotním koeficientem = s Uz kolem 5-5,5V) - a z jeho napětí odvozenej dělič pro komparátory.
Příklad: https://belza.cz/pwrsply/btst.htm _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Prohoď diody ZD1 a ZD3.
nebo lépe:
ZD3 KZ 10V
ZD2 KZ 5V6
ZD1 KZ 8V2
p.s. Zelená se rozsvěcí nad 11,5V a nad 14V se k ní přidává červená.
Děkuji, stále to ale nefunguje úplně správně... Do zhruba 11.5V svítí žlutá, potom se na chvilku trochu rozsvítí zelená, ale při cca 12.9V se rozsvítí červená společně se žlutou, nastavování trimeru prakticky nic nemění. Nevím, jestli funkci zapojení rozumím úplně správně, ale pomohlo by u (červené) ZD1 zvýšit napětí, aby k "proražení" zenerky a sepnutí tranzistoru došlo až při vyšším napětí? Třeba ZD1 13V?
PS. Proč tomu tak je? Měl jsem za to, že zelená zhasne, když je na R1 příliš vysoký úbytek napětí, způsobený proudem, který teče přes červenou nebo žlutou diodu.
masar napsal(a):
Tak hlavně nevíme, co znamená "stále", jest-li to autor zkoušel až k "nule" nebo mu stačilo jít třeba jen na 10V.
Pokud tam byla ZD 5V6, tak po připojení 12V akumulátoru musela LED svítit i v silně "podbitém" stavu, t.j. "stále", ikdyby byla ZD v pořádku.
Wink
V obou případech žlutá svítí až k nějakým cca 1.8V.
jezevec napsal(a):
Celé to zapojení je spíše demonstrační, zenerky nemají moc ostré koleno. Najdi si nějaké schéma s komparátory nebo třeba s LM3914
Toho jsem si vědom. Jedná se o úlohu ze školy. Osobně bych to také udělal raději pomocí nějakých IO.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6194 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út březen 19 2019, 0:50 Předmět:
Tipnul bych si, žes tam měl ZD3 přepólovanou. Když je T1 nebo T3 sepnutý, tak jím (a jeho LEDkou) teče cca 1 mA a na anodách LEDek jsou cca 3V. V takové situaci nemůže skrz ZD3 téct prakticky nic, leda že by byla vadná nebo otočená (případně nějaká supervýkonová s velkým svodovým proudem).
Sleduj chování každé LED zvlášť.
Žlutá: svítí od cca +1,7V (Uf) do +11,5V, T2 je zavřený, T3 je otevřený.
Při napětí +11,5V R9 nastavit tak, že T2 otevře, T3 zavře a LED
zhasne. Při dalším zvyšování napětí už nemůže svítit.
V opačném případě je vadný tranzistor, nebo máš jinou chybu.
Zelená: Začne svítit až po překročení napětí ZD3 +Uf = cca +11,5V a svítí
při dalším zvyšování napětí.
Červená: Do napětí +14V je T1 uzavřený, LED nesvítí. Při napětí +14V
nastavit R8 tak, že se T1 otevře a LED svítí. Pokud nejde nastavit
rozsvícení při vyšším napětí, je vadný T1, trimr nebo je chyba
v zapojení.
ZD1 a ZD2 jen upravují regulační napětí pro nastavovací trimry, jejich přesná hodnota není důležitá.
Nejspíš tam budeš mít nějakou "botu" v zapojení. Máš správně vývody tranzistorů?
Děkuji, již to funguje téměř správně, tak jak píšete. Do 11,5 žlutá, od 11,5 zelená a od 14 červená. Ovšem při cca 15V (podle nastavení trimmerů) se ke svítící zelené a červené přidává ještě žlutá... V některých pozicích se žlutá dokonce malinko rozsvítí ještě před červenou, poté zhasne a při dalším zvyšování napětí se opět rozsvítí.
Zkusil jsem vyměnit trimmery, zenerky i tranzistory, bez úspěchu. Zapojení jsem několikrát překontroloval a žádnou chybu jsem nenašel. Čím by to ještě mohlo být?
Chybou v zapojení nebo v hodnotách součástek. Změř v chybovém stavu (t.j. při 15V, kdy svítí i žlutá) napětí na kolektoru T2 (nebo báze T3) a dej to sem i s fotkou tvého zapojení.
Jaký používáš regulovaný zdroj?
p.s. Prohlédni a vyzkoušej nastavení hodnot v simulaci.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.