V čem kecám? Vždyť jsi sem sám vložil obrázek, ze kterého je zřejmé, že při zvětšení rotorového odporu vzroste záběrný moment a zároveň klesne proud odebíraný ze sítě. Samozřejmě, pokud by odpor zůstal zařazený, tak při jmenovitých otáčkách nn nebude mít motor jmenovitý moment Mn. S vřazeným odporem jej ale nikdo provozovat nebude.
Momentová charakteristika motoru závisí na odporu v obvodu kotvy. Na obrázku jsou vyneseny dvě charakteristiky, písmenem B je označena charakteristika pro vyšší odpor kotvy.
Mn je jmenovitý moment, Mz je záběrový moment, Mmax je maximální moment, při vět
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5099 Bydliště: Brno
Zaslal: ne leden 05 2020, 0:33 Předmět:
Jaký jmenovitý proud? Vždyť na obrázcích jsou současně křivky proudu a momentu.
Myslíš si to blbě a elektrosvit má pravdu. Tohle se učí na střední škole nebo na učňáku. Nemá cenu vymýšlet jiné teorie.
Proč by vyráběli konstrukčně tak složitý motor s kroužky(s větší poruchovostí vůči motoru s kotvou nakrátko), kdyby měl horší parametry?
Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment. To je bez diskuze. Proto je tak složitý. Výhody to jsou ovšem jen při rozběhu. Při běhu by se mařil zbytečný výkon v reostatech a silně by kolísaly otáčky se zátěží.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: ne leden 05 2020, 0:42 Předmět:
To momentový malo byť záberový. No ja neverím ani vlastnej manželke a takýmto obrázkom už vôbec. Je to ale jedno ja som totiž nenapísal že to viem ale že si to myslím
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: ne leden 05 2020, 9:03 Předmět:
Tady je ještě zbytek, co jsem včera v rychlosti strčil do skeneru.
Konvalina-Oleš-Souček: Elektrotechnika pro SZŠ. 226 stran, 1976.
Učebnice pro "III. ročník 4-letého a I. ročník nástavbového studia na středních zemědělských technických školách, studijní obor 42-17-6, mechanizace zemědělské výroby".
Píšou tam i o spouštěčích a odklápěčích. A jedna užitečná tabulka navrch.
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1548 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: ne leden 05 2020, 17:31 Předmět:
ORM napsal(a):
Já si to zapojení musím rozkreslit. Zapojení je zachované z dob,kdy se točil.Jen přívodní kabel byl "useknutý".Tu D/Y jsem jen plácnul bez rozmyslu. Ložiska jsou OK.Spíše typuji,že jsou vylité a zaškrábané.Tam se podívám ze zvědavosti a dám vědět. V domečcích je ještě olej.
Založen: Jan 04, 2012 Příspěvky: 408 Bydliště: Volyně
Zaslal: ne leden 05 2020, 17:58 Předmět:
Tak jak to bude s tím odporem v rotoru versus záběrový moment a rozběhový proud?
Elektrosvitovi nevěříte, i když problém dostatečně srozumitelně popsal(alespoň pro mně).
Místní kapacity si pořád stojí za svým, i když je to zcela scestné. Nezlobte se na mně, ale aby tady vysvětloval princip někdo(přes to, že si jeho osoby vážím), kdo tvrdí, že Joule= Ampérsekunda by se měl tohoto zdržet.
Nakonec si dám tu práci a pokusím se celou tuto záležitost sesumírovat i s patřičnými vzorci, grafy, a literaturou.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18477 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne leden 05 2020, 18:16 Předmět:
PavelFF napsal(a):
Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment.
Je to tak. Dnes jsem byl v tom mlejně na návštěvě a schválně se šel kouknout na ten motor. Není to Siemens ale Wikov 8kW. Jen tak orientačně, ten motor hnal přes řemenici průměru cca 25 cm přes koženej plochej řemen kolo o průměru asi 1,5 m na transmisní hřídeli, co byla přes celý mlýn dlouhá asi 10 metrů. Z ní byly nahoru do patra poháněný dalšíma řemenema jednotlivý stroje jako čistička, mlecí kameny, korečkový výtahový pásy na obilí, prosejvací stroje a pod. Z tý tramsmise v přízemí byla poháněná přes 90 st převod svislá hřídel, která šla až do podkroví, kde hnala další stropní transmismí hřídel pro pohon třídiček, sušiček a balících mašin. Jenom těch ložisek na transmisích tam bylo možná 20 kluzných lágrů, hřídelv přízemí průměru cca 100 mm, nahoře cca 60 mm.
Ten motor musel při rozběhu všechno tohle utáhnout, žádná zapínací spojka tam nikde nebyla, jen jednotlivý stroje se zapínaly a vypínaly nahazováním řemenů na kola transmise pákou.
Byl to celkem malej mlejn. _________________ Jirka
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 4 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.