Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6632 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: út srpen 29 2023, 4:53 Předmět:
judeware napsal(a):
Doufám, Ježíši, že to nevnímáš tak...
Vnímám to tak, že v tomto systému po těch spoustě let bývá nízká hladina oleje. A "tlumící tyčka" nezasahuje pod hladinu a systém nefunguje. Tedy musí se dávat níž (níž než předpis), tak aby byla pod hladinou. Nic víc jsem napsat nechtěl.
PS: My se známe?
K tomu tlumícímu oleji: např. na tlumení zvedáčku raménka v TG120 Junior z konce 70. let se používal Wacker AK 300 000 (zajímavé je, že se dodneška vyrábí beze změny, to v době permanentních, často kreteenských a zhola zbytečných novinek potěší).
Osobně si myslím, že nějaký druh z řady Wacker AK byl použitý i v té nádobce u závaží ve funkci dynamického viskózního tlumiče chvění. Sám mám NC470 "archivovaný" a tak pokud ho někdy zase oživím, možná mě bude čekat výměna či doplnění oleje...
Datasheet zmíněné řady Wacker AK je zde a pro jistotu i v archivu.
Zbývá toto:
a) ztotožnit viskozitu "řídkého medu" s konkrétní číselnou hodnotou (s tím přirovnáním souhlasím, u nového NC470 to tlumení byla jedna z prvních věcí, co mě zajímala a pamatuju si to dodnes, protože to v tehdejší bolševické šedi bylo něco unikátního);
EDIT: tak jsme doma, v servisním manuálu pro NAD5120 uvádějí, že v nádobce je Wacker AK 180 000 (viz níže), na 99% to u NC470 bude totéž. Dodávám, že viskozita v jednotkách CP je číselně stejná jako v dnes používaných jednotkách mPas.
b) ten Wacker AK 180 000 sehnat v množstvím menším než vagón nebo sud (možná by pomohla prosba výrobci o vzorek?).
Výše zmíněný Lukosil/Lukosiol (lucebni.cz) bude velmi pravděpodobně dostupný jen v nízkých viskozitách ("vodička").
EDIT#2: zajímavý příspěvek na téma renovace NAD5120 a viskózního tlumícího oleje je tady. Zmiňují tam příp. možnost využití silikonového oleje pro diferenciály RC aut, možná by stálo za to to ověřit... Myslím si, že příp. namícháním vhodných poměrů viskozit by se dalo "trefit" na oněch 180000...
NAD5120_damping_oil_Wacker_AK_180_000.png
Komentář:
Velikost:
162.88 kB
Zobrazeno:
38 krát
_________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
Naposledy upravil JirkaZ dne út srpen 29 2023, 11:02, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12449 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út srpen 29 2023, 10:55 Předmět:
Pokud vím, tak v tlumiči NC470 byl Lokooil a dá se někde dohledat, jaký. Bohužel co vím, jeho výroba byla ukončena v 90. letech.
Ve zvedáčku tam má být podle více pramenů Lukosan M20. Není vyloučeno, že vzhledem k socialistickému plánování na pětiletky dávali něco jiného. _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Podle mě nesmysl, Lučební nikdy nevyráběla oleje této viskozity (a to mám prameny z r. 1991). Kolega v tom nejspíš měl tradiční "mírný" hokej a plynule zaměnil Wacker za Lučební. No co, wo co přece go, ne?
Edit: výše uvedené beru zpět, v servisním manuálu k NAD5120/NC470 opravdu zmiňují Lukooil 180 000 cP a dokonce i Lukooil 300 000 cP. Museli to mít domluvené nějak laboratorně (výroba ve vzorkovém množství), nebo v tom byl jiný fígl (třeba "plánovali výrobu" a zatajili skutečný imperialistický původ těch olejů). Oficiálně prostě nic podobného Lučební nevyráběla ani nenabízela.
Takže za mě dnes buď ten Wacker AK 180 000, nebo vhodný silikonový olej do diferenciálu RC auta (či směs dvou viskozit).
Tak často (nejen zde) zmiňované silikonové vazelíny mají zásadní nevýhodu: totiž to, že jejich viskozita se dramaticky sníží po promíchání, časem se zase vrátí (někdy). Prostě vazelínu NE. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
Naposledy upravil JirkaZ dne út srpen 29 2023, 11:45, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12449 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út srpen 29 2023, 11:40 Předmět:
Tak jsem dohledal, že ten olej v tlumiči měl být typ MF s možnou náhradou snad M200 nebo MX (ten jsem ani nenašel v žádném katalogu). Snad se mohlo používat obojí, část výroby měla olej čirý a část nažloutlý.
Informace pochází ze SEV Litovel z roku cca 2002, kdy tam bylo asi ještě pár lidí v vývoje.
Korespondují viskozity s tím Wackerem? Já osobně používám jako náhradu olej z kataraktových spouští. _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Opakuju, že běžně nabízené Lukooily M měly max. viskozitu 500 mPas, Lukooil MF pak jedinou v rozmezí 130 až 190 mPas při 20 stupních C (jak to zrovna trefili)... Tedy cca o dva řády méně, než je potřeba.
Tady je nějaký pamětník (i když z ještě staršího období), třeba by na dotaz věděl více, pokud žije a funguje... _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12449 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út srpen 29 2023, 12:31 Předmět:
JirkaZ napsal(a):
Sendyx napsal(a):
Korespondují viskozity s tím Wackerem?
Viskozity ČEHO?
Viskozity olejů MF, MX a M200.
Předpokládám, že když ze SEVu někdo byl při vývoji a výrobě NC470, tak že neplácal. K tomu MF byla ještě poznámka, že měl snad být do tlumiče nejlepší kvůli tomu, že má vysokou dlouhodobou stálost, ale že pětiletky a kdesi cosi... _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
No tak prostě porovnej uvedené suché psané informace z manuálů s tím, co "někdo povídal"...
Znovu opakuju, že se mohlo jednat (a nejspíš to tak i bylo) o nějaké laboratorní vzorky apod., pokud to skutečně pocházelo z Lučební. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Založen: Aug 04, 2009 Příspěvky: 1428 Bydliště: okres Písek
Zaslal: ne září 03 2023, 21:51 Předmět:
K příspěvku z 22.8. patří níže přiložená fota (zdroj + předzesilovač; shora/zdola). Nemám čas to teď překreslovat.
citace:
Další možnost jak toto vyřešit, by bylo "napružení" označené pružiny. Ta by pak měla větší sílu a vidličku by narazila větší silou na kovovou zarážku, takže by se vidlička dostala opět do správné polohy.
Akorát k tomuto se v rychlosti vyjádřím. Navrhované (a naštěstí neuskutečněné) laborování s pružinou bych nazval ultraamatérismem. Pružina je totiž součástí mechanismu antiskatingu. Nedělejte to! Stačí "vydrbat" celé "soustrojí" a mělo by to většinou stačit. Dokonce se dá funkce autostopu vyzkoušet jen rukou, bez talíře, vhodným posunutím onoho hliníkového prvku tvaru hokejky s vidlicí na konci (druhou rukou se musí předem natočit sloupek přenoskového ramene do té míry, aby bylo raménko nad zónou, kde by měl autostop zareagovat.
Zažil jsem jinou chybu NC470 (už u 1. exempláře, který jsem koupil jako student v roce '86). Občas zmíněná vidlička škrtne o element trčící z točícího talířem tak nešťastně, že nedojde k regulérnímu vypnutí a zdvihu. Místo toho se ozvou prapodivné zvuky, vnitřní chassis na pružinách se rozvibruje, zvedáček+vypínač následně zafunguje (někdy ne) a rameno se díky oněm otřesům posune směrem nad etiketu, kde za šílených zvuků z repro přistane na papíře. Měl jsem štěstí a hrot mi nikdy neodešel. Ale aby se tomu definitivně zabránilo, musí se udělat úprava, aby se rameno "nikdy nemohlo dostat mimo zvedáček". Jedna vhodná fotka bude lepší, než iks slov (později). Klíčové slovo jsem už zmínil (sloupek přenoskového ramene), pochází přímo z návodu k NC470.
Založen: Aug 04, 2009 Příspěvky: 1428 Bydliště: okres Písek
Zaslal: po září 04 2023, 22:05 Předmět:
Skvělé, to vypadá jako schéma, ze kterého "výrobce" předzesilovače čerpal.
Rozdíly na desce oproti schématu:
• M22 má na druhé straně M82 (přehmat?)
• pokud čtu dobře barvy, tak místo dvou 330R jsou na desce dva 33R
• místo dvou M39 jsou na desce dva M47
• místo dvou M27 jsou na desce dva M39
Všechno dhaduju z fotky, vytažení přístroje teď není na pořadu týdne.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.