A v souvislosti s FV elektráronou na střeše mne zarazila tato zmínka:
"Původní záměr dodávat elektřinu do tramvajového napájení zatím technicky vyřešit nejde."
Co na tom vlastně nejde technicky vyřešit? Na co všechno vlastně naráží idea "Sestavit panely do série, aby větve dávaly něco málo nad napětí z měnírny, oddělit to diodou a ve výsledku pokud bude zátěž větší, že napětí v troleji poklesne pod napětí měnírny, dokrmuje měnírna. Pokud je zátěž menší, krmí FV nebo rekuperace jedoucích vozů. Tedy v podstatě stejně jako meziobvod FV elektrárny s baterkou, kde nad aktuální výkon FV dokrmuje baterka...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4148 Bydliště: Zlín
Zaslal: pá září 01 2023, 12:19 Předmět:
V takovém nápadu bych viděl jako největší negativum to, že by ty panely byly nevyužité. Měnírna má velké špičkové odběry, mezi kterými je odběr minimální, a v té době by se energie z panelů neměla kam dávat. Takže je výhodnější ji tlačit do veřejné sítě, kde je odběr stálejší.
Navíc jen oddělení diodou by nestačilo, trakční soustava má nějaké rozmezí napětí, ve kterém se musí pohybovat, ale panely nejsou tak tvrdý zdroj, aby se napětí tolik neměnilo podle zátěže. Takže by tam bylo potřeba nějaký MPPT regulátor a měnič.
Založen: Nov 01, 2016 Příspěvky: 1012 Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi
Zaslal: pá září 01 2023, 12:40 Předmět:
Nevím přesně na jak velkou část sítě by to bylo v Hloubětíně připojitelné, ale během denní doby tam předpokládám furt něco jede (docela by mne zajímal nějaký graf odběru). Ten výkon FV s porovnáním příkonu tramvajové trakce by byl podle mne furt minimální.
Napětí z toho FV ve užitečné části zas tak moc nelítá, napětí na výstupu z měnírny je taky celkem stabilní, nemyslím si, že by se MPPT regulátor zaplatil.
Tlačit přebytky do odběrné sítě je, jak tak sleduju okolo, ta největší ekonomická zhovadilost, alespoň co se ceny výkupu týká. Stejně tak bateriové úložiště taky tu Mwh dokáže pěkně prodražit.
Mnohem víc by mne zajímalo, za kolik vlastně mají nasmlouvaná čtvrthodinová maxima a jak by se cena lišila po nepatrném snížení, když by ji částečně přetlačila FV versus kdy by nesvítilo.
Niméně ty dva poslední odstavce nijak nesouvisí s "technickou neřešitelností", maximálně s ekonomickou nevýhodností.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4148 Bydliště: Zlín
Zaslal: pá září 01 2023, 12:43 Předmět:
Technicky to samozřejmě jde, stačí zapojit solár na veřejnou síť, ze které je potom živená měnírna, a svým způsobem se ta solární energie pro napájení trakce taky využije. Uvědom si, že lidi, co vystupují v médiích, většinou nemají žádné odborné znalosti. Už pojem "tramvajové napájení" je sám o sobě úsměvný.
Založen: Nov 01, 2016 Příspěvky: 1012 Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi
Zaslal: pá září 01 2023, 12:53 Předmět:
Napětí v troleji je nízké, a proto je síť měníren dost hustá:
Tak zrovna úsek 18 kolem vozovny je o ničem, tam fakt asi díry v odběru budou, ale kdyby se dodávalo i do úseku 35, tam už v denní době předpokládám nějaký kontinuální odběr.
Ona by například stačila i obrovská baterie. Ovšem ekonomicky by to bylo dost náročné.
Je to úsměvné, ale v době Křižíka dokonce provozovatelé dráhy museli mít povinně baterii, která by pokrývala jednodenní výpadek elektrárny...
Založen: Dec 12, 2005 Příspěvky: 2343 Bydliště: SR, Poprad
Zaslal: pá září 01 2023, 16:10 Předmět:
Inymi slovami: bolo by to neekonomicke. Tramvaje brzdia rekuperaciou, takze to napatie tam moze dost lietat. Cela intrastruktura je nejak navrhnuta, a neda sa len tak tam pripojit nieco dalsie.
Je preto jednoduchsie pouzit tie panely na napr. napajanie budov, ako to zlozito pripajat na existujuci system. _________________ No vidis, a tak si sa bal
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15736 Bydliště: Olomouc
Zaslal: pá září 01 2023, 17:26 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
Ona by například stačila i obrovská baterie. Ovšem ekonomicky by to bylo dost náročné.
Ano, ta velká baterie by to normálně vyřešila. To, že vlastně baterie je nejdražší v celém řetězci, s tím se nechlubí nikdo ani při nabídce stavby FV. Raději nabízejí s takovou, ke které každý bude muset přikoupit ještě další a protože už FV má, tak se s další nenávratnou investicí chlubit nebude.
Tady ten dost silný ekonomický problém schovali pod větu: "Původní záměr dodávat elektřinu do tramvajového napájení zatím technicky vyřešit nejde."
Jaká bude návratnost této investice? Vztahuje se na to pojištění domácnosti? Škoda za 900 klacků. Tady _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.