Zaslal: po červen 28 2021, 9:46 Předmět: fotovoltaický panel 90V k autobaterii
Potřebuji připojit fotovoltaický panel k autobaterii 12 volt. Panel dává naprázdno 90 voltů. Když ho připojím přímo k baterce dává asi 900mA a za odpoledne dobil baterku až na 14.5 voltu. Potřeboval bych poradit jak udržovat napětí asi na 14 voltech. Stačí mi regulátor, který bude proud jen přerušovat, nepotřebuji měnič z vyššího napětí na těch 14V. Myslím, že budu muset použít spínací tranzistor na vysoké napětí, proud do 1,5 A. a ovládat ho nějakým komparátorem. Mám zkušenost se 40W panelem, který dá naprázdno asi 20 voltů a regulátorem CMP03 a ten udržuje napětí mezi 14,0/14,2. Zkusil jsem tento regulátor připojit k panelu, ale zničil jsem ho tím vysokým napětím. Líbí se mi tato jemná regulace +/-0,2V. Prosím o radu.
Založen: Nov 18, 2009 Příspěvky: 1658 Bydliště: Blansko
Zaslal: po červen 28 2021, 15:38 Předmět:
Při nabíjení 12V baterky z panelu 90V bude bez měniče velmi malá účinnost. Jestli ti to nevadí, pak opravdu stačí komparátor, referenční napětí a koncový spínací tranzistor aspoň tak na 200V 2A, třeba zcela běžný FET za pár korun.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po červen 28 2021, 15:52 Předmět:
To je ale napětí naprázdno při plném osvětlení.
Jestli při připojení na 12V aku, co má aspoň 40-50Ah, panel nabíjí proudem 0,9A, nepřebíjí až na plynování a kvečeru už nic, nechal bych to tak.
Pokud teda nechce investovat do MPPT regulátoru, který všechny akce okolo aku obstará sám, optimálně.
Bez regulátoru je mezi panel a aku, potřeba dát schottky diodu 8A/100V, SB8100 třeba, aby se aku nevybíjel přes panel.
Ten panel nemá žádné svoje štítkové údaje a neměl ani papíry?
13,8 až 14V pro udržování plného nabití sice stačí, ale komparátor by měl mít aspoň těch 0,1V hysterezi.
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.
Pokud hledáš ekonomické a technicky rozumné řešení tak vyměň panel za standardní co dává naprázdno asi 38V a pořiď si z Číny nějaký levný MPPT regulátor. Vím, že toto jsi nechtěl slyšet, ale dle mě je to nejlepší řešení.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: po červen 28 2021, 17:40 Předmět:
Ještě jsem nepotkal startovací Pb baterku, která by neplynovala už kolem 14V.
90V panelu by slušelo aspon 5 baterek v sérii. Neboli - používáš zbytečně velkou tabuli.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32215 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 28 2021, 18:01 Předmět:
sinclair napsal(a):
...
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.
Leošu, olovo MÍRNĚ plynuje už od 13,5V na svorkách. Při 14,5V už začíná plynovat docela dost silně, autoaltíky mají proto maximálně 14,4 až 14,5V, aby nedocházelo ke ztrátám elektrolytu z baterek rozstřikem aerosolu a jeho odnosem do drenáže. Při těch tvejch 15 a něco voltech už olovo bublá jak mlhovej kotel vodníka Kebuleho (kam se na něj sere nějakej Rákosníček se svým Brčálníkem a hmlou že by se dala krájet - ta Kebuleho se dá sekat sekyrkou ...) - a při 16,8V na svorkách šestičlánkovýho olova už nenabíjíš, ale jen elektrolyzuješ vodu, takže pak už je nejjednodušší vzít hadici, vydrenážovat ji do sání "silnika" a jezdit částečně "na vodu" neboli na HHO kombinaci jako to zkouší kupa pošuků ispirovanejch výrobcema "HHO-generátorů" v ceně 20 000Kč, ale slibujících další ježdění skoro zadarmo ...... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 18, 2009 Příspěvky: 1658 Bydliště: Blansko
Zaslal: po červen 28 2021, 18:17 Předmět:
Přečtěte si pozorně úvodní příspěvek. On výslovně nehledá měnič, panel už má a ten mu akec přebíjí. Nechce žádné složité řešení. Takže stačí komparátor ( tedy skoro jakýkoliv běžný OZ) a spínač. Součástky odhadem do padesátikoruny.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32215 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 28 2021, 20:37 Předmět:
Samozřejmě jako referenci, TL431 sám o sobě žádnou hysterezi nemá ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4259 Bydliště: u HK
Zaslal: po červen 28 2021, 20:39 Předmět:
tak ideově 431 při dosažení napětí odpojí a nějaký elyt v řídící elektrodě aby to nekmitalo. Podle mých zkušenostní velkou část vyřeší slunce samo a idea je mít baterku co nejvíc nabitou, čili ten odpojovací fet by byl zřejmě výhodnější.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: po červen 28 2021, 21:03 Předmět:
bu2520 napsal(a):
podle popisu je 90V měkký
Co měkký, to je relativní pojem. Jestli dává naprázdno 90 a do zkratu .9, tak to bude panel odhaduju 70V 50W, na štítku těch W bude asi o něco víc. Při nabíjení napřímo získává 12,5W a zbylých cca 40W bez užitku zahazuje. Udržovat v tomto režimu na baterce jiné napětí než cca 13,6 V nebo dokonce spínat nabíjení podle nějaké hystereze je hloupost.
Ale ať si hraje, přijde na to sám.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.