Založen: Mar 30, 2006 Příspěvky: 76 Bydliště: Brno
Zaslal: st říjen 31 2007, 10:00 Předmět: Explodující autobaterie
Zdravím všechny motoristy. Nedávno jsem nabíjel zánovní celoplastovou autobaterii Varta 6V 75 Ah a jako vždy jsem nedodržel zásadu - nejdříve odpojit nabíječku ze sítě a teprve potom od nabíjené baterie. Doposud se mi nikdy nic nepřihodilo, ale tentokráte tomu bylo jinak. Baterie už řádně plynovala a tak došlo k výbuchu aku pod mýma rukama. Ihned jsem opláchl elektrolyt z rukou a obličeje a druhý den jsem už dokonce i normálně slyšel na levé ucho. Proč to ale píšu. U akumulátoru došlo k masivnímu poškození pouze vrchního dílu - plastového deklu s víčky. Tento je rozpraskán, jako po zásahu kladivem. Aku jsem proto ihned přikryl vandlíkem, aby do něj nepadal nepořádek. Desky, elektrolyt, vývody, vše je na svých místech. Otázka proto zní : dá se nějakým způsobem vyměnit víko za nové, případně jiné? Lze toto vážné, nikoliv však totální poškození aku nějak opravit za rozumnou cenu? Ceny autobaterií poslední dobou nebývale narostly, zejména pak ceny šestivoltových aku. Proto by byla věčná škoda odepisovat aku jen kvůli mechanickému poškození. Foto pořídím ihned, jakmile to bude možné. Díky za náměty. PS: už vím že nejdříve od sítě a potom od baterie.
Založen: Dec 28, 2006 Příspěvky: 1755 Bydliště: Orava,sever
Zaslal: st říjen 31 2007, 10:07 Předmět:
Niečo podobne sa stalomojmu susedovi a zlepil som mu to silikonom.Pri trochu trpezlivosti sa to da.Je tomu skoro dva rori a baterka funguje.Bol tiež vytrhnity vrchny krit okolo kladneho vyvobu. _________________ Malo toho viem,radšej sa spytam.
Založen: Jan 28, 2007 Příspěvky: 40 Bydliště: West Slovakia
Zaslal: st říjen 31 2007, 10:53 Předmět:
nebude bezpecnejsie kupit novu baterku ?
co ked cez zle zalepenu prasklinu vytecie kyselina ?
narobi dalsiu skodu... _________________ elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...
jako baterie někam pod stůl na nouzové osvětlení bych to třeba řešil nějakou kombinací lukoprenu a plexi, ale do auta bych ten slepenec nedával, nikdy nevíš, jestli se nějaký renonc té baterky neprojeví až budeš potřebovat rychle odvézt dítě do špitálu nebo když ti zdechne motor na přejezdu. Pak by byla ta "věčná škoda" vyhodit skoro dobrou baterii dost relativní.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: st říjen 31 2007, 12:46 Předmět:
Ako záložný aku ešte poslúži, do auta by som ho radšej už nedával. Praskliny by mohli ísť opraviť asi aj tavným lepidlom, ktoré znesie aj kyselinu.
Čosi podobné sa mi stalo na vojne s alkalickými NiCd aku, vadná spojka článkov spôsobila výbuch vodíka. Obal bol plechový, takže prežili, akurát sa potom blbo vysvetľovalo, prečo sú všetky zboku tak bombírované. _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Kamarát nabijal baterku a 3 metre ďalej rezal s flexou. Myslel som že buchol granát. Baterka bola rozletená po celej garáži. Chudák triasol sa ešte 2 dni.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 31 2007, 16:20 Předmět:
Jo, pánové, vodík s kyslíkem dokupy, to není dobrá kombinace v uzavřeném prostoru - a nejhorší na tom je, že Pb akumulátor tuhle kombinaci produkuje jaksi od přírody. Na vývin téhle třaskavé směsi je jediným lékem pouze snížení nabíjecího proudu pro snížení plynování nebo omezení nabíjecího napětí pro úplné zamezení tvorby plynů. Obojí má za následek pomalejší nabíjení a nemožnost dosáhnout plného 100% nabití. Takže zbývá jediné - DOBŘE VĚTRAT!!! Když budete mít baterku v průvanu, může se "vařit klokotem" a Vy kolem ní (málem) mávat zapálenou letlampou nebo autogenem a nevybuchne nic, průvan stačí vodík odnést. Proto doporučuji při nabíjení baterky v autě mít auto otočené tou baterkou co nejblíž k vratům - při otevření garáže se nahromaděná třaskavá směs rychle rozptýlí a nebude hrozit žádné nebezpečí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
KOlegovy se v práci stalo něco podobnýho. Nedostatečně odvětrán bateriový prostor, který se při výbuchu nafoukl a praskl jako balonek. Bateriím se nic nestalo. Jen ta propojka, od který to vzniklo se musela vyměnit..
Každopádně i ty olověný akumulátory prezentovaný jako gelový nejsou
plynotěsný a musí se provozovat v dostatečně větraných schránkách. Některý se dají po odlomení deklíku a sejmutí gumových zátek dolít destilovanou vodou, pokud se provozují s nevhodnou nabíječkou..
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 31 2007, 21:35 Předmět:
Dolít se dají všecky, jenže spousta lidí , co se k tomu odhodlají, k takové operaci dostane odvahuaž ve chvíli, když takový geláč ztratí ÚPLNĚ kapacitu. To už je pozdě, protože je mrtvý, zasulfátovaný. Dolít se musí ve chvíli, kdy je poprvé zaznamenán úbytek kapacity větší, než asi 10% nominální hodnoty. Jinak je to pokus o znovuoživování mrtvých, to mohlo vyjít jen tak akorát Kristovi a to ještě jen jednou... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tu baterku ničím nezalepíš. Už se to to řešilo na jiném foru a vyzledkem bylo že na to nic nefunguje. Díky agresivitě prostředí a vibracím vše dříve či později odpadne. Zkoušeno od silikonu po různé epoxidy. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt listopad 01 2007, 16:49 Předmět:
Ono je to i tím, z čeho je ta nádoba. Staré "asfaltové" baterie v černé nádobě z tvrzené gumy se daly zatavit nebo zalepit dvousložkovou pryskyřicí z řady UPON (průmyslově používané polyesterové pryskyřice) - často se daly sehnat v navijárnách a nejrůznějších provozech na opravu motorů a transformátorů. Modernější baterie v nádobách z polyetylénu právě kvůli vlastnostem tohoto materiálu zalepit nejdou, musely by se zatavit, ale kyselé prostředí v přítomnosti vlhkosti je proti. Prostě popraskaná nádoba znamená u moderní baterie její smrt. Nevím, jestli je to záměr, donutit majitele poškozené baterie koupit novou místo opravy, nebo jestli je to jen vedlejší nežádoucí účinek použití modernějších a lehčích materiálů. Tu černou "gumovou" baterii jsem naposledy v obchodě viděl někdy kolem roku 1975, možná ještě o rok - dva později, po roce 1980 to už ale nebylo - myslím tím baterku pro osobní auto, v traktorech a náklaďácích jsem je potkával ještě poměrně nedávno... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2006 Příspěvky: 76 Bydliště: Brno
Zaslal: pá listopad 02 2007, 16:12 Předmět:
No, pokud vezmu stejnej matroš, tak by to mělo jít tím zalepit, respektive zatavit. Kde ho ale vzít? Jedině ze stejné baterie a to bude problém. A nebo zkusit nějakou dvanáctku v bílým plastu. A záplatovat a záplatovat. V autě to bude ale stejně mechanicky namáhaný, takže to bude praskat. Zatr., to je bezvýchozí situace.Asi to bude jen pomocný zdroj šesti voltů v domácnosti .Ale rozhodně se o něco pokusím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá listopad 02 2007, 19:11 Předmět:
Tohle by asi bylo nejlepší řešení - pro toho, kdo má přístup k náhradní nádobě a víku. Muselo by se to svařit ještě před nalitím kyseliny, dokud je to suché, buď vysokofrekvenčním svárem, nebo ultrazvukem - ubojí s dostatečným přítlakem, aby byla výsledná "nová" baterka těsná proti úniku elektrolytu. Ten svár pouzdra by měl jít nahradit dobrým epoxidem - ale opravdu pečlivě, jinak to nebude těsnit a baterka poteče se všemi následky úniku elektrolytu do okolí. Vlastní "střeva" článků by neměl být problém přenést, jen nesmějí být příliš dlouho na vzduchu bez kyseliny - hodina není velký problém, ale nechávat deskový svazek "na suchu" přes noc bych nikomu neradil. Při manipulaci je potřeba dát pozor na možnost mezideskového zkratu jakýmkoliv vodivým předmětem, který by se dostal do separátorů mezi desky, nebo vůbec jakýmkoliv předmětem, který by poškodil separátory a umožnil volný kontakt mezi deskami. Dotyčný článek a s ním i celou baterii to poměrně spolehlivě a během velmi krátké doby zabije. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.