Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34278 Bydliště: Bratislava
Zaslal: čt únor 25 2021, 10:47 Předmět: Ake napatie treba na start auta?
Kia Ceed 1. generacie, benzin. Na baterii som nameral asi 10,8V. To vyzeralo, ze zase budem startovat s bateriou z UPS.
Ale skusil som bez nej - motor sa parkrat lenivo prevalil a chytil! Pri zatazi starterom som napatie nemeral, ale muselo este poriadne klesnut. Necakal som, ze tak malo staci.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15630 Bydliště: Olomouc
Zaslal: čt únor 25 2021, 10:57 Předmět:
A proč by jako nemělo stačit? Nízké napětí znamená, že je sice málo nabitá, ale nepsal jsi jakou měla kapacitu. Prostě pokud je rezerva na ten motor, tak žádný problém, ale znamená to po delší době nebo mrazu to pro jistotu zkontrolovat nastartováním a lehkým dobitím.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt únor 25 2021, 11:43 Předmět:
Jsou auta, co jim stačí, pokud motorem dokáže startér otočit. Těch je většina a tak by to mělo být. A pak jsou taková, kde je elektronika navržená poněkud méně optimálně a tam prostě při větším poklesu napětí už nenastartuješ, i když startér motorem ještě protočit dokáže. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Feb 08, 2011 Příspěvky: 16 Bydliště: SK - BAB-TOP
Zaslal: čt únor 25 2021, 12:41 Předmět:
Štandartne pri štarte nesmie klesnúť pod 11Volt. Potom už nefjungujú počítače (motor ,abs ,servo,airbag,prístrojovka,...)
.Ideálne aby bolo aspoň12V - pri plnom štartovacom prúde. Aspoň takto to funguje u "francúzkej značke s kocúrom na kapote..."
Na presné odmeranie kapacity batérie -poprípade kontrolu-
slúžia meracie prístroje ktoré sú povinné dnes už v každom z načkovom servise...zastav sa tam a radi ti baterku odmerajú ,poprípade vymenia....
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt únor 25 2021, 12:46 Předmět:
To jo, značkové servisy... Před sedmi lety mi chtěl nejmenovaný značkový servis u tehdy tříletého auta při pravidelné údržbě měnit aku, že prý je už špatný. Tak jsem jim řekl, že není špatný a ať na něj vůbec nesahají Do dnes na ten aku jezdím, má už 10 let. Možná, že už příští zimu nedá, ale tuhle ještě velmi pravděpodobně ano. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34278 Bydliště: Bratislava
Zaslal: čt únor 25 2021, 14:25 Předmět:
Pri tych 10,8V este vsetko fungovalo, kontrolky ABS a airbagu pred startom normalne zhasli.
Je to firemne auto, jazdi sa s nim malo. Nabijam to teraz nabijackou z Lidlu, co som kedysi dostal a nikdy nepouzil - vraj 3,8A. Zatial napatie vyliezlo asi na 12,7V.
Většina automobilek má pro komponenty potřebné pro start minimálně 7.2V, samozřejmě to často funguje i na něco nižší napětí. Těch 11V je nesmysl, to má kolik aut jenom co začne v zimě žhavit.
Na obrázku je vidět jak vypadá testovací průběh napětí při studeném startu u Fordů. Jde to až na 5V při rozběhu startéru, při točení to chodí dolů k 8V.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18168 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt únor 25 2021, 16:34 Předmět:
Viděl jsem na vlastní voči nastartovat benzínovou Citroen Xsaru z modelářský baterky LiPol 3S1P 4Ah 30C (maximální povolený vybíjecí proud 120A). Plně nabitá 3x4,2=12,6V při zatížení cca 90A v modelu podle telemetrie spadne na cca 3x3,6V= 10,8V. Předpokládám, že při startu auta si startér veme ještě víc ampér. _________________ Jirka
Založen: Jul 02, 2016 Příspěvky: 354 Bydliště: Český ráj
Zaslal: čt únor 25 2021, 16:38 Předmět:
Ze školy si pamatuju hodnotu 9.5V, níže už se má jednotka vypnout. Ale běžně mám kolem 8-8.5 se studeným motorem. Samozřejmě jen na první protočení, pak už to leze nahoru.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19657 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt únor 25 2021, 17:18 Předmět:
Tady hraje největší roli úbytek napětí na vnitřním odporu baterky. Že se mění s teplotou a stupněm nabití, to ano, dá se z něj hrubě usoudit na momentální dostupnou kapacitu staré baterky. Ale kapacita samotná má vliv na to, jak dlouho dokáže převalovat ten startér, pro zapalování je důležité napětí, které po odeštení všech úbytků zbude. Jsou auta, kterým to hodí jiskru ještě při 7 V, jiná pod 9,5 V chytnou jen náhodou.
Volha Carevna blahé paměti měla zapalovací cívku na 8 V, při startování byl přemostěný sériový odpor, který omezoval proud cívkou za jízdy. Pamatuji, že ta služební chytala ještě při 5 V na zapalování, startér s tím měl co dělat.
RJ CR naftového motora Bosch EDC17 je schopná odpáliť pri napätí 6,9 V a vonkajšej teplote okolo 0 st. C. Štartér však musí byť schopný roztočiť motor na požadované otáčky.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3393 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: čt únor 25 2021, 20:41 Předmět:
fredis napsal(a):
To měly i Š120.
Jenže asi jen "M-ka". Naše Užovka GLS to neměla (r.v.79), ale ty 4 světla při dálkových byly k nezaplacení.
Vypadá, že dnešní auta dokonce hlídají i otáčky startéru (snad novější než OCII) a pokud se nedostanou ně nějaký nominál jednotka motor nepustí.
Asi je to CR, nepamatuji si, co kolega zmiňoval..
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.