Zaslal: ne říjen 01 2023, 12:30 Předmět: úprava zapojení světel v autě
Dobrý den. Prosím vás mohli by jste mi poradit s úpravou zapojení světel na autě? Je to starší auto a sice jsem našel tato témata na fóru věnovaném těmto autům, ale jsou to stará věci a obrázky se schématy nebo tak něco jsou dávno pryč a lidé taky.
Jde o to, že podle toho co jsem se dočetl výrobce použil slabou kabeláž a tím dochází k úbytku napětí. Já bych to chtěl napravit. Co jsem se dočetl tak radili použit dráty 2,5mm s tím nemůžu polemizovat nevím. Jde o žárovky H4. A v podstatě nějak/někam přidat relé/relátka.
Já bych tedy chtěl taky použít kabel 3x2,5mm s tím, že řeším oba konce jak u světel tak u reléové skříňky. Původní kabeláž vstupuje do světel jedním konektorem kde je 5 drátů (zatím jsem neměřil, ale odhaduju 3 jsou pro žárovku H4 a dva pro parkovací žárovku) a nevím jestli to u konektoru uštípnout a do světla jít starým konektorem nebo udělat do krytky za žárovkou dírku a skrz ni protáhnout nový silnější kabel a případně rovnou použít keramickou patici H4. Výhodu by to mělo i v tom, že bych eliminoval jeden konektor a v případě čehokoli prostě odstranit nový kabel s paticí a zapojit původní. Co myslíte?
Další dotaz jak to zapojit u baterie a pojistek? V motorovém prostoru je baterie a hned vedle pojistková skříňka. Asi bych nové dráty pro potkávací i dálkové připojil rovnou na svorku baterie a někde v pojistkovce přestřihl drát/dráty původní kabeláže a použil je jako ovládací pro přidané relé. Zde teda nevím kde přesně to přerušit i podle schématu zapojení Co jsem vyčetl jsou tam 4 pojistky světel (dvě pro každé dálkové a dvě pro každé potkávací každá o hodnotě 10A) a jedno relé.
V prvotním nápadu bylo, že bych použil jen jedno přidané přepínací relé, ale to by asi pak nešlo napojit přívod rovnou na baterku, že?
Takže dvě relátka? Jedno pro obě potkávací a druhé pro obě dálková? A jako signál to vzít z jedné pojistky dálkových a z jedné potkávacích?
A určitě vložit nové pojistky pro nové napojení. Mělo by to být: baterka-pojistky-relé-světla nebo: baterka-relé-pojistky-světla?
Omlouvám se nemám elektro vzdělání a jsem amatér-bastlíř. Pokusím se vložit schéma zapojení světel a pohled na pojistkovku shora i když tam asi nikdo nic nevykouká
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32239 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 01 2023, 12:45 Předmět:
A co takhle nedělat Zagorku a napsat značku - model - ročník toho kcháru, na kterej se ptáš? Jinak Cu licna 2,5mm² s PVC izolací je normální kabeláž, kterou koupíš v metráži v minimálně 6-8 barvách ve kterýmkoliv krámu s elektrorozvodným materiálem, na to nepotřebuješ dobastlovat žádný 3x2,5 kabely. A jestli elektrice vůbec nerozumíš, neváhej, do profilu si napiš lokalitu bydliště a zkus počkat, jestli se ti neozve někdo, kdo bydlí blízko tobě - tohle je vždycky ožehavá věc a jako nezkušenej máš pod kapotou moc možností jak něco pokurwit natolik, aby z toho byl veeelikej voheň. Jestli chceš předělat hlavní světla na spínání relátkama, stačí požádat libovolnej autoservis, spíš si ale myslím, že na vině jsou přechodový odpory ve starejch konektorech, který by stačilo nahradit. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
...podle toho co jsem se dočetl výrobce použil slabou kabeláž a tím dochází k úbytku napětí...nemám elektro vzdělání a jsem amatér-bastlíř...
Někdo tu snad má motto. "Věci co fungují se zásadně neopravují".
Ty s tím máš nějaký problém? Pokud ne, snad jen se pokusit změřit, jaké napětí je na žárovce, jestli se na ty kontakty rozumně dostaneš. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2586 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne říjen 01 2023, 12:56 Předmět:
To nejsou přechoďáky. Tazatel to píše dobře, že jsou slabý dráty. Měl jsem ten samej problém na Golfu MKII. Zato ale nikdy nepraskla žárovka
Kaliban123: V tvém případě zvol pořadí: baterka-pojistky-relé-světla. Starou kabeláž použij pro ovládání relé, a nemusíš se nikde víc rejpat. Novou pojistku dej co nejblíže k baterii, abys měl chráněnej pokud možno celej novej přívod do relé a žárovek. Jestli chceš měnit i patice, tak to už je na tobě...za mne bych ale nechal co možna nejvíc nerozvrtaný, protože se ti pak bude prášit do parabol.... _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32239 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 01 2023, 13:13 Předmět:
workhard napsal(a):
Daewoo Nubira Karle, máš to na schématu.
Já to v tom zobrazeným dotazu do Bingu našel taky, ale jak jinak chceš tazatele naučit podávat všecky relevantní informace, než že jim to dáš sežrat? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2586 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne říjen 01 2023, 15:12 Předmět:
EKKAR napsal(a):
...tohle je vždycky ožehavá věc a jako nezkušenej máš pod kapotou moc možností jak něco pokurwit natolik, aby z toho byl veeelikej voheň.
Tak snad neni nesvéprávnej, aby se nemoh ve svym autě rejpat jak chce. Případný následky si neseme každej sám. Chtít bránit někomu v něčem, když hrozí nebezpečí jenom zdánlivě, je blbost. To můžeme sedět se založenejma rukama, a čekat na smrt. Pokud bude průser, tak bude průser. Takovej je život. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32239 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 01 2023, 18:19 Předmět:
Podívej, pár vyhořelejch auťáků už jsem viděl, jeden jsem dokonce musel pomáhat hasit. Kromě jednoho případu, kdy šlo o prasklej olejovej chladič a vycáknutí oleje na horký parohy to vždycky byl voheň od elektriky - a v 99% případů to bylo od neodborně namontovaný úpravy "tuzérem", kterej chtěl aby mu to svítilo víc nebo jinak než ostatním. Je potřeba taky zachovávat technický parametry osvětlení včetně výkonu a svítivosti žárovek nebo jinejch zdrojů světla, aby takhle "upravený" auto nezpůsobovalo ohrožení ostatních na silnici oslněním. Bohužel po tom jdou jen na STK a polichcajti při kontrolách na silnicích na to s výjimkou modrejch světýlek sejřej, ale tolik oslňujících aut jako v posledních 2-3 letech na cestách nikdy nebylo ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 02, 2016 Příspěvky: 353 Bydliště: Český ráj
Zaslal: ne říjen 01 2023, 20:03 Předmět:
Výkon a svítivost žárovky je daná žárovkou, nikoli kabeláží. Samozřejmě tazatel může jít metodou pokus-omyl, nebo to udělá tak, že to na STK nikdo nepozná, tady je potřeba spíše manuální zručnost. Co do elektro části, stejně si myslím, že bude muset najít nějakého hobby-garážníka, protože v servisu ho pošlou do pryč.
A co se týče oslňujících aut, většinou potkávám moderní kusy, které tak svítí už z výroby.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32239 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 01 2023, 20:53 Předmět:
Jenomže existujou i žárovky s typizovanou paticí, který ale mají zvýšenej výkon a tím i vyšší svítivost, kvůli kterým ale nemají homologaci pro provoz na veřejných komunikacích = jsou určený jen pro pracovní stroje nebo třeba závody a tuningový srazy pořádaný na neveřejný komunikaci/pozemku s určitýmn druhem uzávěry = nesmějí se dostat do normálního provozu. Přesto je díky shodný patici i uspořádání vlákna/vláken lze namontovat do normálních aut - jedná se hlavně o typy s paticema H1 až H4 a H7, kde se dají volně koupit typy s příkonem vlákna až 120W (při 24V napájení). Spousta tuzérů je tak má namontovaný i v normálním provozu. Další případi jsou pak tuzéři, co si už přestali montovat do normálních parabol xenonový výbojky "HID" - zase určený pro používání mimo veřejný pozemní komunikace a montujou si do nich LEDkový zářiče. Víc jim to svítí, oni líp viděj HURÁ, JEDÉÉÉÉM - ale my, co musíme jezdit proti takovým s prominutím č u r á k ů m, my hledáme v povinný výbavě pistolli na sebeobranu proti takovým prasatům ... Přitom stačí mít umytý a slušně seřízený světlomety a případnou potřebu zvýšený svítivosti řešit sice drahýma, ale aspoň homologovanýma žárovkama typu "Night Breaker", "Laser" a podobně - nabízí je víc výrobců, pojmenování se z pochopitelnejch důvodů liší, neznám je všecky. Pokud má někdo starý světla se zežloutlým a zmatovaným krycím plastem, existujou sady brusnejch a lešticích prostředků, kterýma jde i svépomocí ten plast zbrousit, znovu vyleštit a přelakovat spešl UV-protektivním lakem, aby se projasnily a i když se neodstraní zažloutnutí, rozhodně se zmenší ztráty světla na poškrábaným povrchu. Stojí za to se poradit i o tomhle typu řešení. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 02, 2016 Příspěvky: 353 Bydliště: Český ráj
Zaslal: ne říjen 01 2023, 21:48 Předmět:
Jistě, to už je na zodpovědnosti každého. Tak nějak automaticky předpokládám, že oloupanou parabolu/zežloutlý kryt by měl rozeznat průměrný majitel řp, ale pokud autor ví že chce řešit málo voltů na patici i jakým způsobem, tak snad nepůjde cestou víc wattů - víc adibas.
A aspoň má na pokusy jednoduché auto bez digitálních nesmyslů ala BCM, kde už nejsou ani pojistky..
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19637 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po říjen 02 2023, 8:10 Předmět:
Yarda1 napsal(a):
Kaliban123 napsal(a):
...podle toho co jsem se dočetl výrobce použil slabou kabeláž a tím dochází k úbytku napětí...nemám elektro vzdělání a jsem amatér-bastlíř...
Někdo tu snad má motto. "Věci co fungují se zásadně neopravují".
Ty s tím máš nějaký problém? Pokud ne, snad jen se pokusit změřit, jaké napětí je na žárovce, jestli se na ty kontakty rozumně dostaneš.
K tomu bych měl dotaz: výrobce sám přiznal, že použil slabé dráty? Nebo to byl taky výkřik někde na fóru od kutila, o němž nic nevíš, za nic nezodpovídá, a, když to sám vyzkouší, už se neozve?
Jde totiž o klasické zapojení světel používané v milionech vyrobených aut několika generací. Včetně těch použitých průřezů vodičů v kabeláži.
Sandal napsal(a):
To nejsou přechoďáky. Tazatel to píše dobře, že jsou slabý dráty. Měl jsem ten samej problém na Golfu MKII. Zato ale nikdy nepraskla žárovka
Ano, to je přesně ono: buď tam budou ty vložené odpory drátů, nebo budeš často měnit žárovky. Některé vozy (zvlášť takové, kde je k žárovce přístup, jak ke státnímu pokladu) vyžadují výměnu žárovky až třikrát do roka. A proč? Protože dráty k nim a spoje cestou mají malý odpor.
Součet proudů jde i přes sdružený přepínač pod volantem, ten taky není zadarmo, demontáž i montáž je pracná a vytavené kontakty se obvykle už nepodaří opravit, takže výměna. Tomu se dá vyhnout pak jen tím, že jím budeš přepínat jen proud do cívek dvou relé umístěných jinde a spínajících přímo žárovky. Jenže ty zase budou často odcházet, protože jim budou chybět ty metry drátu v sérii, tedy jejich odpor.... tak si vyber.
Při tomto rozboru jsem se snažil držet při zemi, aby z toho něco pochopil i ten, kdo ví jen tolik, že těmi dráty teče proud do žárovky. Je tam všechno podstatné - napětí na žárovce, úbytky na spojích, výkonová ztráta na vedení, potažmo oteplení drátů.
Když to už svítí, tak na jasu žárovky halogenky nepoznáš rozdíl, jestli má v sérii odpor 250 mΩ, nebo 50 mΩ. V počtu spotřebovaných žárovek to ale znát je.
Ono se ukázalo, že za pocit, že špatně vidíš, může hlavně:
- neudržované (nemyté) svislé barevné značení
- vyšisované a vůbec málo trvanlivé, čizcela chybějící vodorovné značení
(to je tuzemský problém, v Rakousku i Německu se stejnými světly to značení vidím vždy)
- ti další, kterým ty první dvě věci nedošly, proto si to svícení už předimenzovali, takže je nepřebiješ, a oslňují
- počínající šedý zákal v jednom nebo obou tvých očích, který způsobuje ztrátu rozlišení při stále slabším oslnění protijedoucím (normálně si toho nevšimneš, a co bys chodil na kontrolu k očnímu, když nemusíš, že?), ale po jeho odstranění najednou ta původní světla stačí i v tuzemsku a z protijedoucích oslňovačů zbývají jen ti s přizvedlými světly. Ono i povinné naklápění xenonů či LEDek, jakkoli z místa řidiče neovlivnitelné, mechanicky ovlivnitelné je, protože existuje jen zpětná vazba sklonu proti nějakému čidlu, ale už se nekontroluje, kam že to vlastně svítí.
Prostě neblbni, sám přiznáváš, že jsi bastlíř bez elektro vzdělání (to samozřejmě neznamená, že bys v tom nemohl být dobrý, i takové znám, stejně, jako jsem znal Ing elektrotechnika, který tak dlouho vylepšoval, až mu to auto shořelo), a nech to tak.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.