Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: čt listopad 22 2007, 0:12 Předmět:
Keď je nabíjacia sústava v aute v poriadku, nabíjačka nie je potrebná. Ak auto v zime nejazdí, stačí ju pred odstavením dobiť, aby v zime nezamrzla. A takisto nabíjačku treba, ak batériu vybijete dlhým neúspešným štartovaním. Na tieto účely nab. TRONIC bohate stačí... _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3357 Bydliště: Brno
Zaslal: čt listopad 22 2007, 9:42 Předmět:
EKKAR napsal(a):
13,34V je po odpojení nabíječky - ale kolik má baterka PŘI PŘIPOJENÉ NABÍJEČCE? Po odpojení jde napětí krutě a okamžitě dolů, to je normální. Ale s tou hustotou je to divný - neodebíral jsi z tý baterky dlouhodoběji (minuty) větší proudy? Příklad - dlouhé marné startování motoru se zamrzlým palivovým systémem. Startér bere i 300A, baterka vaří a kyselina vystřikuje všude kolem - Ty pak zjistíš úbytek a doleješ destilku - tím poklesne koncentrace elektrolytu
zkus vzít ten hustoměr a naber do něj kyselinu z láhve - koupený naředěný elektrolyt. Tím vyzkoušíš, nakolik je dobrý - u čerstvého elektrolytu by měl ukazovat cca 75% nabití. Jestli je skutečně elektrolyt v Tvém akumulátoru špatný - zředěný nad míru, jediným řešením je jeho úplná výměna. Akumulátor se opatrně vyleje a nejpozději do 1 hodiny se naplní čerstvým elektrolytem. Pozor, při vylévání hrozí možnost zkratování desek kusem kalu z dna nádoby - následuje rychlá smrt, zkratovaný článek jde během krátké doby do kytek a baterka s ním.
Destilku jsem nedoleval. Hladina elektrolytu se zda dobra. Dlouhe starty neznam. Baterku jsem po nabiti dal do auta. Nekolikrat jsem behem dne startoval a pokazde jsem mel pocit ze mi starter vystartuje z auta. Je pravda ze ted nemrzne. Uvidime za nejaky casek
Chtel jsem si koupit novy hustomer ale v obchode, kde jsem vcera byl, meli stejny co mam. Takovy ten alpan nebo alpin. Ted presne nevim. Pod timhle nazvem se prodava spousta doplnku do auta.. I nabijecky.
Založen: Dec 28, 2006 Příspěvky: 1755 Bydliště: Orava,sever
Zaslal: po prosinec 03 2007, 22:07 Předmět:
Prave dneska mi doniesli tuto nabijačku(TRONIC T4X.Suchy elit v primare,po vymene funguje,ale regulacia blbne.Stlačanim nastavovacieho tlačitka,LEDki blikaju všelijak,no nabija,len je tažko nastavitelna.Su v nej 2 švaby,14 a 18 pinove,samozrejme zoškrabane označenia.nema niekto na to schemu?Vdakaza prip.informaciu. _________________ Malo toho viem,radšej sa spytam.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32539 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po prosinec 03 2007, 22:48 Předmět:
Doporučuju koupit si nebo přinejhorším půjčit si a okopčit knížku Arendáš/Ručka - Nabíječe a nabíjení. Původní vydání byla v SNTL, novější jsou z BENa, mají už i pozměněné rozpisky součástek, aby člověk nepříliš znalý věci nemusel obíhat krámy a shánět historické typy anebo se pídit po náhradách. Návody jsou popsané velmi přístupnou formou. Elektroniku z LIDLu nebo podobných hyperbor*elů na tak vážnou věc, jakou je údržba autobaterie, bych si sám nedovolil používat. To radši tu nabíječku překopu jak prase zahrádku a ubastlím si vlastní vypínač podle úrovně nabití i s regulací nabíjecího proudu. Aspoň potom snáz zjistím, co se pos*alo, když mi začne blbnout. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: po prosinec 03 2007, 22:50 Předmět:
robo napsal(a):
robo napsal(a):
Takze info o nabijeni. Nabijecka je pripojena tak 26hodin. Napeti na baterce je 14,5V. Hustomer ukazuje cervene pole. Nejsem ani v bilem. Baterka je tam jina 45Ah. Mel jsem dojem ze pri 14.5V by mela byt souvislost s hustomerem. Ale ten se tvari ze baterka je nenabita. Pred nabijenim jsem byl na zacatku cerveneho sloupce. Ted jsem tak dva dilky pred koncem cerveneho pole. Chce to si postavit svoji nabijecku.
toto:http://www.edisk.cz/stahni/10895/RK_Elektrochemicke__zdroje_proudu.rar_7.66MB.html a máš tam popísané o olovených akum. a ich údržbe veľa potrebných info. Medzi inými aj tabuľku na úpravu hustoty. Je to veľmi užitočný zdroj informácií.
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3357 Bydliště: Brno
Zaslal: st prosinec 05 2007, 23:28 Předmět:
Tak jsem si postavil nabijecku.Tedy presneji mel jsem tu jednu. Odeslo trafo. Tak jsem sehnal druhe. V primaru triak, kondik, odpor, dioda a potak. Vystup 4krat dioda a rucickovy merak. Nabijecka dava cca 15Amper. Mereno merakek. Akorat odstarnim ctverici diod a dam tam jenom jednu. Nekde jsem to tady cetl ce je lepsi jendocestne usmerneni.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: st prosinec 05 2007, 23:54 Předmět:
robo napsal(a):
Tak jsem si postavil nabijecku.Tedy presneji mel jsem tu jednu. Odeslo trafo. Tak jsem sehnal druhe. V primaru triak, kondik, odpor, dioda a potak. Vystup 4krat dioda a rucickovy merak. Nabijecka dava cca 15Amper. Mereno merakek. Akorat odstarnim ctverici diod a dam tam jenom jednu. Nekde jsem to tady cetl ce je lepsi jendocestne usmerneni.
Čítal si dobre, jednocestné usmernenie je lepšie na nabíjanie, akurát sa trafák bude viac zahrievať ako u dvojcestného usm. Mne sa už raz podarilo uvariť trafák pri jednocestnom usmernení s tyristorovou reguláciou v sekundári. _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Nejen, že se bude trafo víc zahřívat, ale max. výstupní proud nabíječky bude podstatně menší a regulace v primáru bude hůř pracovat. Metoda jednocestného usměrnění se hodí spíše pro malé nabíjecí proudy. Pokud chceš mermomocí používat "regenerační" způsob nabíjení, pak je třeba použít jiné řešení.
Nabijecka presla do udrzovaciho rezimu. Byla pripojena vice jak 48 hod. Po odpojeni odpojeni nabijecky dava baterka 13.34V. Stav hustomeru: stale v cervenem sloupci. Meril jsem 4 clanky. Na vic uz jsem nemel naladu. Tronic pujde z baraku.
Mám podobnou zkušenost. V sobotu jsem dal baterku (60Ah) na tuto nabíječku a nabíjel na režim 2 od 9-ti do 16-ti hodin. Před počátkem jsem dolil destilku do obou krajních článků a změřil hustotu elektrolytu. Stav byl těsně po políčkem "OKAMŽITĚ NABÍT!". Po přepnutí nabíječky do udržovacího módu jsem opět změřil stav elektrolytu. Moc se to od původního měření nezměnilo. Přesto, že nabíječka jela již v udržovacím režimu, hustota elektrolytu byla stále nízká. Mám hustoměr se čtyřmi barvami 100%, 75%, 50% a 25%. Nebylo to ani v políčku s 25%. Tak jsem to zkusil s měřákem. Nabíjecí proud byl 0,78 A. Udržovací nějakých 0,003 A. Přepnutí do udržovacího režimu proběhlo při napětí cca 14,45 V a šlo velmi rychle dolů. Zastavilo se na 13,1 V. Nabíječka už na nabíjení znovu nesepla. Je pravda, že v průběhu nabíjení elektrolyt v baterii nebublal. Proto můžou být zátky v průběhu nabíjení bez obav uzavřeny a baterii, lze nabíjet i v teple domova, kde se celý proces dá pěkně sledovat. Ale ta hustota mě děsí!
Pokut je dobíjení v autě v pořádku a jezdí se autem denně alespon 15minut vkuse,tak není duvod baterku vůbec dobíjet,jelikož se baterie jízdou dobije.Nejhorší pro baterku je nastartovat zajet 500 metru a vypnout a znovu atd....to se potom baterka nemůže vůbec dobít.Vlastní zkušenost a baterie mi vydrží tak průměrně 6 až 7 let-dle typu (bez dobíjení jen ježdění) nejvíc vydržela VARTA(7 let) a BANERKA (pot 6 let nešla) nejhorší byli AKUMY(3 roky konec).A ještě ktomu oživení baterie taky jsem zkoušel jednu oživit (za totality baterie nedostatkové zboží) povedlo se ,ale už jen na 85% i tak uspěch.Při oživovování se postupovalo takto
1.vylití zbytku elektrolytu a nalití destilovanou vodu nechat 2 dny namočit
2.po odmočení vypláchnout peroxidem vodíku 10% tak dlouho až vytekal bez kalů
3.nalít naředěny elektrolyt z drogerie (tuším že stál 5Kčs/0,5l)
4.napojit na nabíječku,nechat nabít,pak opět vybít a tak asi za 5 dní byla baterie funkční.Sice už vydržela jen rok a pul ,ale zaty prachy docela dobrý-nová stála 500Kčs A oživení přišlo jen práce + elektrolyt,peroxid se sehnal v nemocnici většínou zadara a byl 20% a více
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3357 Bydliště: Brno
Zaslal: čt leden 10 2008, 20:05 Předmět:
beerman napsal(a):
robo napsal(a):
Nabijecka presla do udrzovaciho rezimu. Byla pripojena vice jak 48 hod. Po odpojeni odpojeni nabijecky dava baterka 13.34V. Stav hustomeru: stale v cervenem sloupci. Meril jsem 4 clanky. Na vic uz jsem nemel naladu. Tronic pujde z baraku.
Mám podobnou zkušenost. V sobotu jsem dal baterku (60Ah) na tuto nabíječku a nabíjel na režim 2 od 9-ti do 16-ti hodin. Před počátkem jsem dolil destilku do obou krajních článků a změřil hustotu elektrolytu. Stav byl těsně po políčkem "OKAMŽITĚ NABÍT!". Po přepnutí nabíječky do udržovacího módu jsem opět změřil stav elektrolytu. Moc se to od původního měření nezměnilo. Přesto, že nabíječka jela již v udržovacím režimu, hustota elektrolytu byla stále nízká. Mám hustoměr se čtyřmi barvami 100%, 75%, 50% a 25%. Nebylo to ani v políčku s 25%. Tak jsem to zkusil s měřákem. Nabíjecí proud byl 0,78 A. Udržovací nějakých 0,003 A. Přepnutí do udržovacího režimu proběhlo při napětí cca 14,45 V a šlo velmi rychle dolů. Zastavilo se na 13,1 V. Nabíječka už na nabíjení znovu nesepla. Je pravda, že v průběhu nabíjení elektrolyt v baterii nebublal. Proto můžou být zátky v průběhu nabíjení bez obav uzavřeny a baterii, lze nabíjet i v teple domova, kde se celý proces dá pěkně sledovat. Ale ta hustota mě děsí!
Pre tento účel sa hodí nabíjačka jednocestne usmernená, tzv. s nesymetrickým nabíjaním. Jej schéma je veľmi jednoduchá, trafo 230/24V/100VA, jedna dióda 10A na chladiči, Do série s diódou autožiarovka 12V/55W. Na výstup paralelne ďalšia žiarovka 24V/10W, ktorá robí spätné vybíjanie zhruba 1/10 prúdu nabíjacieho, elektrolyt potom toľko "nevarí" a sulfáty na doskách sa lepšie rozpúšťajú.
Takýto "bastl" skoro nič nestojí, funguje prekvapivo dobre. Oživuje aj tzv. mrtvé batérie vzhľadom k výstupnému napätiu 24V. A bat. ktorá sa nepodarí oživiť ani po dvoch dňoch s touto nabíjačkou, je naozaj vadná a nemá zmysel ju ďalej "resuscitovať"...
Zdravím,
čosi podobné používan roky-rokúce a skutočne to baterke skôr prospieva ako škodí.
Len malá poznámka. Ak chcete trafáku "trochu úľaviť", dajte predradný odpor/ žiarovku do primáru trafa. Je to trošku koplikovanejšie spočítať, (odpor sa transformuje pomerom závitov/napätia), ale trafo sa Vám poďakuje menším ohrevom a brumom.. (Nižšie napätie na primári, nižšie sýtenie jadra, nižší prenesený výkon = nižšie straty/ nižší ohrev).
Žiarovka je dobrý prúdový stabilizátor ale aj indikátor/ "ampérmeter". A kto si trochu pozrie teóriu okolo Pb akumulátorov a bude sa mu chcieť s tým "babrať", vystačí s voltmetrom a prípadne hustomerom.
Dolfi
P.S.: Asi bude trochu problém so žiarovkou do primára ... Ale jedno riešenie ma napadá. 220 V halogénové tyčkové žiarovky do reflektorov. Tuším sa dajú za babku kúpiť v rôznych ...Maxoch. Skúsil by som tak 200 W, prípadne zasunutú do nejakej nehorľavej trubičky. Pôvodne nemajú dlhú životnosť , no výrazne podžeravené vydržia večnosť.
Nabíječku mám a jsem s ní velmi spokojený. Je malá, lehká, moc se nehřeje a navíc má výborné krytí tuším IP65, proto jí nevadí ani malý deštík. Navíc je absolutně blbovzdorná a nemusím ju hlídat jak ostatní šmejdy ze supermárketů.
Kdosi tu psal, že mu baterku nenabila úplně. Není to chybou nabíječky! Když má baterka pod proudem napětí 14,5V, měla by už být nabitá. To že není je problém baterky a né nabíječky. Nabíječka NEMŮŽE dovolit zvyšování napětí, u dobrých a zvláště Gelových aku je to nežádoucí. (hrozí jejich ničení)
Pokuď máte takové šmejdy baterky, můžete se je pokusit dobít režimem určeným pro motorky, kdy bude nabíječka baterku ládovat pomalejc (0,8A)
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: pá červen 06 2008, 20:54 Předmět:
Anonym napsal(a):
Kdosi tu psal, že mu baterku nenabila úplně. Není to chybou nabíječky! Když má baterka pod proudem napětí 14,5V, měla by už být nabitá. To že není je problém baterky a né nabíječky. Nabíječka NEMŮŽE dovolit zvyšování napětí, u dobrých a zvláště Gelových aku je to nežádoucí. (hrozí jejich ničení)
Pokuď máte takové šmejdy baterky, můžete se je pokusit dobít režimem určeným pro motorky, kdy bude nabíječka baterku ládovat pomalejc (0,8A)
Bosch (Varta) a už vôbec nie Banner, nie sú šmejdové baterky. Tie konkrétne sú asi len "trochu dlhšie" pužívané. Totiž, nie každý si môže dovoliť kúpiť gelovú baterku, (osobne si myslím, že sa to neoplatí) a prípadne vyhodiť baterku pri prvom probléme so štartovaním.
Já si myslím, že nabíjačka BY MALA dovoliť zvyšovať napätie nad 14,5 V. Načo mi je "blbuvzdorná" nabíjačka, keď tak akurát dokáže suplovať nabíjaciu sústavu automobilu. Ak je baterka dobrá, nepotrebujem ju. (Dokonca ani vtedy, ak vytlčiem baterku úplne. Stačí auto nahodiť, trebárs cez štartovacie káble ...).
Súhlasím, že bezúdržbovým akumulátorom prebíjanie neprospieva. Nie však preto, že by sme tým chemicky nivočili články. Roblém je len s rekombináciou elektrolyticky rozloženej vody, (poškodenie pretlakom, vyschnutie). Pri údržbovej nevidím v tom žiaden problé. Trocha destilovanej vody nikoho nezruinuje.
Baterky skutočne znehodnocuje vysoká teplota, vyschnutie a trvalé veľmi nízke nabitie. (Občasné poskakovanie pár metrov, tuc-tuc výkonové zosilňovače a pod.) Skúste sa spýtať predajcov akumulátorov. Takmer žiadne reklamácie majú od vodičov, ktorí robia mnoho desiatok tisíc km ročne a baterky im aj najdlhšie vydržia.
Dobrý den pánové, nevěděl by někdo kdo se koukal dovnitř té nabíječky, jestli jde udělat v ní nějaký bastl aby se to automatické vypnutí při napětí 14.4V resp. 14.7V vyřadilo nebo jinak obešlo a nabíječka jela dokud ji neodpojím sám ručně a dobila baterku doplna, tudíž jela až do napětí 16V? Díky.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.