Takže pokud připojím napájení ke konektoru (+ na společný vývod cívek, - na "S" tranzistorů) tak se po prodlevě cca 10s motor roztočí, nevím tedy jak probíhá v autě řízení otáček přes ty 3 samostatné vývody na konektoru ale předpokládám že by ten motor včetně elektroniky mohl být ok. (laboratorní zdroj do cca 3,3A na to nestačí, musel jsem připojit k pc zdroji)
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: ne leden 19 2020, 22:59 Předmět:
sr71 napsal(a):
Takže pokud připojím napájení ke konektoru (+ na společný vývod cívek, - na "S" tranzistorů) tak se po prodlevě cca 10s motor roztočí . . . ale předpokládám že by ten motor včetně elektroniky mohl být ok.
předpokládáš správně, takhle by se měl samotný motor chovat.
otáčky jsem mu neměřil, ale když se roztočil naplno, měl jsem strach, že mi uteče ze stolu . . .
mě se ho nepodařilo opravit, přemotání by stálo cca 15 stovek a stejný motor jsem sehnal funkční na vrakáči za 500,-
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po leden 20 2020, 11:12 Předmět:
potom je ten tvůj ventilátor vadný !
když jsem vyměnil ten střelený fet, taky se to začalo točit, ale pomalu a odběr byl asi 15A, nic ale nehořelo a rychle jsem to vypnul
měřil jsi indukčnosti těch jednotlivých cívek ?
stačí pro porovnání.
u mě měla jedna asi třetinovou indukčnost - mezizávitový zkrat !
pak už jsem jen sháněl jiný kus
Otázka je co je pro koho "točit se pomalu", možná to v mém případě zase tak pomalu není. Na tento odkaz jsem dal video kde je to vidět https://uloz.to/file/LIG6Sq0CQvvK/vetrak-avi
U tohoto konkrétního ventilátoru jsem indukčnosti neměřil, protože je stále v originálním stavu s původními Mosfety (a neodvrtanými nýty pro sundání plošňáku). jen mě byl dodán spolu s tím druhým - špatným, abych ho prověřil (a bylo mi řečeno že po připojení do auta nešel, ale to by možná vysvětlovala ta prodleva cca 10s než se po připojení napájení roztočí - pokud je stejná prodleva i při zapojení v autě tak je možný že ten kdo to v autě zkoušel dostatečně dlouho nevyčkal)
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po leden 20 2020, 12:44 Předmět:
kouknul jsem se na to video a myslím že točí pomalu
ten papír na stole by to normálně odfouklo, ne že se jenom mele . .
ten rozběh trvá déle, ale pak se to roztočí postupně na plno.
nevím kolik to je, ale to tvoje je fakt pomalu, hádám tak kolem tisíce otáček . . .
naplno to točí mnohem víc, možná i 5 nebo 6 tisíc, fakt nevím přesně, ale má jít z toho silný vítr a tobě se jen hýbe papír . . .
takže znovu jsem ten ventilátor připojil k napájení (tentokrát na delší dobu) a zjistil jsem toto:
1. cca 10s po připojení se nic neděje, poté se ventilátor začne točit pomalu (odebíraný proud cca 1,6A)
2. proud a sním i otáčky samovolně pozvolna stoupají (po 1min cca 3,5A, po 2min cca 5,5A), při těch 5A to už je docela fičák
3. jakmile proud dosáhne cca 6,5A ventilátor se vypne, poté se v těch cca 10s intervalech snaží roztočit (cukne) ale neroztočí se
4. pokud odpojím a znovu připojím napájení tak se opakuje roztočení dle bodu 1 až 3
ventilátor při těchto testech nijak nehřeje a dle mého názoru toto zvláštní chování má na svědomí ta zalitá řídící jednotka, které chybí nějaké řízení/informace přes 3 zbývající piny na konektoru
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po leden 20 2020, 20:20 Předmět:
tak jak to popisuješ, hodně podobně se choval ten můj spálený . . .
točil se, ale málo a cykloval . . .
a ještě, ta závada se stala v momentě, kdy se seknul startér
rozpadlým permanentním magnetem se šprajcnul rotor a při startování šla baterie téměř do zkratu.
tím se objevovali v napájení špičky, které pravděpodobně prosekly ten napěťově nejslabší FET.
následně to upeklo jednu cívku ze čtyřech co tam jsou a upálilo přívod k FETu . . .
po výměně startéru za jiný, jsem s autem zase začal jezdit, ale všiml jsem si že to netopí a nechladí . . . ventilátor se točil pomaleji než měl a cykloval . . .
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34296 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po leden 20 2020, 21:48 Předmět:
Mal som na stole ventilator z Mazdy - ziadna elektronika, len klasicky motor s uhlikmi. Fucalo to uplne brutalne, mal som pocit, ze uleti zo stola - a to som ho ani nedokazal naplno rozbehnut, lebo 2x5A zdroj to nedaval... Samotny motor bez vrtule zdroj uzivil bez problemov.
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7731 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: po leden 20 2020, 22:00 Předmět:
ok1hga napsal(a):
ale všiml jsem si že to netopí a nechladí
Počkej. Když auto netopí, tak to ukazuje na něco jiného, než ne/polofunkční saharu. Auto blbě topí, když jde do kytek termostat a otevírá brzo. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Tento ventilátor jsem kamarádovi opravoval několikkrát. Poprvé to byly jen tranzistory - vyměnil jsem všechny 4 z jedné série. Podruhé se vrátil a bylo spálené i vinutí - elektrikář to převinul a zaměnil konce cívek - točil se opačně. Takže znova rozborka a nové vinutí - zase byl klid možná rok. Poté znova stejná závada. Opět převinutí, opět zle. Elektrikář už odmítl nové navíjení, takže jsem pracně prodlužoval konce cívek a trefoval správnou kombinaci. Auto už naštěstí prodal, takže už mám klid.
To jsem nikdy nezkoušel. Ale teče tam dost velký proud, protože si pamatuju, že jsem opravoval i ten připojovací konektor - byly vyhřáté ty výkonové piny. Já ho vždy zkoušel v autě, ale na nejvyšší otáčky jsem ho musel dost pevně držet. Já jsem vždy zkoušel i regulaci otáček, jestli neodešlo něco i v tom řídícím čipu, ale ten vždy přežil...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.