Jen myšlenka.
a) motorky používají většinou ztrátový regulátor kdy vše odtopí na teplo. Takže se světlem nebo bez je pro zatížení motoru jedno.
b) i kdyby ty cívky byly ve šlusu tak ten motor je musí usmažit a ne chcípnout.
Tedy někde je něco špatně a ten kousek hliníku to určitě není. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: May 19, 2012 Příspěvky: 1051 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st srpen 21 2019, 7:11 Předmět:
Hmmm. Vcera som to prekontroloval a premeral. Cievky nevyzeraju byt nijak poskodene su ako nove. Ked motor bezi a odpojim baterku, tak na baterku z regulatora ide 6.5V co je kravina, ked je baterka 12V. Do regulatora idu 4 kable, jeden je zrejme kostra, dva idu zo statora / cievok a stvrty bude do baterky. Zo statora ked motor bezi ide do regulatora voci zemi na volnobehu 20V a ked pridavam plyn tak sa toto napetie meni co bude zrejme ok, vybehlo az po 50V to som ale nemal plny plyn. Zeby bol v riti regulator ? Ale co ho mohlo oddrbat ? Pokym som neodlomil ten kustik tak slo vsetko ok. No vcera som ho prilepil, poskladal som to, no chova sa to stejne.
Pravděpodobně jde o 3-fázový alternátor, 3 vodiče jsou výstupy z alternátoru do regulátoru, čtvrtý vodič je výstup regulátoru do baterie a kostra je na tělese regulátoru. Výstupní napětí z regulátoru se v odpojeném stavu může jevit na multimetru nesmyslně. Průkazné je napětí na baterii s připojeným regulátorem, které se musí při chodu motoru zvednout z +12V na max. +14,5V při nejvyšších otáčkách. Pokud se ti spálily žárovky, nebude zřejmě ani baterie příliš v kondici.
Takže měř znovu a na akumulátoru.
yesper26 napsal(a):
Hmmm. Pad nebol....
Hmmm...vidím, jak se červenáš až za ušima. V normálním provozu se se statorem nemanipuluje a už vůbec ne kladivem tak, aby se na něm něco odlomilo. "Ohoblované" póly cívek spíše vypovídají o vyosení rotoru (hrnce s magnety), ke kterému dochází při nechtěných střetech s okolím...
Naposledy upravil masar dne st srpen 21 2019, 7:46, celkově upraveno 1 krát.
Založen: May 19, 2012 Příspěvky: 1051 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st srpen 21 2019, 7:37 Předmět:
Zo statora - alternatora idu 2 vodice. A z cievocky co robi napetie pre VN cievku idu tiez dva. Baterka bude dobra, ta ma 13.5V. Ked je pripojena bateria a pustim motor, tak napetie na nej sa zdvihne na 14.7V co je asi ok. Lenze ked ju odpojim baterku so zapnutym motorom a zmeriam na kabli co ide do baterky, teda na pluse voci kostre tak tam je 6,5V co je hovadina, malo by byt 12 nie ? A ked zapnem svetlo s odpojenou baterkou tak pridusi motor a ked pridam plyn tak sa dusi az zhasne, napetie padne na 5V.
Výstupní napětí z regulátoru se v odpojeném stavu může jevit na multimetru nesmyslně... - myslis pocas odpojenej baterie a pustenom motore ?
Založen: May 19, 2012 Příspěvky: 1051 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st srpen 21 2019, 9:22 Předmět:
Melo
Výstupní napětí z regulátoru se v odpojeném stavu může jevit na multimetru nesmyslně. Toto som uz pochopil Zeby predsalen bola baterka K.O ? Ale pri vypnutom motore ma 12.7V a ked bezi tak ma 14.7V co je aj ok.
Tak z přiloženého schematu je zřejmé, že nejde o třífázový ale jednofázový systém s dvojím napětím. Tím nižším, neregulovaným střídavým, je napájen světlomet. Pokud ti shořela právě tahle žárovka, tak je v tom regulátor nevinně. Zatěžovací charakteristika by neměla dovolit nárůst napětí nad bezpečnou úroveň. Ovšem za předpokladu, že má 35W a není "tuning" na LED.
Jinak tahle "obrázková" schémata bytostně nesnáším, protože z hlediska elektrotechniky jsou zcela nedůvěryhodná, určená pro neznalé montéry.
Založen: May 19, 2012 Příspěvky: 1051 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st srpen 21 2019, 11:05 Předmět:
Hmmm, ziarovku mam original, nie LED. Ale ona odisla tak, ze zacala poblikavat na modro a teraz ma napadlo, nebude problem v tej ziarovke ze ak robi skrat abo co a preto dusi motor ? Ale ona je dvojvlaknova, mam t am prepinac i na dialkove svetlo. V polohe 1 svieti slabsie a v polohe 2 tuksie. No i ked zapnem polohu dva tak pridusi motor a ked pridam plyn nejde do otacok a zhasne. Smerovky mi funguju aj zadne brzdove svetlo, zadna ziarovka je taktiez dvojvlaknova.
Ahoj. Asi máš problém z regulátorem. Ten kousíček hliníku fakt na funkci nemá vliv, teda pokud se přes něj nekostří konec vinutí - viz schéma. Jen vidím problém v té díře na šroub. Pokud se tam bezpečně vleze šroub z větší podložkou, není to potřeba hrotit.
Ta malinká cívečka je pouze čidlo. Funguje podobně, jako mechanický přerušovač ve starých motorech - tady dodává impulsy do řídícího bloku zapalování, který pak spíná indučku. No a teď k tomu regulátoru:
"Magnetový" alternátor je jakýmsi zdrojem proudu - Napětí se většinou reguluje tak, že se regulátor chová jako "Zenerova dioda" - to, co se nespotřebuje, se spálí na vnitřním odporu regulátoru. Pokud bys regulátor odpojil za chodu, alternátor Ti dá dost vysoký napětí na to, aby Ti odpravilo žárovky, což se u Tebe stalo - psal jsi, že svítily do modra, což je důkaz o přepětí.
Z toho schématu není na první pohled patrné, zda regulátor usměrňuje, nebo ne. Žárovkám je to jedno a blok zapalování může mít svůj vnitřní.
Regl má 4 vlezy - Konec vinutí, střed vinutí, kostru a výstup do baterie přes diodu, která však může být pouze jako oddělovač, aby nešel proud zpět do réglu.
To, že Ti motor hapruje - dusí se - může být právě přepětím, protože může oblbovat řídící blok zapalování a ten pak funguje chybně - Tak si hodně hrej, ať ho odpravíš.
Takže rada pro Tebe - měř, a nejlépe starým rafikovým voltmetrem, nebo aspoň multimetrem, co umí měřit střídavé napětí o vyšších frekvencích, než je 50Hz.
Prověř ukostření regulátoru a změř napětí na těch vývodech, co k němu jdou z "magneta" - proti kostře. Změř to na volnoběh a pak při vyšších otáčkách. Tak měř i napětí na baterii.
Založen: May 19, 2012 Příspěvky: 1051 Bydliště: Bratislava
Zaslal: čt srpen 22 2019, 7:09 Předmět:
No zlepil som to tekutym kovom - drzi to dost dobre. Ale chova sa to rovnako. Nastartovat ide, do otacok ide, ale ked zapnem predne svetlo tak ju pridusi a ked pridavam plyn tak sa dusi az zhasne. Predna ziarovka mala ale odtrhnute sklicko -banku, preto blikala na modro, vymenil som ju ale nepomohlo, no na modro uz neblika. Zadna ziarovka po nastartovani svieti hned. Napetie na baterii s vypnutym motorom je 12.5V a po nastartovani pomaly vystupa az na 14.5V no ked zapnem svetlo alebo smerovku tak padne na 13.5V s nastartovanym motorom. Ked nastartujem a odpojim bateriu, zapnem svetlo tak tiez sa dusi. Druhu bateriu som neskusal, zeby to bola zla a bolo to nou ?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.