Založen: Oct 07, 2010 Příspěvky: 25 Bydliště: Praha - Louny
Zaslal: so leden 04 2020, 12:38 Předmět: Muzejní 3F motor
Nevíte jak u toho fungoval rozběh ? Štítek motoru 4kW - Trojuh 220V - hvezda 380V a zapojení ?3x 115V?
Říká se tomu Winterův-Eichbergův motor se sekundárním transformátorem?
Nevíte rok výroby? Je to zjevně elektrická pohonná jednotka pro řemenový pohon hospodářských strojů a já nevím co s tím než to připojím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 04 2020, 13:18 Předmět:
Podle popisu by to mělo fungovat jako rotující transformátor pro omezenej příkon z těch svorek 3x115V - právě v některejch dílnách takovej stroj nahrazoval snižovací trafo pro starý stroje nebo nářadí, aby se při přechodu na 220V nemusely starý strojky s napájením 110/120V vyhazovat. Hodnota 115V vyhovovala oběma variantám. Rozběh bych zkusil normáně přepínačem Y/Δ s tím, že bych každou fázi v přívodu omezil nějakou výkonnější žárovkou - 100 nebo 200W případně podobně výkonným odporem, aby v případě zkratu nedošlo rovnou k přechodu do režimu generátor dýmu. Nezatíženej motor by se měl bejt schopnej i přes ty žárovky zvolna roztočit. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1547 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: so leden 04 2020, 13:34 Předmět:
Je to normální asynchroní motor s kroužkovou kotvou, 4 kW, 380 V do Y, 1400 ot/min. Těch 115 V je napětí kotvy. Na tu je připojen ten rotorový spouštěč ( reostat ) 130V, 3 x 5 ohmů.
Motor zapojit přes vypínač napřímo do Y na 380 V.
Naposledy upravil kbulda dne so leden 04 2020, 13:39, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1263 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: so leden 04 2020, 13:34 Předmět:
Podle mě je to kroužkový motor. Ten nemá v rotoru "zalitý" rozběhové vinutí, ale má ho vyvedené na kroužky (3x 115V). Aby se rozběhl, musí s pomocí toho reostatu (krabice s páčkou), postupně zmenšovat ta odporová dekáda až se kroužky zkratují.
Viz: https://elektrika.cz/data/clanky/spousteni-krouzkoveho-motoru/view
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18430 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so leden 04 2020, 13:35 Předmět:
Tohle měl můj strejda ve větším provedení ve mlejně na pohon transmise pokud nebylo dost vody. Motor a tu větší bednu s klikou plnou voleje. Moc jsem to nezkoumal, bylo mě asi 17 let. Matně vzpomínám, že ten motor měl na hřídeli 3 kroužky po každým běžely 2 sběrače a vývody z nich byly zavedený do tý bedny s klikou. Je to kroužkovej motor s trojtým reostatovým spoušťěčem do rotoru. Stator je napájenej ze sítě. U těch kroužků na motoru byla klika, kterou se po rozběhu nazvedly sběrače a kroužky posunuly k sobě a zkratovaly.
Vzpomínám, že strejda říkal, že motor je bezproblémovej ale reostat je samej problém, musel se měnit olej, pilovat kontakty odporů, měřit je zda jsou ok. Takže jestli to budeš zkoušet spustit, chce to rozebrat spouštěč, vyčistit a zkontrolovat kontakty, změřit odpory a nalej novej olej. Po těch letech co to někde stálo v tom může být cokoliv, třeba i voda.
Mělo by to mít podle štítku 3 odpory 5 ohmů a každej odpor bude mít 6-8 odboček na mosazný kolíky po kterých přejíždí kontaktní plechový pera vývodů pro sběrače motoru. _________________ Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Naposledy upravil Celeron dne so leden 04 2020, 13:42, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12230 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: so leden 04 2020, 13:43 Předmět:
tyto motory se dříve používaly i na roztáčení řetízkových kolotočů . . .
aby tam byl plynulý rozběh,
používala se nádoba s vodou do které se postupně zasouvaly tři měděné desky,
kdy po roztočení se kroužky vyzkratovaly natvrdo.
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1547 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: so leden 04 2020, 13:45 Předmět:
ok1hga napsal(a):
tyto motory se dříve používaly i na roztáčení řetízkových kolotočů . . .
aby tam byl plynulý rozběh,
používala se nádoba s vodou do které se postupně zasouvaly tři měděné desky,
kdy po roztočení se kroužky vyzkratovaly natvrdo.
Tiež si myslím, že je to asynchrónny motor s vyvedeným rotorovým vinutím. A zdá sa, že je tam všetko potrebné na jeho rozbeh aj reguláciu.
Páka vľavo je prepínač hviezda-trojuholník, možno smer. Kľuka vpravo mení odpor pripojený na kotvu, teda sklz a tým nepriamo rýchlosť.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Asynchronní_motor
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so leden 04 2020, 14:57 Předmět:
Měl by jít spustit natvrdo na D a druhou stranou odklápěče kartáčů /jestli ho má/ zkratovat kroužky kotvy. Nebo sešlusovat ve spouštěči odpory.
Tyhle spouštěče a motory s kroužkovou kotvou byly tak udělané proto, aby to při spouštění nevyráželo tehdy jediný druh pojistek.
Pojistky se šnekem tehdy nebyly a málokde bylo festovní, dimenzovaný jištění.
Sousedka ob dva baráky, vdova po sedlákovi má podobný. Trochu novější 7kW, není už tolik otevřený a má mezi kotvou a kroužky menší vrtulku. Vzduchový, bezolejový otočný, 6-stupňový spouštěč české výroby Žaloudek. Motor je myslím AEG.
Utáhlo to celou mlátičku, hodně do rychla fukar na seno na půdu a na cirkuli s tím její manžel valil dubový špalky. S dobře navoskovaným řemenem všecko bez potíží.
Zásuvka je tam dodnes litinová tlama 25A a před ní 3x25A pojistky, ve kterých je dodnes nabeton drát, jak jsem ho tam nouzově naposledy dal jedny žně, si tak před 38 lety
Jedny 25A pojistky jsou ještě v bedně motoru. Ven kouká jen řemenice a pro rozběh či zastavení se musí odklopit víko bedny, přitom 30cm od nohy se vrtí řemenice...bezpečák by dnes umřel na infarkt. Oni s tím makali třeba 30 let i dýl a bez úrazu.
Měli zdravý selský rozum.
Naposledy upravil sinclair dne so leden 04 2020, 15:00, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6023 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: so leden 04 2020, 14:59 Předmět:
Je to běžný motor s kroužkovou kotvou, pro napětí 3×380V (400V) lze zapojit pouze do Y, jinak shoří. Vyráběly se i pod značkou Siemens-Schuckert až do 50-tých let. U motoru je pravděpodobně obyčejný vypínač a trojpólový reostat.
Siemens-R81s.JPG
Komentář:
Velikost:
102.08 kB
Zobrazeno:
119 krát
Naposledy upravil Achab dne so leden 04 2020, 15:07, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so leden 04 2020, 15:06 Předmět:
Mám tu šikovnou knížku pro elektrikáře v zemědělství. Tohle všecko a ještě mnohem víc, je tam polopaticky popsáno. Dobře dimenzovaným spouštěčem /právě tím olejovým s trafoolejem/ šly přes skluz i dobře řídit otáčky.
Tento má větrák vpředu?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 1 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.