Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 18 2021, 17:31 Předmět:
Celeron napsal(a):
A co to vlastně testovali? První nebo druhej stupeň? Ja myslel že druhej a tam jsou opravdu 4 ks RL10. Pokud první, tak tam jsou 4 ks RS25D, co byly v Shuttlu. No ale ty RS25D vyšly z principu RL10, stejnej výrobce, pouze o 20 let novější. Ale furt je to stařec, přes 40 let, tak starý auta po bazarech nejsou.
Tak vono asi ani tak nejde vo to, že těm tryskám je 40 járů, ale spíš vo to, že od tý doby zatím ještě nikdo nic výkonnějšího a modernějšího v týhle třídě (LH+LOx) nevymyslel a nevyrobil. Jaderná energetika taky pořád staví NOVÝ reaktory podle typovejch plánů starejch 40-50 let - prostě proto, že se materiál a danej tvar aktivní zóny osvědčily, netřeba je měnit a jediný co se montuje modernější, jsou armatury a regulační/ovládací systém. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 21, 2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: near Liberec (JO70MT)
Zaslal: út leden 19 2021, 11:02 Předmět:
Zatím marně hledám proč ty motory jely jen 1,5 min. když bylo naplánováno 8 min. chodu. Jen jsem našel, že to některé čidlo v podávání paliva odstavilo, ale ani nenapsali, zda to bylo na H nebo O2.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út leden 19 2021, 13:20 Předmět:
Jestli napsali "paliva", tak je to vodík - u kyslíku by napsali okysličovadlo. Obecně neurčeno by to byla "pohonná látka" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18430 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út leden 19 2021, 18:29 Předmět:
Myslíš, že nebyl žádnej náhradní?
Z těch 4 přeživších Shuttlů je opravdu všechny motory vykuchali a místo nich osadili jen náhradní trysky. Vlastně vykuchali všechny manévrovací motory včetně nádrží, hydrazin je pěknej sajrajt. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út leden 19 2021, 19:18 Předmět:
Motorů SSME (Space Shuttle Main Engine) můžou mít kolik chtějí, celkem bylo postaveno 6 kompletních "Shuttlů" (Enterprise = nikdy neletěl do kosmu, sloužil jen k letovým testům v atmosféře, původní záměr NASA pojmenovat tento exemplář "Constitution" neprošel, byl doslova převálcován návrhem fanoušků seriálu Star Trek; Columbia = první vzlet do vesmíru (STS-1 v dubnu 1981), bohužel rozpadla se v únoru 2003 na Texasem po propálení náběžný hrany křídla během aerodynamickýho sestupu atmosférou - 7 obětí včetně prvního izraelskýho astronauta; Challenger - první let v roce 1983, bohužel i ten skončil při havárii těsně po startu z Kennedyho mysu v lednu 1986 - také 7 obětí; Discovery - první let 1984, vyřazen 2012; Atlantis - první let 1985, vyřazen 2012; Endeavour jako náhrada za zničený Challenger - první let 1992, vyřazen 2012) plus dvě vnitřně kompletně vybavené makety určené výhradně pro pozemní zkoušky a demonstrace (neoficiálně pojmenované Independence a Inspiration). Letuschopný přežily až do vyřazení jen 3 - Atlantis, Discovery a Endeavour a NASA měl běžně pro každej letovej stupeň "v záloze" jeden další motor pro případnou rychlou výměnu, pokud by se během příprav startu objevila nějaká na zamontovaným motoru neodstranitelná závada - pak by se motor měnil jako celek a opravoval by se extra ten vyjmutej exemplář, aby se opravou co nejmíň zdržoval start. Ale protože minimálně do roku 2003 lítala i Columbia, museli mít ty náhradní motory minimálně 4 (plus těch 12 namontovanejch na 3 orbiterech zbylejch po havárii Columbie v roce 2003) - to dává těch 16, který by tak nějak měly bejt k dispozici po odstrojení z letovejch stupňů před jejich vyřazením do muzeí, jenže nikde není psáno, že ten "columbijskej" náhradní motor nevyužili k nějakýmu startu zbejvajících letuschopnejch exemplářů v době až do jejich celkovýho vyřazení. Kolik těch motorů ale celkem u Rocketdyne vyrobili nikdo nikde nepublikoval - myslím tím jako zkušební deklarovaný, ale provozu normálně schopný exempláře, který by se daly snadno na letový upravit atd. Navíc výrobní technologii nikdo nezapomněl, elektrolytický nanášení niklovýho povlaku na měděnou kostru spalovací komory a trysky je dál použitelný ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út leden 19 2021, 19:31 Předmět:
Zapomínáš na Enterprise, kterej akorát neměl hermetickou podporu života pro let mimo atmosféru - i když namontovaný motory měl. Takže to byl takovej NE-orbiter _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út leden 19 2021, 19:47 Předmět:
3 letový "orbitery" a 1 testovací - trvale uzemněnej kus. Krát 3 trysky u každýho ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A raketa tam samozřejmě byla, což tu někdo také rozporoval.
Cituji:
"Každý ze čtyř motorů RS-25, které se v sobotu zažehly, má za sebou starty na raketoplánech. Celkově tyto motory obsloužily 21 misí, přičemž nejstarší kus si odbyl premiéru v roce 1998."
Čili titulek, že se jednalo o zkoušku nových motorů je značně zavádějící
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7131 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: st leden 20 2021, 22:00 Předmět:
O chaosu v hlavních motorech se zmiňuje Feynman ve své zprávě o havárii Challengeru:
hovořilo se o „motoru č. 12“ a jak dlouho byl „motor“ v provozu. Ale žádný takový motor neexistoval; vždycky byl opraven. Po každém letu technici motor prohlédli a zjistili, kolik bylo prasklých lopatek na rotoru, kolik prasklin na plášti atd. Pak opravili „motor“ výměnou pláště, rotoru nebo ložisek – nahradili spoustu součástek. Také jsem si přečetl, že určitý motor měl rotor č. 2009 a běžel 27 minut při tom a tom letu a plášť č. 4091, který byl v provozu 53 minut při jiném letu a tak dál. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.