Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1781 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st květen 11 2022, 9:23 Předmět: Šrouby na kola - mazat či ne?
Jen ze zvědavosti - kdo z vás maže šrouby na kola při výměně (pokud si ji dělá sám)? Já namažu lehce závit i lem středové díry a dosedací plochu šroubu, dotáhnu rázovým utahovákem a po týdnu zkusím pro jistotu dotáhnout znovu. Nikdy jsem s tím neměl jedinou potíž, prémií je to, že po zimě nemusím skákat po páce klíče na kola a mydlit kolo zevnitř čímkoli aby slezlo ze středu. Mažu černým tukem MOLYKA.
Mažu, ale jenom závit a středovou díru. A dotahuji momenťákem. Ne jako v pneuservisu, že to dorvou pistolí na 350Nm a pak to pro oko obejdou s momenťákem nastaveným na 110Nm. Výsledek jsou natažený šrouby/štefty, může to i kroutit kotouče. Člověk se pak až diví, jak málo vlastně kola mají být utažený. Servisuju v rodině asi 8 aut nejrůznějšího stáří, nikdy nebyl problém, dotažení po čase nekontroluji.
Mažu v okamžiku, kdy při povolování šroubů/matic slyším vrzání. Utahuji 4stranným klíčem. Nenávidím utahování utajhovákem, kde to servis opravdu dorve, co to jde.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7116 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: st květen 11 2022, 10:09 Předmět:
Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.
Ony ty namazaný šrouby mají spíš tu nevýhodu, že když je někdo při výměně kola pokladá na podlahu, tak se na ně nalepí písek a další bordel.
Jinak je asi dobrý udržovat je pořád trochu mastný, protože jak známo jsou vyrobený z materiálu kterej rezne.
To by byl zajímavej experiment, nechat jeden šroub povolenej a pak pozorovat kolik kilometrů jízdy bude trvat, než vypadne.
Možná by k tomu ani nedošlo. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Naposledy upravil Habesan dne st květen 11 2022, 10:13, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1781 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st květen 11 2022, 10:10 Předmět:
Servisy mají utahováky na tlakový vzduch, ten to opravdu dorve až moc. Já mám IDC 15-2 TEC LI aku rázový utahovák PROTOOL a nervu to co to dá, nechám utáhnout a přeskakovat tak 1-2s už to mám za ta léta v ruce že to drží ale není to na krev.
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5119 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: st květen 11 2022, 12:52 Předmět:
Jáááj.. Na kola. Až teraz mi došlo, že asi nieje reč o bicykloch. Aj keď v češtine kolo=bicykel. _________________ Prichytené vrchnáky na PET fľašiach ma štvú, tak fľaše odovzdávam zásadne bez nich. (Mysleli to dobre ale dopadlo to ako vždy.)
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom. Ide im iba o zisk.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15645 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st květen 11 2022, 13:22 Předmět:
Na výměnu zimních kol za letní mi stačí pevný křížový klíč. S tím to povolím vždy a utáhnu taky. Ano, šrouby napřed pečlivě obalím v písku při sundání, ale potom je očistím, namažu závit (ostatní je zbytečné) a zašroubuji. A mažu nejen u kol na autě.
Mimochodem, ještě jsem neviděl kolo, kde nejde povolit normálně přitažený šroub, ale viděl jsem kola, která nešla jen tak sundat. Ale to je už věc očištění příruby, na které se kolo nasazuje a její namazání.
mažu čímkoli co je při ruce závit na šroubu a utáhnu plnou vahou originálního klíče (případně sou ty teleskopický univerzály, celá délka na povolení, krátká délka na utažení - je to tak +- na ten moment!)
servisáci to většinou stříkají měděnou vazelínou ve spreju
Založen: Feb 08, 2010 Příspěvky: 506 Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Zaslal: st květen 11 2022, 14:48 Předmět:
V manuálu k Fordu Transit sem se dočetl, že se kolové šrouby mazat nemají, tak je nemažu ani u osobáku. Vždy očistím dosedací plochy disku a kotouče (bubnu) a ty namažu lehce konkorem.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3572 Bydliště: Havířov
Zaslal: st květen 11 2022, 15:35 Předmět:
Samozřejmě že mažu. Vždy. Nesnášim, když něčím hejbu a cítím jak se to zadírá. A taky chci kolo v budoucnu bez problémů sundat. Utahuju s rozumem a ještě nikdy se mi žádný šroub nepovolil.
Nedá mi nezareagovat na "V manuálu psali". Je to úplně stejné jako když někdo řekne "Skoč z okna".
Snad mám svou hlavu, svůj rozum a konám na vlastní odpovědnost.
Pokud "v manuálu psali" chci vědět proč a jak to teda má fungovat. Pak se mi to buď zalíbí, nebo ne.
Ovšem obecně kov pod velkým tlakem se při smýkání zadírá. Krom toho rezne, atd. Tyto skutečnosti platí bez ohledu na nějaký text. Z toho je třeba vycházet.
Ještě upřesním to "mažu vždy". Mažu vždy když je třeba. Když je maziva dost, nemažu, nebo doplním jen tam kde chybí. U šroubů kol tedy závit nemažu pokaždé, ale dosedací plochu hlavy skoro vždy.
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2379 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: st květen 11 2022, 15:48 Předmět:
Já to mažu nějakou červenou vazelínou, které mám snad 20kg a koupil jsem ji i s barákem.
Při sundávání a utahování kol se mi osvědčil elektrický rázový utahovák (Milwaukee, ale Parkside poslouží stejně), ale nedotahuju to na krev, ale jen tak, aby si kolo sedlo na kotouč, po spuštění auta na zem to podotahuju momenťakem. Měděný sprej používám jenom pod plecháče, u nich hrozí, že přireznou a pak se špatně sundávají.
Hever jsem si pořídil obyč na kolečkách ( myslím Proteco, ale "dělá" to i Parkside a podobní "výrobci" čínského šrotu), ale už jsem zvedal auto i paleťákem.
Naposledy mi výměna kol trvala cca 20 minut - začal jsem kolama v kufru a tak i skončil - občas to ale byl porod.
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4047 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st květen 11 2022, 16:40 Předmět:
Hape napsal(a):
V manuálu k Fordu Transit sem se dočetl, že se kolové šrouby mazat nemají, tak je nemažu ani u osobáku. Vždy očistím dosedací plochy disku a kotouče (bubnu) a ty namažu lehce konkorem.
Podobně.
Nikdy nemazat, ale samozřejmě udržovat čisté. A utahovat momentovým nástrojem na předepsanou hodnotu podle manuálu. Za půl století se mi nestalo, že bych šrouby nepovolil.
Ale nikdy nejezdím opakovaně do pseudoservisů.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.