Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18473 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: st leden 25 2023, 18:01 Předmět: Hodiny z auta, něco pro Tiktaka
Kámoš veteránista mi přinesl analogový autohodiny Kanto Seiki Japan. Dávalo se to do Datsunu 280Z, některejch Maserati a jinejch auťáků.
Tady je k nim něco. Je v tom jednotranzistorovej "krok" nebo jak se tomu říká. Byl v něm vyhulenej odpor 680R v napájení a elyt 10M v bázi trandu neměl kapacitu, což byla asi prvotní příčina, že hodiny nešly. Nejsíš to je po zásahu nějakýho "experta," kterej to přepóloval a proud přes zenerku vyhulil odpor v napájení. Všechny další součástky jsou přeměřený, dobrý, ostatní elyty vyměněný (ve schematu jsou malovaný jako obyč kondy.
Hodiny jdou, ale jak koukám na nepokoj s vláskem a kolečkem s magnety který kmitaj přes budící cívku, tak to asi kmitá s malou amplitudou. Na hřídelce je pravolevej šnek, kterej při každým kyvu má přeskočiit na šnekovým kolu o jeden zub. Problém je, že někdy přeskočí správně, někdy až napodruhý, někdy i napotřetí, navíc nepravidelně.
Nevím, jestli to není mechanickým odporem hodinovýho strojku a nebo že elektronika dává slabý impulzy. Taky mě napadá ztráta síly magnetů na kolečku, co kmitá kolem cívky. Mám zkusit zmenšit odpor v kolektoru trandu?
Takže prosím názor klasického hodináře.
Díky! _________________ Jirka
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: st leden 25 2023, 20:06 Předmět:
Není nepokoj bržděn zatuhlým mazivem? Mám tu jeden hodinkový strojek, nepokoj je jak v medu. Před lety jsem dostal lahvičku s hodinářským olejem, nevim zda 1, 2, 3, nebo kolik. Každopádně časem v té lahvičce pěkne zhoustnul. Nebo nejsou magnety daleko od sebe?
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18473 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: st leden 25 2023, 23:54 Předmět:
Kremik napsal(a):
Není nepokoj bržděn zatuhlým mazivem?
Asi máš pravdu. Zkusil jsem je nastavit asi o 10 hodin dopředu na aktuální čas a tím protáčením se hodinovej mechanizmus asi trochu uvolnil a už asi 3 hodiny jdou pravidelně a čas odpovídá digitálám vedle.
Stejně to je podivný zapojení. Elektrickej krok. kterej není řízenej rezonátorem ale kmitočtovou charakteristikou toho elektromagnetickýho nepokoje. Prostě elektromagnet cukne s nepokojem, ten udělá kmit a do druhý cívky se naindukuje napětí, který přes trand znova cukne nepokojem a furt dokola. Elektronika tam vlastně jen nahrazuje péro. _________________ Jirka
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt leden 26 2023, 0:28 Předmět:
Ano, taky ten mechanismus někde mám. Dokonce jsem viděl, snad v nějaké knize pro amatéry, konstrukci motorku na tomto principu. Jeden trand, cívka s odbočkou, kotva motoru zvláštního tvaru (jestli si dobře pamatuju, tak kříž), kde byl magnet si už však nevybavuju...
Logiku by mělo, kdyby rotor byly dva plechové kříže, mezi nimiž by byl magnet. Asi to tak nějak bylo. Pro rozběh by to bylo potřeba trošku postrčit, což však v takových návodech nevadilo. Výhodou by bylo, že by se to umělo, podle směru postrčení, točit oběma směry.
Stejně to je podivný zapojení. Elektrickej krok. kterej není řízenej rezonátorem ale kmitočtovou charakteristikou toho elektromagnetickýho nepokoje.
Elektronika tam vlastně jen nahrazuje péro.
Je to asi tak podivný jako železniční brzda kde se kinetická energie mění na abrazi litiny a teplo, nebo obrazovka, co vytváří iluzi obrázku šmrdláním proudu elektronů po stínítku. Prostě technologické vyřešení požadavků podle příslušné doby a stavu oboru. Tranzistorový-setrvačkový oscilátor ve své době, před elektronickým oscilátorem, vyřešil jednak energii nátahu a tím dobu chodu, jednak rovnoměrnost nátahu oproti peru, kde se muselo kompenzovat různě spirálovým bubínkem proměnný moment svinuté pružiny a tím nerovnoměrnost chodu. Pokud se u hodin s takovým mechanicko-elektrickým oscilátorem vyřešily ostatní řemeslné požadavky na strojek, byl to celkem dobrý kvalitativní pokrok. Hodinářství je ostatně jeden z oborů který nadprůměrně dobře ilustruje stav vědy, technologie i řemeslného umění každé doby. Tedy i to, že mizerné digitálky s courajícím krystalem můžou mít horší přesnost než Božkovy pendlovky se smrkovým nosníkem kyvadla nebo 300letý Harrisonův chronometr.
Taky existoval mechanicko elektrický princip s buzenou ladičkou na řádově kHz, s převodem kmitů přes rohatku na ozubený převod hodin.
https://www.antik-hovorka.cz/primland-clanky/antik-blog-1/ladickove-hodinky-elton-33.html
K tématu, zeslábnutí magnetů je možné, zvlášť po otočení baterie, ztuhnutí/zaprášení maziva pravděpodobné. Mechanické hodiny s životností xx let vyžadujou údržbu.
Dokonce se kdysi řešilo i do elipsy vymletá uložení hřídelů, roztemováním mosazných ploten a opětné vystružení (u pohonů s pérem/závažím se silným radiálním tlakem.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18473 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá leden 27 2023, 15:36 Předmět:
Kremik napsal(a):
Jeden trand, cívka s odbočkou, kotva motoru zvláštního tvaru (jestli si dobře pamatuju, tak kříž), kde byl magnet si už však nevybavuju...
Je to trochu jinak. Jsou to dvě samonosný souosý cívky, jedna "kolektorová" a druhá "bázová". Kolem nich kmitaj dvě půlky helvetského kříže vedle sebe. Každej má jednom rameni magnet a na druhým rameni mosazný protizávaží. A střídavě kmitaj sem a tam asi 120 stupňů.
Na hřídelce to má klasickej hodinovej spirálovej vlásek, kterým se dá na velkým průměru utahováním a povolováním přes šnekový "kolečko" a šnek nastavit periodu kmitů a tím přesnost chodu hodin.
Datsun 280Z.jpg
Komentář:
Velikost:
299.67 kB
Zobrazeno:
88 krát
_________________ Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Naposledy upravil Celeron dne pá leden 27 2023, 16:07, celkově upraveno 1 krát.
Ahoj. Je to podobný starým nástěnným hodinám. Cívky jsou většinou 2 (pokud není použit speciální šváb, nebo složitější zapojení se dvěma tranzistory).
cívka "odráží" magnet v obou směrech. Pokud nemá setrvačka velký rozkmit, může být buď v háji vazební kondenzátor, tranzistor, nebo je blbě seštelovaná omezovací brzda (hliníkový plíšek, který brzdí kyvy vířivýma proudama). Taky může být rozhozen podávací mechanizmus - krok - jehož součástí je jemný pérko, který má za úkol držet v přesné pozici zub kola, který opustí jednu část podávacího šneka, aby jej mohla nabrat druhá část (kolo poskočí během celého kyvu 2X). Pokud pérko neplní svůj účel, náběžná část šneku opakovaně vráží do zubu kola, nebo se zub vrací a kýve se jen nahoru a dolů. Pomůže kompletní očista od tohoto kola dál, rýpáni v setrvačce, mimo seřizování rychlosti přenechejte raději hodináři. Někdy pomůže seřídit přítlak pérka, aby váha ruček neovlivňovala spolehlivost chodu.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18473 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá leden 27 2023, 16:19 Předmět:
Hodiny jdou přesně ale jen kolem 6 hodin. Vypadá to, že je něco špatně ve strojku na posledním převodu na malou ručku. Prostě to má v druhých 6 hodinách větší mechanickej odpor a nepokoj je neutáhne a kmitá nepravidelně. Uprostřed toho 6 hod cyklu, co jde nepravidelně, se dokonce zastaví. Prý to je z auta po havárce, možná zapracovaly géčka a nějaká hřídelka je prohnutá.
Elektronika je opravená, půjde to hodinářovi, ten si s mechanikou poradí. _________________ Jirka
To vypadá právě na problém s nedostatečnou silou pérka zajišťující podávací kolo (sleduj žlutě zakroužkovanou oblast). Doporučuji lehce přitlačit pootočením o pár desetin mm bílým válečkem s drážkou, ve kterým je upevněný pérko. Pérko je součástí podávacího mechanizmu, vlásek je na nepokoji. Prosím nezaměňovat
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18473 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá leden 27 2023, 18:34 Předmět:
Vidím to. Ten drátek se tře o rádlovaný kolečko s úzkejma zubama co s nima hejbe ten dvojtej šnek. Rádlování není nijak projetý. Rozumím tomu správně, že to rádlování má stejnej počet zoubků jako kolečko s úzkejma zubama a funguje to jako jednosměrná rohatka a západka?
Takže drátek aby víc tlačil do rádlování, nebo míň?
To modrý zakroužkování, něco jsi k tomu chtěl napsat? Ten plech v kroužku je nemagnetickej, to je Foulcault brzda? _________________ Jirka
http://www.mridout.force9.co.uk/ecw/sully.gif - animace funkce podávacího mechanizmu - Inverted Sully escapement.
pérko funguje něco jako aretace, aby se "akční" zub nepohyboval samovolně, aby bylo zajištěno správné odstrkování šikmýma náběžnýma hranama.
Podobně, jako funguje "cvrček" u kolečka myši.
Správnou funkci též zajišťuje omezovací brzda v modrém zakroužkování. Udržuje přibližně stálý rozkyv - překmit je zbržděn brzdným účinkem vířivých proudů v hliníkové destičce, přes kterou probíhají magnety.
Když to celý shrnu - většinou mi pro opravy těchto strojků postačilo očištění a poštelování pérka. Na nepokoj jsem nesahal, protože na něm toho není co amatérsky opravovat. Konce jsou v jehlových ložiskách, někdy i v rubínech a přesně seřízený způsobem, o kterým nemám ani páru, navíc po vyjmutí podávacího kola se nepokoj vrtěl i bez baterie docela dlouho. Doopravdy většina problému byla v prvním stupni, kde je pohyb největší, tudíž záběrný moment nejslabší.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.