Zaslal: po únor 06 2023, 18:38 Předmět: Zjištění směru otáčení as.motoru
Hezký večer. Existuje bezpečný způsob, jak určit aktuální směr otáčení přírubového asynchronního motoru, který nemá v krytu ventilátoru prostřední otvor?
Jedná se o bubnový ventilátor vestavěný ve stěně kanálu. Z venku je motor. Situace žádá určení aktuálního směru po výměně motoru za jiný typ. Přívod není označen, je z frekvenčního měniče. Neřeště prosím správnost zapojení - jen možnost zjistit, jestli se motor otáčí žádaným směrem, aby se kdyžtak mohly prohodit fáze.
motor.jpg
Komentář:
to je příklad motoru, který nemá díru uprostřed na případný otáčkoměr
Profi možnost je třeba indikátor rotace podle magnetického pole Fluke 9062. Přiložíš na motor, zmáčkneš tlačítko a vidíš jestli se točí doleva nebo doprava. Používáme při zapojování vibrátorů nebo motorů do výbuchu.
Pokud je vidět na lopatky, tak stačí přepnout měnič do ručního ovládání na malé otáčky a je to vidět bez problémů.
No a pak je česká metoda - baterka a malý plastový stahovací pásek. Motorem se krátce cukne a pásek se strčí opatrně dírou na ventilátor motoru a lehce o něj ťukne. Při posvícení baterkou je hned vidět na kterou stranu se to točí.
To fluke mě docela zaujalo. To funguje na jakým principu?
To brnkání o vrtulku jsem zkoušel taky - akorát jsem měl po ruce malý klacík, tak jsem koukal, na kterou stranu se vychyluje brnkáním o listy. Měnič má pevně nastavené frekvence, které odpovídají žádaným otáčkám, ovládá se digitálně přes CAN, navíc má doběh z baterie kvůli dochlazování, takže se nedá lidově řečeno motorem "škubnout".
Založen: Dec 28, 2022 Příspěvky: 465 Bydliště: Krakonošovo
Zaslal: po únor 06 2023, 19:38 Předmět:
Je vidět, jak jsou všichni češi potomci praotce Čecha a maj podobný geny.
To s tím binderem používám taky
Klidně ho do ventilátoru nebo kde se to točí strčim za chodu a vypnu. Když se to zastaví, tak je hned vidět kam se to točilo.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4148 Bydliště: Zlín
Zaslal: po únor 06 2023, 20:07 Předmět:
Zapojit přes žárovky a zapnout. Když se sám neroztočí, tak mu přes mřížku ručně pomoct tím klacíkem. Mělo by být poznat, na kterou stranu se chce točit.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2009 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: po únor 06 2023, 20:37 Předmět:
Dá se použít i PeakMeter PM5900 (na AliExpressu ho aktuálně mají za necelých 700 Kč včetně DPH a poštovného). Na tomto videu poskytuje srovnatelné výsledky s Fluke 9062 a je podstatně levnější.
Pro indikaci směru otáčení stačí PM5900 přiložit na zapnutý motor, tester automaticky bezkontaktně vyhodnotí směr otáčení motoru pomocí měření magnetického pole, měřit směr otáčení je možné i kontaktně připojením šnůr na svorky motoru ve vypnutém i zapnutém stavu.
Standardně navinutý motor se má točit doprava, pokud se doprava točí fáze. Za první fázi je považovaná ta, která je na motorové svorkovnici nejblíž ke hřídeli.
Na výstupu frekvenčáku se točí fáze doprava, pokud nemá povel k reverzu.
Ale pravda je, že jak je dnes všude směs motorů všelijakých výrobců včetně docela exotických, asi bych se na to moc nespoléhal.
S ovládáním motoru je to trochu složitější. Řídí ho blok klimatizace tím, že dá příkaz frekvenčnímu měniči, aby naběhl a s požadovanou frekvencí podle toho, jaký je potřebný výkon ventilátoru. Když klimu vypneš, motor běží dalších 5 minut kvůli dochlazování agregátu. Frekvenční měnič umí běžet z 600V meziokruhu CZE, nebo z vozové baterie 24V/440Ah. Takže musíš použít notebook a přes diagnostický režim motor nahodit a nebo vypnout. Než odběhneš od notebooku, motor již stojí. Měl jsem za úkol zjistit, proč se agregát stále přehřívá, po tom, co druhá partie měnila motor z vadným ložiskem. ventilátor vydával divný zvuk a řídící blok předčasně vypínal topení a časem spadl do poruchy. Nakonec jsem zjistil tím, že jsem strčil kus větvičky (byla zrovna po ruce) do mřížky motoru, že se motor točil obráceně. Tak jsem jej přepojil a rázem padal měnič na přetížení.
Takže motor ven (dost nepříjemná práce v úzkým prostoru) a kontrola parametrů: A ejhle - Motor byl nejen zapojen obráceně, ale taky byl úplně jinej. Místo 1000ot/1500ot byl na 1500ot/3000ot. Při režimu 3000ot měl 2KW (dle štítku) Měnič je pouze 2KW a ventilátor je radiální s dopředu zahnutýma lopatkama, takže pomaloběžnej. Takže se nakonec musely nejen prohodit fáze, ale i změnit zapojení motoru, aby běžel na 1500ot kdy má 700W (i podle štítku). Tak mě schválně zajímalo, zda se tohle jinde řeší profesionálněji.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.