Zaslal: út říjen 27 2020, 12:44 Předmět: Měření teploty oleje RGB
Zdravím všechny členy a obracím se na vás s velkou prosbou.
Rád bych u auta měřil teplotu oleje, ale nechci přídavný budík.
Myšlenka je místo výpustného šroubu olejové vany našroubovat čidlo teploty, (odpor, měnící se v závislosti na teplotě), a do interiéru přidat jen jednu RGB diodu.
Pod 70°C teploty oleje dioda nesvítí (0-X ohm)
70-100°C (X-Y ohm) by svítila jedna barva, 100-125°C (Y-Z ohm) druhá, po dosažení kritických 125°C (Z a více ohm) třetí.
Napájení je proměnlivé 11-15V.
Věřím tomu, že to bude poměrně jednoduché a jistě by to mohlo najít využití u více uživatelů. Jednak kdy můžete začít motor zatěžovat (olej je již zahřátý), tak kdy je čas ho nechat vydechnout.
Poradil by někdo, jak takovou indikaci co nejjednodušeji zapojit?
Předem všem moc děkuji za odpovědi.
Založen: Mar 15, 2007 Příspěvky: 737 Bydliště: Č.Těšín
Zaslal: út říjen 27 2020, 14:35 Předmět:
Na co měřit i olej .... Standart oleje v provozu je dle mého auta 90 až 100 °C,
Když vyletí nad 125°C počítám, že bude vařit i voda....
Nemluvě, že to čidlo bude z vany s konektorem trčet víc než šroub a bude to první věc co urazíš a budeš si myslet, že stále nejsi na provozní teplotě a budeš jen stát abys motor nenamáhal...
A teplotu vody v chladícím systému ti to ukazuje?
Švagrová má Opel Corsa a to neukazuje žádnou teplotu,
takže není divu, že když se jí někde v horách podařilo auto zavařit a začal jí téct olej kolem čidla oleje, tak si toho všimla až na autě vyskočil vykřičník.
Jelikož to je trubka, tak dolila do auta olej a jela dál ....
Bohužel se nedívala na flašky a místo oleje, tak nalila fridex .....
Možná kdyby jí ručička teploměru, který nemá ukázala, že se vaří voda,
tak by zastavila a nemusela pak měnit celý motor....
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32742 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 27 2020, 18:54 Předmět:
Radimosso napsal(a):
Na co měřit i olej .... Standart oleje v provozu je dle mého auta 90 až 100 °C,
Když vyletí nad 125°C počítám, že bude vařit i voda....
I prd přecedo. Máslo má při delší jízdě běžně 110°C i víc, klidně až 125°C, u vysokozatěžovanejch motorů (hlavně s turbem, kde máslo musí turbínu i ochlazovat) může lítat až na 140°C. Tam už ale musí bejt chladicí výměník olej-voda, obyčejnej výměník olej-vzduch by už byl moc velkej. Kolem 100°C na oleji se jezdí akorát při couračce kolem komína ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 28, 2005 Příspěvky: 1364 Bydliště: ZČ + JM
Zaslal: út říjen 27 2020, 19:38 Předmět:
Oktávka 1,6tdi má běžnou teplotu oleje "okolo komína" 85-95°C, v průběhu 200km na dálnici na jeden zátah s tempomatem na horním limitu povolené rychlosti teplota oleje kolísá mezi 95-105°C _________________ Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4120 Bydliště: Zlín
Zaslal: út říjen 27 2020, 22:03 Předmět:
Ruprecht napsal(a):
Oktávka 1,6tdi má běžnou teplotu oleje "okolo komína" 85-95°C, v průběhu 200km na dálnici na jeden zátah s tempomatem na horním limitu povolené rychlosti teplota oleje kolísá mezi 95-105°C
Octavia III 2,0 TDI taky tak. Přes 110°C se mi nepovedlo dostat ani když jsem se snažil. Při klidné jízdě je teplota oleje zhruba stejná jako teplota vody. Voda se ohřívá rychleji, aspoň tedy podle budíku. Nevím, jak moc to u tohoto auta kecá, třeba u jedničkové fabie poloha ručičky s teplotou vody neměla moc společného. Kde je umístěno čidlo teploty oleje, to nevím, ale ukazovaná teplota se zdá být důvěryhodná.
Jinak na danou funkci by stačila červenozelená LED. Při moc nízké nebo vysoké teplotě červená, při těch cca 90° zelená, mezi tím žlutá (tj. obě barvy dohromady). Jestli je olej moc horký nebo studený, to si řidič dokáže odvodit.
Taky jsem si říkal, že bych si dodělal takové měření do formana, ale nejradši bych použil nějaké sdružené čidlo teploty a tlaku a ukazoval to na displeji. Na motoru je na to nachystaný otvor se šroubem. Dá se koupit ledacos, ale otázka je, jestli nějaké z těch čidel z tuning shopů a aliexpressu bude fungovat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32742 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 27 2020, 23:06 Předmět:
Sandal napsal(a):
Použij jako základ a uprav zapojení "BATEST" anebo něco zbastlit s IO LM3915 ale nevím jestli se na vstup může pouštět SS napětí.
Na LM3914/15/16 ani nesmíš připojit zápornou polaritu, natož střídavinu. Všecky typy jsou určený k indikaci napětí kladnějšího, než zápornej pól jejich napájení - liší se akorát funkční průběh indikace (lineár/logaritmickej/dB odstupňování). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 15, 2007 Příspěvky: 737 Bydliště: Č.Těšín
Zaslal: st říjen 28 2020, 7:50 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Radimosso napsal(a):
Na co měřit i olej .... Standart oleje v provozu je dle mého auta 90 až 100 °C,
Když vyletí nad 125°C počítám, že bude vařit i voda....
I prd přecedo. Máslo má při delší jízdě běžně 110°C i víc, klidně až 125°C, u vysokozatěžovanejch motorů (hlavně s turbem, kde máslo musí turbínu i ochlazovat) může lítat až na 140°C. Tam už ale musí bejt chladicí výměník olej-voda, obyčejnej výměník olej-vzduch by už byl moc velkej. Kolem 100°C na oleji se jezdí akorát při couračce kolem komína ...
Nemusíš mít vždy pravdu...
Psal jsem u mého auta, čili Octavia III s 1,4TSi a nikdy jsem neviděl vyšší teplotu oleje nez 105°C a to jsem to dřel do kopců.... na dálnici při cca 140km/h cca 98°C
Teplota oleje je závislá na tom zda motor má či nemá výměník olej/voda či olejový chladič nebo nic....
Takže se to nedá obecně paušalizovat. _________________ Internet - metla lidstva
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.