Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8041 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so březen 04 2023, 10:30 Předmět: Otáčky motorů dopravních letadel.
Občas si někam zalítnu. Při sledování tahu motorů mě vždycky zajímalo, jaké mají otáčky při vzletu dva obří motory běžných dopravních letadel např B777 nebo A320. Výkon musí být při forsáži ohromný. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18314 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so březen 04 2023, 11:01 Předmět:
Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95. A dopravácký dvouprouďáky s velkým obtokovým poměrem forsáž nemají, to je spíš jen zaležitost vojáků. _________________ Jirka
Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95.
πD=8,8m
334m/s×0.95/8.8m=36 ot/sek=2100 ot/min
To mi přijde málo, momo realitu. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Z dopraváků měly přídavné spalování (neboli forsáž) snad jen Tu144 a Concorde.
Mi-ro se dotazoval na otáčky motoru - max otáčky turbíny jsou u proudových motorů klidně 10-12tis/min, u některých typů si myslím že i výrazně víc.
U moderních motorů s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravděpodobné že dmychadlo bude mít výrazně menší otáčky než turbína.
Naposledy upravil sr71 dne so březen 04 2023, 13:56, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6529 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: so březen 04 2023, 14:02 Předmět:
No, já o letadlech téměř nic nevím, ale mám zařízení s 200 Hz (12tis/min). Klasické ložisko už to moc nedává a je to na magnetu. U letadla si ty ložiska, které toto přežijou, snad ani nedokážu představit.
Mám tady nějakou dobovou tabulku - pomůcku, s letovými režimy motoru pro typ Mig15 (typ který měl období největší slávy před cca 70lety) a otáčky motoru jsou tam uváděny v rozmezí cca 10000 - 12000ot/min. Někde jsem četl že turbína v československém turbovrtulovém motoru M601 točí až 30tis.
Nemyslím si že by 12tis měl být nějaký problém pro vhodně navržené ložisko, vždyť i moderní motocykly podle mě točí okolo 10tis.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8041 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so březen 04 2023, 15:23 Předmět:
Si právě nějak nedokážu představit dvoumetrovej větrák s 10k a víc otáček. To by musela být strašná odstředivá síla. Pravda, lopatky jsou snad z nějaké titanové slitiny ale stejně. Vím co je to u podobný turbínky ve vysavači která má taky tak nějak 10-15k/min ale sotva 10cm a stačí pár chlupů na lopatce, celý agregát se rozvibruje že mám strach že se rozletí. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Dec 28, 2022 Příspěvky: 423 Bydliště: Krakonošovo
Zaslal: so březen 04 2023, 16:41 Předmět:
To mě taky zajímá. Třeba u parních turbín na elektrárnách to je přesně jak píše Celeron, nesmí se lokálně překročit rychlost zvuku, protože pak dochází k prudkejm přechodovejm jevům a to je problém.
Tady bych čekal taky něco podobnýho. Čím větší průměr, tím jsou menší otáčky. Takže vysokotlaký části mají větší otáčky ale menší průměry a zase nízkotlaký části větší průměry a menší otáčky.
Ale počkám, jak to je u těch letadel, až sem napíše někdo, kdo to fakt ví
Ten motor není obří. Obří je jen větrák vepředu. Motor je schovaný za ním a má u moderních letadel max 1/3 průměru samotného větráku.
Motor samotný má provozní otáčky někde mezi 5000-12000 ot/min. Ten větrák, co je vidět zepředu má tak 2000-3500 ot/min a konce listů se točí nadzvukově.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.