I takovou Teslu dnes můžete nabíjet bezdrátově, výkon však nepřekročí 8 kW a navíc určitě vzniknou nemalé energetické ztráty. Mnoho společností ale věří, že kabely jsou přežitkem, a chtějí vytvořit koncept nabíjení, který je pohodlnější než čerpání paliva nebo připojování těžkých kabelů.
Do hry se vložila i ORNL (Národní laboratoř Oak Ridge), která za svůj výzkum obdržela zvláštní ocenění od R&D Magazine, který se zabývá vědou a technikou. Jedná se o bezdrátový nabíjecí systém předložený automobilce Toyota, který vznikl s podporou firmy Cisco Systems a Centra pro mezinárodní přepravu a inovace. Tým vědců vyvinul první bezdrátovou nabíječku o výkonu 20 kW se ztrátami pouze 10 procent.
ORNL věří, že nabíječka s 90procentní účinností je budoucností ve světě elektromobilů. Pokud by se technologie rozšířila, mohlo by to na trh elektromobilů přivést novou klientelu, kterou doposud odrazovala složitost nabíjecích konektorů a podobně. Až čas ukáže, jestli náhodou nestavíme síť dobíjecích stanic úplně zbytečně.
Během jedné z prezentací v průběhu akce Tesla Investor Day 2023, která se konala v americkém Austinu, jsme mohli snadno přehlédnout zajímavou upoutávku.
Druhá strana slidu ukazuje Teslu Model S, zaparkovanou v garáži. Na stěně visí neznámý model nabíječky s logem Tesly, jejíž kabel ale není připojen k nabíjecímu portu elektromobilu. Zdá se, že kabel vede po podlaze k čemusi, co vypadá jako velká bezdrátová nabíjecí podložka pod Model S.
Negativem bezdrátového nabíjení je nižší rychlost
S myšlenkou bezdrátového nabíjení elektromobilů jsme se setkali již v minulosti, ale výrobci se jejím vývojem příliš nezabývají, jelikož systém řeší nabíjení pouze u koncových uživatelů. Některé firmy se snaží technologii oživit pro vlastní flotilu bezemisních autobusů a bezdrátové nabíjení pro své elektromobily vyvíjí také Genesis společně s firmou WiTricity. Pokud by ale Tesla přišla s bezdrátovým nabíjením pro domácí použití, téměř s jistotou se dá předpokládat, že řada fanoušků značky by si takové nabíjení pořídila.
Hlavním problémem bezdrátového nabíjení je u tak velkých baterií, jaké jsou používány v elektromobilech, rychlost. Technologie je v porovnání s kabelovými nabíječkami znatelně pomalejší. I když Tesla zatím žádné technické údaje neprozradila, vzhledem k tomu, že je systém zobrazen v domácí garáži, bude rychlost nabíjení pravděpodobně nižší, než s jakou se mohou řidiči setkat ve veřejné síti Supercharger. Na druhou stranu, řadě uživatelů by domácí nabíjení zcela pokrylo jejich potřeby a navíc by ušetřilo čas strávený při dobíjení.
Naposledy upravil Valdano dne út červen 06 2023, 11:28, celkově upraveno 1 krát.
S vlastními magnetickými cívkami, výkonovou elektronikou na bázi karbidu křemíku, novými ovládacími prvky a technologií stínění pro zvládnutí bludných emisí vědci ORNL prokázali, že dokážou bezdrátově nabíjet jak lehký osobní automobil přes šestipalcovou vzduchovou mezeru, tak středně těžký nákladní vůz. přes 11palcovou vzduchovou mezeru na úrovni 20 kilowattů s účinností přenosu energie vyšší než 92 procent – na stejné úrovni jako kabelový systém. Mohou dokonce proudit energii v obou směrech, což umožňuje vozidlům sloužit jako úložiště energie.
Výzkumníci úspěšně demonstrovali bezdrátový nabíjecí systém o výkonu 120 kW s účinností 97 procent a plánují instalaci systémů s vyšším napětím, až 270 kW, do osobních vozidel, aby splnili nebo překročili cíl 15minutového nabíjení.
Cílem dynamického nabíjení ORNL je 200 kW systém, který dokáže rychle nabíjet vozidla při dálničních rychlostech. Ekonomika vypadá dobře. Instalace dynamického nabíjení na silně frekventované vozovky znamená, že náklady na systém by byly rozděleny mezi mnoho uživatelů, což by snížilo náklady na vlastnictví.
Volvo Cars testuje novou technologii bezdrátového nabíjení
Během tří let bude malá flotila plně elektrických vozů Volvo XC40 Recharge používat jako taxi společnost Cabonline, největší taxikář v severském regionu, a nabíjet je bezdrátově na stanicích ve švédském Göteborgu.
Test bezdrátového nabíjení je jedním z mnoha projektů nastíněných v rámci strategické iniciativy Göteborg Green City Zone, v jejímž rámci jsou určené oblasti ve městě používány jako živé testovací prostory pro vývoj udržitelných technologií.
Nabíjecí stanice použité v testu dodává Momentum Dynamics, přední poskytovatel bezdrátových elektrických nabíjecích systémů. Nabíjení se spustí automaticky, když kompatibilní vozidlo zaparkuje nad nabíjecí podložkou zabudovanou v ulici, což řidičům umožňuje pohodlné nabíjení, aniž by museli vystupovat z auta.
Nabíjecí stanice posílá energii přes nabíjecí podložku, která je snímána přijímací jednotkou v autě. Ke snadnému vyrovnání vozu s nabíjecí podložkou použije Volvo Cars svůj 360stupňový kamerový systém. U plně elektrických vozů XC40 Recharge bude výkon bezdrátového nabíjení více než 40 kW, díky čemuž bude rychlost nabíjení přibližně čtyřikrát rychlejší než kabelová 11 kW AC nabíječka a téměř stejně rychlá jako kabelová 50 kW DC rychlonabíječka.
Celkově budou vozy Volvo používány více než 12 hodin denně a ročně najedou 100 000 km, což také činí první test odolnosti plně elektrických vozů Volvo ve scénáři komerčního využití.
Až konečně poručíme větru a dešti (minulým soudruhům se to nějak nezdařilo, nechápu úplně proč, vždyť měli tak krásně nakročeno a budovatelská svazácká hesla byla prakticky stejná, jako ta dnešní...), tak to jistě bude skvělá budoucnost.
Zatím bych v české realitě doporučoval k přečtení či poslechu spíš toto (má to dva díly).
Bez flame prosím, nikoho k tomu nenutím. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2010 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út červen 06 2023, 12:36 Předmět:
JirkaZ napsal(a):
Až konečně poručíme větru a dešti...
Nic takového to není. Jedná se o reálné technologie, které jsou navíc už v testovacím provozu. To, že to zatím ještě nedorazilo k nám neznamená, že to do budoucna nemůže být provozováno i u nás.
Můžeš mi třeba v první řadě vysvětlit, kde na všechny tyhle šílený sny chceš vzít zdroje elektřiny při současně běžící likvidaci jádra a dalších tradičních, spolehlivých a na počasí nezávislých metod výroby?
Co hodlají solární a větrní fanatici dělat třeba v takovém listopadu, až několik týdnů v kuse nebude ani svítit, ani foukat třeba nad velkou částí Evropy?
A ano, píšu o tuzemsku, kde žiju a které je a bude "ve vleku" Německa. Stěhovat se zatím nemíním.
A to už vůbec neberu v úvahu poruchovost a vendor lock-in u každé složitější a nevyzkoušené technologie.
Ale chápu, že snílkům se toto do krámu vůbec nehodí, resp. možná ani netuší, o čem píšu. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2010 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út červen 06 2023, 13:02 Předmět:
Pokrok nikdo z nás nezastaví ať už se to někomu líbí nebo ne. Strkat před tím hlavu do písku a tvářit se, že je to nemožné, nereálné a bůhví co dalšího ničemu nepomůže a nic nezmění. Jen čas ukáže jak se to vyvine i tady u nás a o nedostatek energie bych se rozhodně nebál akorát už nebude tak levná jako bývala.
Naposledy upravil Valdano dne út červen 06 2023, 13:03, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2010 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út červen 06 2023, 13:13 Předmět:
Naprosto zbytečné obavy, které navíc vůbec nic nezmění. Slovy Cimrmana: "Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat."
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15736 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út červen 06 2023, 13:36 Předmět:
Ano, můžeme dále snít o blbostech, které nejdou realizovat, ale to perpetum se tím stejně nevymyslí.
Já bych měl jen jednu otázku. Proč, když je to vše tak dobré, tak to nikdo nechce bez dotací? Odpovědí je vždy jen to, že dotace = podvod.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2010 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út červen 06 2023, 13:57 Předmět:
p32 napsal(a):
Já bych měl jen jednu otázku. Proč, když je to vše tak dobré, tak to nikdo nechce bez dotací? Odpovědí je vždy jen to, že dotace = podvod.
Žádný podvod. Elektromobily fungují a indukční nabíjení také, a to i bez dotací. Volvo zmíněný komerční projekt s indukčním nabíjením taxíků testuje ve švédském Göteborgu na vlastní náklady bez státních dotací. Nové věci se postupně prosadí, ale na začátku často nebývají levné dokud se nerozšíří a někdy ani potom ne tak úplně levné. To je ten hlavní důvod proč lidé očekávají dotace jako např. obecné dotace na nákupy elektromobilů a proč logicky váhají s tím jít do nových věcí. U nás je k tomu ještě navíc zatím dost mizerná infrastruktura.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18477 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út červen 06 2023, 14:07 Předmět:
Vladano, kde to žiješ a kolik je ti let? S takovou naivitou jsem se už dlouho nesetkal. Možná že by sis měl popovídat s nějakým energetikem, on ti to vysvětlí. Ještě že se já takových "skvělých zítřků" už nedožiju. Chudáci ale děti a vnuci. _________________ Jirka
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.