Zaslal: pá leden 31 2020, 19:28 Předmět: Tesla 2116B (přesunuto)
Ahoj,
prořídl jsem toto již při jeho vzniku označené jako mizerné autorádio.
Zjistil jsem, že se mi zřejmě stala sbírka autorádií, protože pár typů už mám.
Rádio mě zklamalo, normálně a vcelku pěkně hraje. Rozhodně lépe než 2113B.
Nicméně měl bych dva dotazy.
1) rádio je bohužel hodně zažloutlé což mě dost vadí má někdo ověřeno něco podobného jako zde : https://www.youtube.com/watch?v=VU7vXMezW_I
Odžlucení plastů pomocí UV hlavně co koupit na českém trhu.
2) nepovedlo se mi zprovoznit onu kontroverzní funkci pro přijímání dopravních zpráv.
předpokládám, že žádná stanice již nepoužívá tento systém. Žlutá led mi svítila jen chvíli když jsem chytli nějaký šum.
Bylo vůbec to "ARI" tady někdy funkční? - Já měl kdysi z nějaký slevněnky autorádio PHILIPS, který to mělo a fungovalo to pouze s rakouským vysíláním. To rádio stálo 50Kč a bylo celkem zachovalý. Původní majitel buď nevěděl, že je uvnitř nějaká pojistka - byla spálená a proto to rádio nehrálo, nebo se na něj rovnou vyprdl a koupil si už něco lepšího.
Přes RDS to samozřejmě chodí doteď. Ale to je něco jako TTX u analogové TV - přidání digitálních dat k analogovému vysílání. Původní ARI byl jednoduchý analog.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32214 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 07 2020, 20:52 Předmět:
ARI byl systém, kterej fungoval na principu spínacího tónu, namodulovanýho na pomocnou nosnou podobně jako pilot u stereofonního vysílání. Proto to mohlo fungovat jen na VKV, na AM by vadila příliš malá šířka přenosovýho pásma. Těch tónů bylo několik, tuším 6, odlišovaly se tím jednotlivý "oblasti ARI", který měly původně jít na rádiu nastavit. Dokonce si pamatuju, že existovaly informativní značky, na kterejch bylo podobně jako dneska vyznačený, na jakým kmitočtu vysílá místně nejsilnější stanice s dopravním info, tak tenkrát tam byl kmitočet, název stanice a údaj "zóna ARI". Tím mělo bejt zajištěný, že dopravní info vysílaný třeba pro Plzeň nebude na celostátně šířený stanici aktivovat autorádia někde na Moravě nebo v severních Čechách. Ale co vím, tak tohle poměrně spolehlivě fungovalo v 80. letech v Dojčsku, u nás se ten systém nikdy nepodařilo pořádně rozchodit už jen proto, že brzo po Plyšáku přišel i k nám RDS systém a aktivace dopravního vysílání přešla na tuhle digitální funkci. Autorádio s možností volby ARI zóny jsem snad v životě nepotkal ani jedno - i když se o nich různý prameny zmiňovaly. Všecky autorádia TESLA, který uměly ARI, tuhle volbu pokud vím neměly - a ARI snad uměly jen 2 nebo 3 typy, existoval dokonce i návod, jak tuhle funkci do rádia vestavět. Jestli se dobře pamatuju, byla na to dokonce extra sada švábů (něco podobnýho jako třeba bylo na TV hry) _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32214 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 08 2020, 22:34 Předmět:
Mám schémata k TESLA 2110B, 2114B a 2117B - ale ke 2116B nemám nic ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
mám jeden problém viz schema v příloze.
U jednoho kusu nelze naladit horní část pásma VKV.
Zdroj ladícího napětí je OK a stabilní 30,2V na emitorovém sledovači je pak
1.4V - 27.2V ( bod 2), ale ladící napětí za sledovačem (v bodě 1) je v rozpětí 1.4V - 20V
Chová se to tak, že nad do 20V napětí V bodě 1 kopíruje napětí v bodě 2.
Od 20V je napětí stahováno do země. Pokud odpojím C označený ve schematu
Napětí stoupne na 22V pokud připojím jiný (ne nový) opět klesne na 20V.
Navíc napětí v bodě 1 kolísá cca o 1 - 2 V pokud je ladící napětí na max.
Může být vadný nějaký varikap ?
Podobnou věc jsem řešil - neúspěšně v Dominantu kde se takhle chovalo napětí pouze na oscilátoru za trimrem. Nepodařilo se mi to odstranit tehdy jsem měnil trimr i kondenzátor a stejně se to vždy zarazilo okolo 20V.
Na začátku po koupi rádio hrálo normálně pak se stanice na vrchu pásma začaly ztrácet.
Ještě jsem porovnal s druhým exemplářem ( kamaráda) a tam napětí v bodě 1 kopíruje napětí v bodě 2 . Odpor 390k je ok.
Omlouvám se za to nečitelné schema nic jiného nemám.
Tranzistor to nebude.
Zapomněl jsem napsat, že napětí nestoupne ani po odpojení emitoru T104.
Ty kondenzátory mě už napadly, ale že se to chová jak zenerka.
Ten odpor asi R112 (390k) jsem zkusil vyměnit za 240k, ale opět se to zastaví na stejném napětí.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.