Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32942 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 05 2023, 11:23 Předmět:
Tyhle právě bejvají obvykle jen do 40-50V. A jejich obvyklej projev na překročení provozního napětí je zkratování se, jenomže jak se tím ohřejou, keramika obvykle nevydrží pohromadě a rozstřelí se okolo, v desce tak zůstanou jen zapájený "nožičky" a po vnitřku přístroje všude "píseček" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st duben 05 2023, 11:25 Předmět:
Umí to hezky hořet. Ti, co někdy opravovali třeba reprobedny Genius k PC to určitě znají, a to tam není žádný zázračný napětí.
Určitě svitek, ale to bude zas brblání, že na tohle je keramika lepší. No je, ale pak přidat ještě transil a filtr a bude to jak blázinci. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st duben 05 2023, 11:36 Předmět:
No "škodovka" je širokej pojem, ale jestli je to benzín, tak ty jehly jdou řádově stovky voltů, záleží, kam je to připojený. Čím blíž aku včetně GND/kostry/země, tím je to lepší.
Proto to dělá takovou ostudu. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32942 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 05 2023, 11:39 Předmět:
Nj, to je tam v klidu, když nejde motor a milijón dalších hejblátek, kterýma jsou dnešní káry přecpaný. Stačí elektrický servořízení (posilovač), ABS čerpadlo, který umí udělat hezký vlny v elektrickým rozvodu, nejrůznější "aktuátory" (rozuměj nastavovací servomotorky) - i samotný řídící jednotky vytvářejí v napájecí síti auta nebetyčnou kupu impulsního bordelu, kterej vzniká na připojovanejch a zase odpojovanejch prvcích indukčního charakteru. Když se to neošetří a takový místa neodruší už ve výrobě, naměříš v neošetřeným autě klidně krátkodobý špičky vysoký 100V nejen v kladný, ale i v záporný polaritě ...
Heh Zdenda mě předběh - aspoň to máš potvrzený. A škodofka není jediná, kdo má v síti bordýlek - takový žabožrouti, to je někdy pošušňáníčko ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
To koukám🤔
Rozumím tomu, že jde o špičky.
V autě je spousta elektroniky, které by ty špičky přece poškodily? Ale počítají s tím no.
Mám teď nový hezký skop, až se budu nudit, zkusím ho napíchnout dál od baterky jestli tam bude něco vidět.
A opravdu může ta napěťová špička třeba prorazit kondík? Podle mě ta energie (i když tam volty jsou) je relativně strašně malá?
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st duben 05 2023, 12:52 Předmět:
1000x "nic" umořilo i kondenzátor. Ta energie tam prostě je (daná plochou "špičky").
V těch originál zařízeních je filtr/dolní propust, energie sice zůstane, ale sníží se amplituda, špička se díky tomu "rozšíří", ale napěťově se jen přičte k napájecímu napětí a jestli je tam 13.8V, nebo na "chvilku" 13.805V je pak už jedno, pokud vydrží izolační/napěťová pevnost kondenzátorů či polovodičů.
Dneska automobilky dělají všechno proto, aby tam takovej binec nebyl, ale taková Škoda 120 byla docela výživná, co se týkalo montáže autorádia.
P.S. Pokud ten osciloskop bude mít relativně malou šířku pásma (bavím se o 1us), tak vznikne stejnej efekt. Špička bude širší a nižší, jen to nebude pravda. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32942 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 05 2023, 13:14 Předmět:
Ona ta výdrž hodně souvisí s klimatickýma podmínkama v autě. Je jen málo zařízení, vyráběnejch v tak velkejch počtech, u kterejch se naprosto běžně vyskytuje změna teploty pracovního prostředí z řádu nižších zápornejch desítek °C na řád někdy až vyšších desítek °C v intervalu jednotek až desítek minut - a vzápětí stejně velkej a stejně rychlej = strmej opačnej pohyb teploty. Vem si, co musí vydržet třeba právě to autorádio v mrazech - auto stojí přes noc na parkovišti, vymrzne na -10°C, někdy klidně i na -20°C, ty ráno přijdeš, nakopneš ho a vyjedeš. Samozřejmě si hned zatopíš a pustíš muziku, což znamená, že uvnitř škatulky s elektronikou rádia se vytvoří během několika minut teplota klidně i 40°C nebo ještě o nějaký °C víc - což je skok o 50-60° během pár minut. Zastavíš, jdeš na jednání - auto stojí před barákem a vymrzá ... A tak se to opakuje zimu co zimu, zatímco v létě v tom rádiu teploty lezou klidně přes 80°C, protože je pod palubovkou a když do auta pere zoncna, interiér se klidně vyšplhá na teploty obvyklý v sauně ... Už jen tepelná dilatace musí s těma součástkama dělat psí kusy, teď k tomu ještě elektrický namáhání ... Nechci nikoho hájit, konstrukce s tím musí počítat, ale popisuju to jen pro představu, co musí taková věc vydržet. Obecně se to ví, ale do souvislostí si to dá málokdo. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Děkuji všem za vysvětlení👍
Kondíky jsem zatím vyndala.
Ještě jsem si všimla, že rušení je nejvíce v situaci, kdy je na pár vteřin spuštěný zesilovač (je automaticky spoustěn hi-vstupem když se objeví signál) a přitom vypnu rádio. Ale to bude asi běžný stav když zesilovač nemá z rádia žádný signál. Pokud zase zapnu rádio, rušení zmizí.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32942 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po duben 10 2023, 19:54 Předmět:
Víš, celou dobu čekám (a asi ne sám), kdy z tebe vyleze co tam vlastně máš za zešilovač - nějaký typový označení nebo třeba fotku. Zagorku teda umíš dělat bezvadně, protože jediný co se nám z tebe zatím podařilo vyrazit nebo z tebe samo vylezlo (kromě chlupů jak z deky) bylo, že rádio máš "takovej ten tablet Amunsen". Zkus to ještě dodatečně napravit, třeba budem vědět víc, až uzříme ten zešilovací zázrak techniky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Kdybych věděla tak napíšu hned. Zezadu vypadá jak PUZU. Fakt nevím.
Problém je, že je zastrčen opravdu na blbém místě a ještě za kabelama. A drží fest. Dostanu se stěží k tomu gnd šroubku. Pěkně jsem si porýpala ruce, když jsem ho chtěla vyndat. Už tam nepolezu jen kvůli tomu, že chceš vědět co je to za typ.
Ještě tam něco rozpojím a udělám víc škody.
Vím, že to není co chceš slyšet.
Necháme jak je.
Děkuji
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19931 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út duben 11 2023, 15:48 Předmět:
Jana75 napsal(a):
...Ještě jsem si všimla, že rušení je nejvíce v situaci, kdy je na pár vteřin spuštěný zesilovač (je automaticky spoustěn hi-vstupem když se objeví signál) a přitom vypnu rádio. Ale to bude asi běžný stav když zesilovač nemá z rádia žádný signál. Pokud zase zapnu rádio, rušení zmizí.
Tak to tam asi neleze po napájení, ale skrze vstupy, které se vypnutím rádia ocitly "v luftě", nezatížené výstupní impedancí zdroje signálu. A fungují jako anténa, na kterou se nachytá i rušení působené elektronikou ovládání samotného zesilovače, jestli má zesilovač zvyšující měnič napětí, tak od něj. Ale může to dělat i elektronika v řízení rádia, to řízení má po vypnutí do stand-by také ještě nějakou digitální práci. Zesilovač se zase nevypne hned, potřebuje ticho po dobu "delší, než něco" a, nepřijde-li během této doby další signál, vypne se.
Bez bližší specifikace zesilovače a uložení kabelů ale těžko říci, jestli se to musí projevit ve všech kanálech stejně, spíše bych řekl, že to bude v každém kanálu jinak hlasité. Medicína na to existuje, tou jsou dobře stíněné signálové transformátorky pro každý kanál, ale nemyslím si, že by byly nutné. Když se ten zesilovač nakonec stejně vypne, neřešil bych to.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4
Strana 4 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.