"vítej v pekle, právě jsi propadnul démonovi jménem nikdy nekončící honění se za kvalitou poslechu..."
není to tak vyhraněné. Jednak na starý kolena ubývá energie a ochota k sebemrskačství za lepším zvukem, jednak přijde tinitus a nakonec zjistíš, že nad 12 kHz nějak moc neslyšíš a že vlastně ten rozdíl mezi kazeťákem a cívkáčem na rychlost 19, který mě dřív urážel, není ani poznat.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12205 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: út červenec 18 2023, 7:51 Předmět:
Crifodo napsal(a):
. . . jednak přijde tinitus a nakonec zjistíš, že nad 12 kHz nějak moc neslyšíš a že vlastně ten rozdíl mezi kazeťákem a cívkáčem na rychlost 19, který mě dřív urážel, není ani poznat.
. . . ano, bohužel v tomto stavu už jsem taky stejně jako většina lidí kolem šedesátky . . .
a tak mi stačí na poslech i jednodušší stroje a zesilovače.
čím je člověk starší má sice více zkušeností s tím co a jak poslouchat,
ale tím víc zjišťuje, že co by slyšet chtěl už vlastně ani neslyší . . .
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19766 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út červenec 18 2023, 8:19 Předmět:
ransom napsal(a):
... Zvuk zezadu nebo shora získává kromě různé intenzity a fáze ještě různé zabarvení podle směru, dané tvarem ušního boltce...
Takže ještě nebyla řeč o nahrávkách pořízených umělou hlavou: to můžu potvrdit, fantomaska na paruky s mikrofony místo uší jako zdroj signálu, polo-, či zcela otevřená, sluchátka na výstupu, naposlouchaná zkušenost s prostorem - a skutečně lze umístění zdroje vuku lokalizovat dost přesně. Ale stačí jinak celkem nepodstatně časově posunout levý kanál proti pravému - a je po efektu. Paradoxně záznam na B43 přehrávaný týmž magnetofonem byl plný prostoru ze všech stran, zatímco záznam na B73 byl prostě jen stereofonní. Až časem jsme přišli na to, že dvouhlavý stroj to sejmul, jak nahrál, stejnou hlavou, v tříhlavém stroji byly hlavy seřizované na kolmost, na dokonalé sfázování kanálů v celém pásmu se nikdo nepodíval, takže levý a pravý kanál byly navzájem o několik µs časově posunuté. Jemné doseřízení záznamové hlavy "na fázi" na výškách ztrátu nezpůsobilo, zato pak i zde byl rozlišitelný "zvuk odkudkoli". Na dvě uši, doukanálový záznam, stereofonní sluchátka.
Škoda, že pásek přehrávaný na jiném stroji tuto vlastnost opět ztratil. Ale aspoň už víme, proč.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9711 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: út červenec 18 2023, 8:33 Předmět:
Když jsem poprvé uviděl na fotce - na stránkách AR to tuším bylo - radiomagnetofon Tesla K203 Diamant
připadal mi jako důstojný konkurent či partner aparátů západní provenience bohužel, fyzický kontakt už nebyl taková atrakce za pozornost stál leda wide systém rozšíření sterea, konstruoval se často amatérsky například podle Bozděcha - Stavba doplňků pro magnetofony _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19766 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út červenec 18 2023, 9:15 Předmět:
Vzhledem k rozměrům Diamanta, Safíru, a nakonec i Condora byla funkce Wide Stereo sice efektní, ale zase se hodila jen k uměle smixovaným nahrávkám. Takové nahrávky natáčené "na přírodní mix", například první rozhlasové nahrávky kapel jako Pacifik, Spirituál kvintet a dalších zněly lépe s vypnutým rozšířením. Časem dostali každý svůj mikrofon a signál se bral rovnou z mixpultu, takovým nahrávkám umělé rozšíření stereobáze nijak výrazně neuškodilo.
A ještě maličkost:
konosuke napsal(a):
Ambiofonie v receiveru Merkury ano pamatuji, řízená tahovým potencákem byla.
Nebyla. Tahovým ano, ale přepínačem. Šestipolohovým. Jím se v nejvyšší poloze propojily natvrdo zadní reproduktory do série (byly zapojené navzájem v protifázi a šel do nich rozdílový signál z předních reproduktorů), v nižších polohách se zařadil napřed odpor 3,4 Ω, a v dalších se přidávalo po 6,8 Ω.
V sestavě vpředu 2 kusy ZG30 (4 Ω), vzadu 2 kusy RK15 (taky po 4 Ω) se skutečně dalo vybrat nastavení, při kterém to jakoby dostalo "prostor navíc". A ještě se to dalo změnit vzájeným prohozením levého a pravého zadního reproduktoru. Efektní, ale jinak k ničemu, navíc podle původního schématu to šlo vypnout jedině vytažením konektoru jednoho ze zadních reproduktorů. Přijímač, který jsem repasoval, ale měl viditelně už z výroby poslední odpor vynechaný, tedy poslední poloha přepínače ambiofonii vypínala.
Jo, a ještě něco: po netu běhá schéma, v němž jsou v řetězci uvedené odpory 6k8, tak to je špatně, s takovou by zadní reproduktory ani nepíply už po přepnutí z "max" o jeden stupeň. Ty odpory jsou 6,8 Ω / podle rozměrů nejméně 2 W každý.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32491 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červenec 18 2023, 9:21 Předmět:
vladopp napsal(a):
josef_novak napsal(a):
V Maďarsku měli v kinech filmy, které jsme mohli vidět za dva roky max. jako 4 kopii na VHS.
Do Maďarska som za totality chodil kupovať LP a aj na prvé koncerty Helloween, Iron Maiden, Saxon, Black Sabbath.
A Hungároring byla první F1 Grand Prix ve "Východním bloku" ještě před rokem 2000 ... Jo, ne všichni soudruzi si byli v tehdejším svrabu a neštovicích tak ouplně rovní, někteří si už tenkrát holt byli rovnější ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18314 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út červenec 18 2023, 9:46 Předmět:
EKKAR napsal(a):
]A Hungároring byla první F1 Grand Prix ve "Východním bloku" ještě před rokem 2000 ...
Nechtěls napsat 1989? První F1 Hungároring byl 10. srpna 1986 a vyhrál ji Nelson Piquet na Williamsu. Vím to celkem přesně, byli jsme se tam kouknout. _________________ Jirka
Takže ještě nebyla řeč o nahrávkách pořízených umělou hlavou...
Jo, binaurální nahrávky se objevují dodnes. Nijak urvaný jsem z nich nebyl, efekt jsem zaregistroval jen u některých. Považuju to za takovou hříčku a zajímavější mi přijde prostě si lehnout venku a poslouchat zvuky okolí.
Ty stereofonní nahrávky dvěma mikrofony byly ve své době známá věc. Systém A-B, tedy dva mikrofony samostatně před snímanou scénou, každý po jedné straně, nebylo možné z principu ani rozšířit Wide efektem, ale ani poslouchatelně sloučit do jednoho monofonniho kanálu. Na jednu stranu taková nahrávka asi nejlíp zachová původní prostor i s jeho dozvuky a přirozeným rozostřením lokalizace. Na druhou stranu je proti umělému stereu z mixpultu méně poslechově atraktivní.
Slyšel jsem před pár lety amatérskou nahrávku kostelních varhan, pořízenou dvěma kondenzátorovými mikrofony na koncích šestimetrové rampy vyzvednuté kus pod klenbu. Nahráno na B73 někdy kolem roku 80. Nádherný zvuk, pokud se to pustilo v sále se širokou bází mezi bednami.
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4308 Bydliště: u HK
Zaslal: út červenec 18 2023, 11:52 Předmět:
taky se hlavně míchaly desky jako stereo , bylo to míchané jako na koncertu na jedné straně kytara na druhé basa , zpěvák přecházel z leva do prava. A pak takové ty experimenty co dělali se zvukem např Pink Floyd. A to vše zmizelo . Ještě trochu se občas objeví ten prostorový zvuk, ale ty hrátky kdy si člověk dokázal představit jak ta kapela chodí po jevišti to zmizelo s devadesátkami.
Mám rád tie priestorové efekty Pink Floyd, Yes, Led Zeppelin atď. ale iba v stereu. Skúšal som počúvať hudbu aj v 5.1, ale hlavne koncerty s týmito efektami mi vadili. Pre filmy je to OK, ale koncerty aj keď sú v 5.1 alebo v DTS, tak dokážem počúvať a sledovať iba v stereo móde. Asi to bude tým, že na koncerty chodím a reálne tam tie priestorové zvuky a dozvuky nepočuť.
Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána.Viz PRAVIDLA, odst.4e) a 4f)
Hill
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.