Zdravím, přišel za mnou soused, že mu asi shořel motor na šroubovém kompresoru. Je prý celý rozžhavený a netočí se. Tak jsem to šel měřit. No měřit, je to Italský stroj, takže žádný hlavní vypínač, žádné pojistky ani jistič. Přívodní kabel 3x400V vede na 3f. stykač, pod ním je proudová ochrana nastavená na cca 6A a od ní už vývod na motor 2,2kW. Na kompresoru jsou nějaká tepelná čidla a tuším něco na olej. Takže navíc už jen dvě relátka na ty čidla. Na přívodu šly fáze všechny, z tepelné ochrany také. Motor neměl žádnou svorkovnici jen 3. přívodní vodiče nakrimpované na dráty z motoru. Změřit už jsem na něm nic nestihnul, protože se z motoru vyvalil dým a začal hořet plamenem. Vypnul jsem to a foukáním uhasil. Motor šel na převíjení.
Dneska jsem ten opravený motor zapojoval zpátky. Kompresor se roztočil, naměřil jsem klešťákem něco přes 4,5A na dvou fázích, na té třetí bylo kolem 5A. Usoudil jsem, že to bude nevyvážeností sítě. Za půl hodiny volá, že mu to vyrazilo 32A jistič a motor je zase celý žhavý. Opět shořel.
Tak teď nevím co s tím. Předpokládám, že se motor opět převine, ale vůbec netuším co dál s tím dělat. Proč to ani v jednom případě nevypnula ta proudová ochrana? Nemám tam dát ještě motorový spouštěč, který by zareagoval v případě výpadku fáze, nebo kdyby ta původní proudová ochrana byla vadná? Co jsem jí testoval tlačítky přímo na ní, tak vždycky vypla.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6721 Bydliště: Praha
Zaslal: čt duben 08 2021, 21:33 Předmět:
Zapojil bych místo motoru jiné zátěže (třeba vařiče) a ověřil, že nevypadává někde některá fáze. Převinutý motor bych opět změřil klešťákem a v případě nerovnoměrnosti v odběru bych zkusil pootočit přívody do motoru, jestli větší proud zůstane na původní přívodní fázi, nebo se posune podle přepojení vinutí (to by ukazovalo nejspíš na špatně provedené převinutí). Je potřeba zkontrolovat mechanický odpor kompresoru , ikdyž tady asi problém nebude, protože přes 2,2 kW tření někde by šlo do ruda velice rychle. Co se proudové ochrany týká, kdo ví co je to zač. Lze snad i připustit, že byl motor špatně převinutý a měl třeba mezizávitový zkrat. Každopádně by bylo vhodné po dalším převinutí z počátku intenzívně sledovat teplotu motoru, aby se předešlo dalšímu spálení. Případně také můžeš nejdřív motor jen elektricky připojit a nechat ho nějakou dobu běžet naprázdno bez zátěže a změřit ty proudy do jednotlivých fází. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1266 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: čt duben 08 2021, 21:44 Předmět:
Motor se točí zlehka. Ochrana je tam tahle: https://www.ledveci.cz/rele-abb-t16-1-0--0-74-1-00-a--tepelne/ Samostatně se motor točit nemůže, přední čelo je součástí toho šroubového kompresoru. Takže určitě ten motor ani převíječ nezkoušel. Je fakt, že jsem ho testoval jen krátce, jen do natlačení 8 barů do vzdušníku. Určitě ho příště budu déle hlídat.
Myslím, to že šla tepelka vypnout tlačítkem, neznamená ze je dobrá a vypíná při přetížení. R100 vky taky normálně vypneš tlačítkem a co už mi pro nefunkčnost shořelo motorů.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2616 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: pá duben 09 2021, 8:14 Předmět:
Jsou dvě možnosti. Buď jak píše Jezevec, že je přidřenej kompresor, nebo pokulhává jedna fáze. Když kompresor ze začátku tlačí do malého tlaku, se částečný výpadek fáze moc neprojeví. Při větším zatížení motor shoří. Po vyloučení přidření kompresoru, kontroly přívodu(zástrčky,přívodního kabelu, zásuvky...) bych vyhodil ten stykač i s tou tepelkou a dal nový. Olej ve skříni synchronizačních ozubených kol kompresoru je? Ložiska se nehřejou?
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1266 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: pá duben 09 2021, 10:04 Předmět:
Kompresor asi přidřený nebude, otáčí se zcela zlehka, oleje tam je dost, má to poměrně složité olejové „hospodářství“, samostatný olejový hladič s ventilátorem, filtry… Samozřejmě, co se děje pak při chodu těžko posoudím.
Funkce tepelky je mi jasná, proto jsem jí testoval alespoň tím stop tlačítkem na ní i testovacím „otvorem“ který je k tomu určený. Oba elementy vyply stykač. Nad výpadkem jedné fáze jsem uvažoval už při prvním spálení, proto jsem podruhé měřil klešťákem proud přímo na jednotlivých fázích motoru a krom toho vyššího odběru jedné fáze to bylo OK. Jestli došlo při chodu k pozdějšímu výpadku jedné fáze, už posoudit nedokážu, ale to by měla vyhodnotit ta zabudovaná tepelná ochrana. Že by současně byl vadný stykač a přerušila se na něm jedna fáze a zároveň i tepelka která to nevyhodnotila, se mi moc nezdá, to by bylo moc náhod naráz. Každopádně, už jsem koupil motorovou proudovou spoušť na 2,2kW a pro další testování jí tam zapojím. Osobně nevím co víc pro to udělat.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7951 Bydliště: Brno
Zaslal: pá duben 09 2021, 11:57 Předmět:
A co napětí na jednotlivých fázích motoru - kdyby v té bižuterii před motorem byl nějaký přechoďák, tak by se to mohlo projevit nerovnoměrným proudem v jednotlivých fázích. A takový přechoďák by se mohl po nějaké době provozu zhoršit a třeba se úplně rozpojit. Tím pádem by motor běžel zase na dvě fáze... _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Mar 12, 2008 Příspěvky: 3024 Bydliště: Považie - Vorošilovo
Zaslal: pá duben 09 2021, 20:37 Předmět:
Nemusí. Ak je prechoďák na dostatočne veľkých plochách (najmä v stykačoch), tak to tam iba mierne srší, ale úbytok napätia tam je. Bežne som sa s tým stretával pri opravách našich frekv. meničov. (Ešte v mojej prvej práci, za čias sociálnych istôt a menšej cenzúry držky, než dnes... ). Väčšinou šlo o nižší prítlak kontaktov niektorej fázy. Samozrejme, po čase, ak sa príčina nerieši, tak sa to prejaví razantne a začne to tam horieť. Odhalí to iba meranie napätia fáz priamo na motore. Čiže Michal22 radí správne.
Keby to bolo mechanicky pridreté, tak aj tak by mali byť prúdy na jednotlivých fázach +/-rovnaké....
EDIT: Mimochodom, ak to bude už aj u Teba O.K., prúdy budú +/- rovnaké, je dobré to ešte skontrolovať aj na ,,domovskom" mieste. Je možné, že je problém na ,,mieste činu"....
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1266 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: so duben 10 2021, 16:49 Předmět:
Jak je zapojený motor netuším, jak jsem psal, motor nemá ani svorkovnici, kabel byl nakrimpovaný přímo na dráty z motoru. Zatím jsme se dohodli s majitelem, že vyměním preventivně stykač i tu tepelku + navíc namontuju tu motorovou spoušť. Jak to dopadlo, budu informovat.
Za vaše rady děkuji.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.