Zaslal: út duben 12 2022, 19:53 Předmět: Stěrač a solární panely
Ahoj, nevím jestli jsem zvolil správnou sekci, když tak mě opravte. Prosím o radu, dělal jsem známému elektriku (12V) na hausboatu. Světla, zásuvky 12V, klakson...vše funguje. Má tam i stěrač s dojezdem na přední okno, který také funguval, dokud se nepřipojily solární panely. Nyní, po vypnutí spínače, stěrač jezdí dál. Když vypnu pojistky panelů, tak jezdit přestane - je tam i autobaterie, takže nepřestane jezdit z důvodu absence napětí . Zapnu-li opět spínač, stěrač funguje jak má, tzn. když vypnu spínač, dojede a zastaví se. Je to pro mě záhada, tak prosím o jakoukoliv radu. Zapojení: Panely-regulátor-baterie, na výstupu regulátoru mám pojistkovou skrínku do ktere je připojen stěrač. Trvalé plus, spínané plus (přes stejnou pojistku) a mínus. Proměřoval jsem, zda není někde prodřený drát a nejde na spínané plus napětí, i když je vyplý spínač, ale nic. A teď to nejhorší.....hausboaty jsou dva u obou dělá stěrač to samé. Please HELP
PS: Omlouvám se za zmatený popis problému, mám z toho hlavu jak baloon. Případné informace doplním....
Děkuji předem všem, kteří to ve zdravý přelouskají a snad i poradí...
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1255 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: út duben 12 2022, 20:13 Předmět:
A měřil jsi na tom stěrači napětí při soláru a bez něj? Nemůže se ten jeho motor vlivem zvýšeného napětí otáčet rychleji a jednoduše ten rozpínací kontakt „přeskočí“ ?
Napětí jsem měřil jen s připojenými panely, bylo tam 14V. Až se tam dostanu, zkusím změřit i bez panelů. Pokud by tam byl rozdíl, zkusím ty diody. Děkuji za ochotu a nápady. Dám vědět, jak to dopadlo.
Pokud je stěrač klasický konstrukce - kdy je paralelně ke spínači připojen doběhový kontakt, který má motorek odpojit od napájení ve stavu, kdy stírátka zaujmou výchozí pozici dole na skle, u některých motorků byl vypínací kontak doběhu řešen přepínačem, který po doběhnutí stírátek motor odpojil od napájení a motor samotný vyzkratoval, takže se stíratka vrátily i odklopený od skla - za předpokladu, že se do sebe nezapletly.
Takže v této situaci jde nejspíš o vyšší napětí, rychlejší pohyb ramínek a setrvačném přeběhnutí jednoduchého doběhu. Zkusil bych mechanicky přibrzdit ramínka - i třeba rukou. Pokud se stírání zastaví, tak snížit napětí nějakým "pseudostabilizátorem" - třeba několik vhodně domenzovaných diod v sérii s napájením motorku. Diody můžeš mít klidně překlenutý nějakým relé, který by je v klidu zkratovalo a v případě činnosti soláru by relé diody odzkratovalo.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19687 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt duben 14 2022, 4:52 Předmět:
Klidně tam dej dvě i tři v sérii. Stačit by měly v pohodě, protože snížením napětí se odběr motorku zase tolik nezvýší (že při menším napětí žere větší proud, to je vlastnost, nikoli chyba).
Ale stejně bych se napřed mrknul na dojezdový kontakt, který po odpojení od napájení motorek po kyvu zkratem musí ubrzdit, vždyť v autě za jízdy bývá 14,5 V, po mokrém skle to klouže samo, a přesto stěrač zastaví. I pouhé vyčištění může udělat zázrak.
Na diody může dojít až později.
Nemam bohuzel moc casu to resit, hlavne bych nerad ten sterac rozebiral, abych ho pak vubec slozil zpet. Hlavne jsou dva hausboaty, oba maji stejny problem se steracem....takze by byly oba stejne porouchane, se mi nezda... Jinak diky za zajem o muj problem
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19687 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt duben 14 2022, 8:17 Předmět:
Jak myslíš. Těch stěračových motorků existují stovky typů, ale princip dojezdu mají stejný, jen mechanické uspořádání dojezdových kontaktů různé.
To se pak těžko věští...
Zdravim, trochu jsem zapomel na zpetnou vazbu, takze jen pro info tem, ktere to zajima. Diody pomohly. Dal jsem 3 do serie a sterace funguji jak maji. Dekuji vsem za pomoc
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18220 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po květen 23 2022, 0:09 Předmět:
Hill napsal(a):
Jak myslíš. Těch stěračových motorků existují stovky typů, ale princip dojezdu mají stejný, jen mechanické uspořádání dojezdových kontaktů různé.
Taky byly Hille stěračový motorky, který nebrzdily šlusem kartáčků ale měly elektromagnetickou brzdu a jí přizpůsobený doběhový kontakty. Třeba v Š1000MB. A byly na 90% i v původní Feldě, Oktávce a Spartakovi. _________________ Jirka
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19687 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po květen 23 2022, 7:38 Předmět:
S těmi modely to přeháníš - Spartaka Š440 (1958) jsme měli. Ještě jezdí jako veterán někde na Pace, poznáš ho, má řízení vpravo a na zapalování má ještě bošák.
Jsou v něm dva nezávislé motorky stěračů (na 12 V), sériové, bez permanentního magnetu, bez dojezdového kontaktu, bez šnekového převodu.
Každý se zapínal vlastním spínačem a moment vypnutí se musel pohlídat, stejně, jako jejich poloha: obvykle se pouštěl jen ten před řidičem, ale musel se vypnout, když se pouštěl ten před spolujezdcem, aby se nesrazily. Nestávalo se totiž, že by měly přesně stejnou rychlost, tím méně, že by se je podařilo zapnout přesně současně - ty tahací spínače šly dost ztuha.
Srážku ramínek pravidelně odnesly zuby na texgumoidovém mezikole.
I když se o tomto problému vědělo a dokonce vyšly i nějaké ty rady a návody, jak té srážce zabránit, výroba na to dlouho nereagovala (o nějakých svolávačkách se nám tehdy ani nesnilo: úpravy a vylepšení si dělal každý sám). Teprve Oktávka Š445 dostala dnes obvyklou verzi stěračů honěných táhlem od jednoho motorku.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.