Jelikož nechci vytahovat akumulátor z auta (hrozí ztráta kodu radia a jiné...), mohu bez obav připojit dobíječku na autobaterii bez jejího odpojení ?
Děkuji.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: pá červen 17 2022, 15:22 Předmět:
To bude asi snímání proudu na úbytku kabelu. Moc inteligentní auto. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Sep 15, 2018 Příspěvky: 1011 Bydliště: BB SK
Zaslal: pá červen 17 2022, 15:53 Předmět:
keďže nevieme či autor myslel elektromobil, či žiguliaka alebo najnovšie BMW, pokiaľ autor nedoplní o aké auto ide, nič múdre nevymyslíme ani neporadíme
Založen: Apr 25, 2013 Příspěvky: 2023 Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Zaslal: pá červen 17 2022, 18:52 Předmět:
Ivan_01 napsal(a):
keďže nevieme či autor myslel elektromobil, či žiguliaka alebo najnovšie BMW, pokiaľ autor nedoplní o aké auto ide, nič múdre nevymyslíme ani neporadíme
Jedná se o klasické auto Mitsubishi ASX 1.6 v benzinu.
Co jsem si stačil vyguglit, takv v 90-ti % panuje názor, že by to nemělo ničemu škodit. Akumulátor funguje prý jako veliký kondenzátor, který případné impulsy z nabíječky vyhladí. Navíc řídící jednotky a další jsou prý stavěny na napětí až 20V. Rovněž jsem zaznamenal názor ohledně připojení minusu na kostru, ne přímo na záporný pol akumulátoru.
Založen: Sep 15, 2018 Příspěvky: 1011 Bydliště: BB SK
Zaslal: pá červen 17 2022, 19:16 Předmět:
dvorak napsal(a):
Akumulátor funguje prý jako veliký kondenzátor...
to je síce pravda, ale len pokiaľ je ten akumulátor dobrý. A dobrý akumulátor nieje za normálnych okolností pokiaľ sa s autom jazdí, potrebné nabíjať. Však to zapoj a uvidíš. A dosť je aj rozdiel, že aká je to nabíjačka. Ak nejaký domáci bastl nebodaj s tyristorovou reguláciou na primáre trafa, to by som neriskoval.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32240 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červen 17 2022, 20:01 Předmět:
Důvod, proč je potřeba dobít i jinak dobrou baterku může bejt vícero, třeba závada v autě, která ji vybije, nebo nedbalost majitele, kterej baterku vycucá připojeným nějakým přídavným zařízením, měničem a podobně. Pokud chce mít baterii OK, dobije ji klidně přímo v autě, ale jen při dodržení určitejch podmínek. Já bych určitě s přímým připojením k autu váhal u nabíječky s maximálním výstupním napětím vyšším než 14,5V. V autě alternátor taky nenabíjí na víc, je to tak nastavený kvůli zamezení vzniku plynování a z něj plynoucího rozstřiku kyselinovýho elektrolytu do okolí baterky. Vzpomínám si, kolik šoférů v jistý době doslova ztratilo baterku na silnici - vždycky šlo o majitele škodivek počínaje stovkama a konče stotřicítkama, který měly baterku v plechovým pixlíku za levým zadním sedadlem. A když někdo nabíjel baterku v autě a neměl opatření proti vlivu kyseliny na tu pixlu, za rok za dva mu kyselina sežrala plech a baterka zůstala doslova vlát pod autem na přívodech ... Dneska je moderní baterka u motoru, kde ten aerosol taky může nehezky požrat plech a příslušenství motoru, u baterky v kufru je to nebezpečí sežranýho plechu stejný jako u starejch škodivek. Prostě pokud nabíjet olovo přímo v autě, pak jedině nabijákem s omezením výstupního napětí na maximálně 14,5V. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Dneska je moderní baterka u motoru, kde ten aerosol taky může nehezky požrat plech a příslušenství motoru...,
Mám od výroby v baterce (i nové a jeden výstup zaslepený) zapíchnutou na boku baterky hadičku, která jde pod auto. Jinak dobíjím trvale na vývodech z UPS a ukazuje to 13,7V. Funguje to bez problémů. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Od 14,4V výše dochází k "plynování". Dnešní baterky jsou všechny gelovky a tam je nabíjecí napětí max 13,8V. Proud omezit klasicky na 1/10 kapacity baterie (např. pokud má 40Ah, pak max. nabíjecí proud = 4A).
To by měla zvládat každá nabíječka. A lze zapojit na baterii v autě.
Něco jiného jsou ovšem různé opravné režimy u některých nabíječek. Zde bych odpojení baterie od auta raději doporučil.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34223 Bydliště: Bratislava
Zaslal: so červen 18 2022, 9:56 Předmět:
Yenyk napsal(a):
Dnešní baterky jsou všechny gelovky
Nie. Pokial nie je na baterii oznacenie AGM, tak je tam klasicky tekuty elektrolyt. AGM baterie su podstatne drahsie a typicky sa pouzivaju v autach so start/stop nezmyslom.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.