Zapojeni je + z baterky na + altiku, pak + 15 ze spínačky do regulátoru a EXC je propojeny s EXC na altíku. Mínus rele a dynama jsou na kostře. Toto zapojeni se používá u novějších 2cv, kde je hlídání dobíjení voltmetrem ( jiná palubní deska). Nejspíš funkčně přidat jen kontrolka nejde. Napadá někoho jak to jednoduše vyřešit, aby kontrolka v klidu svítíla a po startu zhasla, v případě poruchy se rozsvítila?
moc děkuji za nápady
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 08 2021, 21:58 Předmět:
Hlídat napětí na spoji (+ alternátoru) a (+ baterky) proti kostře. Zapojení se říká "okénkový komparátor" a to co potřebuješ najdeš třeba pod názvem "BATEST" nebo "BATEST s MA1458" na netu. Obvykle indikuje trojicí LED diod napětí na baterce v určitejch mezích, u některejch je popsaný i jak se ta která mez nastavuje. Vybereš si tu LED, která ukazuje napětí pod 12V a zu si dáš na palubku. Alternátor při funkci by měl dávat aspoň 13,5V, to už by tahle LEDka měla dávno zhasnout. Jinak samozřejmě funkci splní kterejkoliv komparátor s jediným OZ nastavenej tak, aby LED na výstupu svítila při vstupním napětí pod 12,5V a při jeho zvýšení (motor v chodu = altík nabíjí) zhasla. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Děkuji kouknu po tom. jen bych teda místo led použil rád tu žárovku kvůli originalitě. u toho altíku je ještě přístu na diody, ale to mi asi moc nepomuze. Ono spíš mi jde o to rozsvědceni a zhasínání kontrolky. Mám v plánu si tam dat voltmetr,nebo ampermetr
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 08 2021, 23:31 Předmět:
V podstatě by na to stačil i jen jeden tranzistor, jedna zenerka, pár odporů a žárovečka 12V 2W, ale nebylo by to tak přesný, jako to bude s operákem - mírně by to couralo s teplotou a to v autě nepotřebuješ. Protože v autě máš nesymetrický napájení, teoreticky by ti stačil i jednoduchej integrovanej komparátor, třeba LM311, ale principiálně ti tam musí chodit jakejkoliv operační zesilovač - s výjimkou pár extra spešl typů určenejch pro 5V napájení (pro ty je 14,5V za chodu motoru v autě už skoro likvidační) nebo některejch zas extra rychlejch pro videoaplikace (nepotřebuješ schopnost přenášet bez zkreslení frekvence v řádu 10MHz), ale jinak vyhoví doslova cokoliv. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út listopad 09 2021, 10:12 Předmět:
Týýýýýý wado, čtyři kila a ještě něco navrch plus nezbytný počtovný und balný - to všo za blbej operák, tři kusy drátu s jedním fastonem, nějakou zenerku jako referenční zdroj, pár odporů a tranzistor ke spínání tý kontrolky v prťavý krabičce !!!! Obzvlášť když to sekají sériově jak Baťa cvičky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3530 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: út listopad 09 2021, 12:34 Předmět:
Ber (kup) nebo nechej ležet. Aneb každé zboží má svého kupce. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: út listopad 09 2021, 19:51 Předmět:
Taky by to šlo řešit měřením proudu na bočníku, kde by bočníkem byl drát mezi altíkem a baterií. Realizovat by to šlo dvěma OZ, kde jeden by měřil a druhej by sloužil jako komparátor s mírnější hysterezí pro výstup prvního, kde by sis mohl nastavit minimální dobíjecí proud, kdy přestane svítit.
images.png
Komentář:
Velikost:
3.01 kB
Zobrazeno:
140 krát
_________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.