Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19829 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne duben 04 2021, 13:05 Předmět:
Rendo, ten, co sem dávám, má normálně kliku venku a umí se točit jen jedním směrem. Uvnitř také žádný přepínač polarity nemá, ostatně to vyplývá ze schématu.
A na Škodovkách ještě v embéčkách byl motorek, který dokonce ignoroval polaritu napájení, točil se vždy na jednu stranu, byl taky sériový. Na ose motorku šnekový převod a bylo to.
Kliku s vidličkou uvnitř a kývavý pohyb osky bez dojezdového kontaktu měly u nás naposledy stěrače Š440 Spartak, Š445 Octavia a Š450 Felicia, každý stěrač vlastní, než se přišlo na to, že synchronní pohyb stěračů je lepší udělat táhly a jedinou klikou. To začalo u embéček. Když se totiž různě rychle běžící stěrače na staré oktávce potkaly, odnesly to obvykle zuby v převodovce.
A u japonských hatchbacků měly zadní motorky taky kliku venku a na ní posuvem čepu stavitelný krok. Vím to, jeden motorek jsem nedávno věnoval, byl vymontovaný z třetích dveří Swifta 1991, když šlo auto do šrotu na celkovou sežranost nosníků, protože jsem si ho nechával jako rezervní, kdyby nepřežil ten v pátých dveřích ve Swiftu 1996, za ty jsem ho totiž pověsil ke stropu v myčce. Ale motorek jsem do rovnání dveří nezapínal, takže přežil. Loni zjara jsme ho ani nevyndávali, když šel i ten Swift za tím prvním ze stejného důvodu (variabilní geometrie předku, dlouhodobě fixovatelná jen za cenu výměny celé podlahy).
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2607 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne duben 04 2021, 18:17 Předmět:
htcmob: Kdybys chtěl, mám tu úplně nový, mnoho let v suchu skladovaný motor stěračů ze Škody 120. Jedině osobní vyzvednutí u mě doma, nebo mohu přiblížit k D1 na EXIT 41 nebo 49, popřípadě zavézt do Benešova u Prahy. Záleží odkud jsi a jaké máš možnosti. Motorek je zcela zdarma
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19829 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po duben 05 2021, 10:48 Předmět:
V roce 1963 už se asi přišlo na to, že opravy stěračových převodovek jsou neefektivní. A, než nemoci těžko léčit, lépe je jim předejít. Je fakt, že Oktávky už měly spínací skříňku na FABku a ne na Bošák, a v průběhu výroby byla listová pera nahrazená vinutými pružinami. To bylo taky někdy kolem roku 1962-1963.
Takže zůstává otázka, jestli ten jeden motorek s táhly tam byl už z výroby, nebo to bylo dodatečně předělané, jako se dodatečně předělávaly brzdy, protože i Felicie měly až do konce výroby samostatné spínače pro levý a pravý stěrač.
Majitel si taky někdy od roku 1963 mohl nechat namontovat dodatečně samostavy brzd, dělali je tuším v Urbanicích. Ono to lezení pod auto a ruční vymezování vůle brzd každých asi 1000 km (ve městě častěji) bylo docela otravné.
Ovšem na to nebyly žádné svolávačky, to si musel objednat a zaplatit každý sám.
Určitě z výroby. Strejda měl asi o rok starší a jsem si jistej, že to bylo stejný. Rozdíl byl v tom, že on měl jeden sedák pro obě přední sedadla, společnej. Ta naše asi měla z výroby bezdušový pneu, ale co pamatuju, tak už tam byly duše a ventilky se válely v šuplíku v dílně. Prej to utíkalo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá duben 09 2021, 21:28 Předmět:
To je blbost, bezdušáky na oktávce ze 60. let. Bezdušový pneu se začaly osazovat až na model 742 neboli "ŠÁDE" 105/120 po jejím faceliftu v roce 1980 - když se místo dosavadních 14" kol na "užovky" začaly montovat nižší a širší 13" na "emky" (165/70 R13) s tehdá naprostou novinkou mezi dezénama "OR-34". Důvodem bylo zmenšení neodpruženejch hmot a tím zlepšení jízdních vlastností - šádyně to tehdá skutečně hodně pomohlo, líp seděla v zatáčkách a neodskakovala jak jankovitá koza. Dosavadní 14" ráfky používaný na Š1000MB/Š100/110 (o těch 15" na spartaku/oktávce/felicii ani nemluvím) vůbec montáž bezdušovejch gum (označení "TUBELESS") neumožňovaly, protože neměly od výrobce garantovanou vzduchotěsnost ve svarech. Osobně si moc dobře pamatuju, jak táta s dědou vždycky nadávali, když museli přezouvat doma gumy a museli při tom mezerou mezi patkou gumy a ráfkem šmátrat po ventilku duše, aby ho narafičili do tý správný díry ...a to děda měl spartaka a táta Š110LS ... Pak zjistili, že synáček/vnouček má hubenou ručičku a šikovný prstíky a já měl na několik let o pravidelnou zábavu postaraný ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7836 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: so duben 10 2021, 8:32 Předmět:
EKKAR napsal(a):
začaly montovat nižší a širší 13" na "emky" (165/70 R13)
Opravím tě. Na 105/120 atd se nemontovaly 165/70 R13, nýbrž 165 SR13, případně 165/80 R13. Platí, že není-li profilové číslo uvedeno, tak toto činí 82. Bezduše to taky nemělo, ani naše Š 125L z roku 1989 neměla bezdušové pneumatiky. Ty měl sériově až Favorit a ten místo vzorku OR 34 měl tehdejší novinku OR 37 Economy a právě s rozměrem 165/70 R13.
Pneumatiky OR 34 nebyly "Tubeless". _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so duben 10 2021, 8:50 Předmět:
Tak to se s tebou budu hádat, protože jako obrovskej pokrok si je pochvaloval už můj táta na "stopětce", kterou si koupil před Rapidem. Navíc jsem "šádynu" sám jezdil několik let a duše se na ni dávaly jen když byly netěsný ráfky (vinou od koroze netěsnejch svárů) - jinak měly "emky" z výroby "Tubeless" obutí. A právě otrokovický OR-34 byly jedny z prvních bezdušáků, který se u nás vyráběly - a měly dvě verze, tvrdší a "životnější" otrokovickou a měkčí a "sračkovitější" púchovskou, který se taky říkalo "púchovský pečený saze" - ty obvykle vydržely na zadku šáde něco kolem 5 000km, pak byly holý jak dětská prdelka. Navíc to byly první gumy, který Barum upek s komplet ocelovým kordem - označení "All Steel". Ty dušáky si pleteš s OR-6 respektive OR-36 (vzorek "esíčka") respektive se zimákama OR-64 (vzorek "hrubý kostky"), který se dávaly ve 14" velikosti na "stovky" a šádyny "užovky". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7836 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: so duben 10 2021, 8:57 Předmět:
Hele, máš recht; i "bible škodovkářů" (neboli dílo J. Andrta) praví, že se můžou bezduše používat. Faktem ale je, že ta naše 125 měla normálně duše; možná to bylo k dispozici, když se to podařilo vyrobit. Nebo jestli tehdy už jela většina kapacit gumáren nové gumy pro Favorita, kdo ví.
Nicméně rozměr 165/70 R13 se na Š 742 sériově nemontoval. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so duben 10 2021, 9:07 Předmět:
Nj, ty máš Andrta, já ty šáde osobně jezdil a dělal na nich údržbu = zkušenosti získaný na vlastní kůži. První byla Š120 ročník ´79 = ještě stará "užovka" a ta ještě měla 14" a duše. Všecky další co jsem kočíroval už byly pozdější, na 13" kolech a s bezdušema. A že jsem se těch kol něco navyměňoval ... Můj osobní rekord výměny kola na silnici od zastavení až po nastartování a odjezd z "místa činu" byl pod 10 minut - včetně vytažení rezervy zpod čumáku a uklizení odmontovanýho kola tamtéž ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7836 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: so duben 10 2021, 9:31 Předmět:
Já měl taky dvě škodivky, jednu "vyženěnou" složeninu z roku 1986 a pak jsem dojezdil bývalou rodinnou Š 125. Takže jsem se jich taky něco naopravoval...
Ta složenina byl pěkný hybrid. Dle TP to byla 105, ale mělo to pětikvalt a hřebenové řízení (to se do 105 montovalo až později) a motor byl ani nevím co. Číslo na něm vyražený sice hlásalo "105", ale kdoví co to bylo.
Jinak ty OR34 se daly běžně koupit ještě v letech 2003-06. Nebyly to špatný gumy, byly to spíš trochu zimáky. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32761 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so duben 10 2021, 9:47 Předmět:
OR-34 a zimáky? Ty jsi spad z jahody na hlavu ... velký plochý figury, úzký lomený drážkování a naprostá absence hustejch lamel ... ty v zimě fungovaly spíš jako slicky. Ten vzorek měl ve sněhu minimální samočistící schopnosti a na vodě/ledu zas chybělo větší množství příčnejch hran. To byly gumy jen na sucho, i když v létě na mokru taky jakž-takž držely... Ale jak pad sníh nebo začalo mrznout, tak to byly klouzačky. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.