Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Arduino - traťový souhlas

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Miniaturní počítače (Arduino, Raspberry a další)
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
matyasm



Založen: Sep 30, 2023
Příspěvky: 1

PříspěvekZaslal: st říjen 04 2023, 20:23    Předmět: Arduino - traťový souhlas Citovat

Zdravím, učím se programovat Arduino a chtěl jsem vyzkoušet udělat něco jako traťový souhlas pro modelovou železnici. Měl by fungovat následovně:
Pokud zmáčknu zelené tlačítko 1, rozbliká se led dioda, pokud následně zmáčknu červené tlačítko, led dioda bude svítit. Pokud následně podruhé zmáčknu červené tlačítko, led dioda zhasne. Pokud bych ale po zmáčknutí zeleného tlačítka 1 zmáčkl zelené tlačítko 2 místo toho červeného, led dioda okamžitě zhasne.
Zkoušel jsem to různě naprogramovat, ale vždy docílím jen toho, že po zmáčknutí zeleného tlačítka 1 se dioda rozbliká, ale po zmáčknutí červeného se již nic neděje. Nedokázal by mi někdo poradit? Zatím kód vypadá takto a zkouším to v tinkercadu:

// digitální piny
const int zeleneTlac1 = 2;
const int cerveneTlac = 3;
const int zeleneTlac2 = 4;
const int led = 13;

// Proměnná
bool stavLed = false;

// INPUT/OUTPUT
void setup() {
pinMode(zeleneTlac1, INPUT);
pinMode(cerveneTlac, INPUT);
pinMode(zeleneTlac2, INPUT);
pinMode(led, OUTPUT);
}


void loop() {
// stav zeleného tlačítka 1
if (digitalRead(zeleneTlac1) == HIGH) {
// blikání
stavLed = true;
while (stavLed) {
digitalWrite(led, HIGH);
delay(250);
digitalWrite(led, LOW);
delay(250);
}
}

// stav červeného tlačítka
if (digitalRead(cerveneTlac) == HIGH) {
// LED svítí
digitalWrite(led, HIGH);
stavLed = true;
}

// stav zeleného tlačítka 2
if (digitalRead(zeleneTlac2) == HIGH) {
// LED zhasne
digitalWrite(led, LOW);
stavLed = false;
}
}
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pocitujlasku



Založen: Dec 12, 2005
Příspěvky: 2384
Bydliště: SR, Poprad

PříspěvekZaslal: st říjen 04 2023, 20:53    Předmět: Citovat

Ako prve, daj si tlacidla na gnd. teda po stlaceni bude stav LOW, to iste led, rozsvecuj ju tak, ze pin das do log. 0
tlacidla nadefinuj ako INPUT_PULLUP. Tym docielis toho, ze nezapojene tlacidlo nebude vo vzduchu (nedefinovany stav), ale bude vzdy log. 1
Dalsia dost casta vec zaciatocnikov je delay. Zabudni nan. Program sa vykonava po instrukciach, a ty si zastavil program na:
kód:

while (stavLed) {
  digitalWrite(led, HIGH);
  delay(250);
  digitalWrite(led, LOW);
  delay(250);
}

nikdy sa odtialto nedostane dalej. tu tvoj program konci.
Je viac moznosti, ako to riesit. dat tlacidla na prerusenia a v preruseni nastavit nejaku premennu, ze tlacidlo bolo stlacene a v loop len cez if kontrolovat, ci ta premenna je nastavena, alebo to robit v loope, ako to mas teraz, ale ten while nahradit if-om.
Blikanie sa robi napr. cez kontrolu na millis, na internete je na to kopec navodou, nechce sa mi to teraz hladat.

kód:

unsigned long actualMillis;
unsigned long refreshMillis = 0;
bool ledstate = false;
LOOP

  actualMillis = millis();
  if (refreshMillis<=actualMillis) {
    refreshMillis=actualMillis+250;
    ledstate = !ledstate;   
    digitalWrite(led, !ledtate);
  }

pisem to z hlavy, tak mozno tam budu nejake chyby, ale pre predstavu by to mohlo stacit. To je samotne blikanie. K tomu if mozes este pridat podmienku na to, ci ma blikat, alebo nie.

_________________
No vidis, a tak si sa bal


Naposledy upravil pocitujlasku dne st říjen 04 2023, 21:00, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
gilhad



Založen: Jun 30, 2019
Příspěvky: 41

PříspěvekZaslal: st říjen 04 2023, 20:58    Předmět: Citovat

Já bych to vzal podle té tvojí definice jako jednoduchý stavový automat

kód:


// tvoje definice a setup() zustavaji, pridavam

int Stav=0;
unsigned long prevMillis;
unsigned int interval=250UL; // doba sviceni/zhasnuti
bool cerveneTlacPodruhe = false; // = cekame na DRUHE stisknuti tlacitka

void loop() {
  ////////////////////
  // LED
  ////////////////////
  if (Stav == 0) { // tma
    digitalWrite(led, LOW);
  } else if (Stav == 1) { //blikani
    if ((millis() - prevMillis) > interval) {
      digitalWrite(led, ! digitalRead(led)); // prepnem LED na jeji opak
      prevMillis = millis();
    };
  } else if (Stav == 2) { // sviceni
    digitalWrite(led, HIGH);
  } else { // sem by se to nemelo NIKDY dostat
    Stav = 0; // zachranime situaci
  };
  ////////////////////
  // logika, tlacitka
  ////////////////////
  if (Stav == 0) { // tma
    if (digitalRead(zeleneTlac1) == HIGH) {
      Stav = 1;
      digitalWrite(led, HIGH);
    };
  } else if (Stav == 1) { //blikani
    if (digitalRead(cerveneTlac) == HIGH) {
      Stav = 2;
      digitalWrite(led, HIGH);
      prevMillis = millis();
      cerveneTlacPodruhe = false;
    };
    if (digitalRead(zeleneTlac2) == HIGH) { // prebije pripadne soucasne cervene tlacitko
      Stav = 0;
      digitalWrite(led, LOW);
    };
  } else if (Stav == 2) { // sviceni
    if (digitalRead(cerveneTlac) == LOW) { // pusteni po prvnim zmacknuti
      cerveneTlacPodruhe = true;
    if ( cerveneTlacPodruhe && digitalRead(cerveneTlac) == HIGH) { // druhe zmacknuti misto pouheho drzeni
      Stav = 0;
      digitalWrite(led, LOW);
    };
  } else { // sem by se to nemelo NIKDY dostat
    Stav = 0; // zachranime situaci
  };
} // konec loop


Predpokladam, ze to mas zapojene tak, ze led se rozsvěcí pomocí HIGH (myslím, že vestavěná se naopak rozsvěcí pomocí LOW, pak by se to muselo prohodit)
A že tlačítka máš proti +5V (a pin pripojený přez odpor k zemi)

(Jinak bych dal jednoduše tlačítko na pin proti zemi, v setupu použil INPUT_PULLUP a vyhodnocoval to opačně - tak to dělám normálně já)

PS: a používej "code" pro výpisy programu[/code]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Miniaturní počítače (Arduino, Raspberry a další) Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund