Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19931 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so říjen 28 2023, 15:24 Předmět:
Crifodo napsal(a):
..."Pozitivní film" bez toho dia- původně znamená nízkocitlivý nízkozrnitý ortochromatický materiál se strmou gradací pro kopírování z negativu.
Tak to bych tě opravil: takovému kontrastnímu materiálu o citlivosti pod 15°DIN se říkalo "pérový film", protože byl určený ke kopírování pérových předloh. Nevím, jestli existoval, jako inverzní, vždycky jsem měl tu čest jen s negativním, a něco textů a výkresů jsem na něj nafotil.
Ale máš pravdu, "pozitivní film" pro označení materiálu je špatně, i když se to nabízí, jako protipól k negativnímu filmu. Správně je buď "inverzní film", nebo "film na diapozitivy".
Upravil jsem název vlákna na obvyklejší označení materiálu.
Také se mu říká "černobílá inverze", kterou jsem potkal jen panchromaticky senzibilizovanou, nebo "barevná inverze pro xxx světlo", kde "xxx" je buď denní (případně elektronický blesk nebo hořčíkokyslíkové bleskovky "vakublesky" s modrou baňkou, teplota chromatičnosti kolem 5500°K), nebo "umělé", takový film byl vyvážený na teplotu chromatičnosti 2700°K - 2800°K, tedy na přežhavenou fotožárovku nebo lehce podžhavenou halogenku; při použití čiré vakubleskovky byl potřeba žlutý konverzní filtr, protože její teplota chromatičnosti byla těsně kolem 4000°K.
Musíme vzít ohled na to, že TeslaPC s fotografickým procesem, ať už postupem negativ/pozitiv, nebo inverzním filmem, neměl nikdy tu čest, tak je omluvitelné, že neví, jak co nazvat. Chce to zkusit, tak proč ne? Nadšen prvními výsledky pravděpodobně nebude, protože všichni jsme se to museli průběžně učit, buď na to mít zkušeného instruktora, nebo přečíst hodně literatury. A sem tam něco zkazit, ta zkušenost se později vždy vyplatila.
Tak to bych tě opravil: takovému kontrastnímu materiálu o citlivosti pod 15°DIN se říkalo "pérový film", protože byl určený ke kopírování pérových předloh.
Pérový film je zase ještě něco jiného, pozitivní film má lineární i když krátkou převodní charakteristiku.
Extrémem pérového filmu pro reprografii je "lithfilm" včetně speciální vývojky, tam se opravdu nic než černá nebo průhledná nedá dosáhnout. Přičemž ta černá má denzitu skoro jako hliníkovej plech.
https://en.wikipedia.org/wiki/Photolith_film
tohle všechno vzalo zasvé s digitalizací řemesla.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19931 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so říjen 28 2023, 17:35 Předmět:
jimirek napsal(a):
... je nějak u digitálu řešeno kipování, možné u deskových fotoaparátů?
Mimo velkoformátové Linhofy s digitálním snímačem nevím o žádném digitálu, který by na to byl vybavený. Ale, koho to neživí, ten si asi nic takového nepořídí, ceny začínají kdesi na osmdesáti tisících.
Digitální zrcadlovky, bezzrcadlovky ani kompakty tu možnost nemají. Musí se na to při záběru myslet a odzoomovat, aby kolem objektu bylo "víc luftu". Většina deformací (horizont, kolinearita a další) se dá srovnat v každém, i levném, editoru, a pak oříznout. U přístrojů s dostatečně vysokým rozlišením originálního snímku ta ztráta rozlišení nemusí nijak výrazně vadit.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32942 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so říjen 28 2023, 17:54 Předmět:
Ony to neměly ani kinofilmový aparáty, možná by se našlo pár výjimek z období brzo po WW II, ale jinak se nelinearita zobrazení řešila spíš úpravou přímo optiky, než posunem/sklonem její osy vůči zobrazovací rovině. Bohužel, v dnešní době fix-fokusovejch digifoťáků s minimální ohniskovou vzdáleností měřenou v jednotkách milimetrů bych kolikrát dal konstruktérům přes pracky za to, co takovej pidivobjektýf (ne)umí zobrazit (jak šíleně zkresluje všecko, co je jen pár stupňů mimo optickou osu foťáčku). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Aug 12, 2012 Příspěvky: 1520 Bydliště: J H
Zaslal: so říjen 28 2023, 17:55 Předmět:
měl jsem k zrcadlovce (EOS D5) půjčený tilt shift objektiv 50/2,8 ..
hezká hračka ale cena přes 50 tisíc. Tak nutně to nepotřebuju
Jak psal Hill kolinearitu jde srovnat v editoru, jen se s tím musí počítat.
Co se mi na tom fakt líbilo bylo hraní si s hloubkou ostrosti..... _________________ ........Nedůvěřuji velbloudům a obecně nikomu, kdo dokáže týden nepít........
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32942 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so říjen 28 2023, 20:50 Předmět:
Minimálně 90% všech digitálních fotoaparátů, který se dneska prodají - V MOBILECH. Samostatnej foťák s mechanicky realizovaným ostřením optikou (byť motorizovaným) už si dneska koupí jen málo kdo, každej šaškuje s mobilem nebo jako poblázněný PRCáci, s tabletem. Šmatlafoun samozřejmě s mnohasetmegabitovým foťákem má dneska už skutečně kde kdo do řiti díru má. Zrovna minulej tejden - dcera přivezla nějaký fotky z vejletu, já je stahoval do archívu a koukám na bitrate přenosu a čumím, podle signa souboru obvyklá fotka, ale podle velikosti snad video - jo h0vn0 h0vn0 slavnej soude, jen fotka šmatlafounem Xiaomi RedMi Note 12 Pro, ale rozlišení (nastavitelný, samozřejmě) na jeden snímek AŽ 108MPix - tak to prostě zkusila ... Ale k čemu to je? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7898 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: so říjen 28 2023, 20:54 Předmět:
Pleteš si termity. Pojem "fix focus" znamená pevné zaostření, tedy že objektiv je pevně zaostřen (toto mají mobily v předních kamerkách) a pojem "fix focal lenght", který máš zřejmě na mysli, znamená pevnou ohniskovou vzdálenost, tedy neměnný zorný úhel. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Aug 08, 2022 Příspěvky: 380 Bydliště: Praha
Zaslal: so říjen 28 2023, 22:41 Předmět:
Díky moc všem za nabídky, přesně jak píše Hill nikdy jsem s touhle technologií neměl tu čest pracovat, protože mou věkovou kategorii minula, tak zkoumám různé filmy čb barevné negativy pozitivy, a zkoumám rozdíly mezi nima. Bohužel klasické pozitivní kinofilmy se nedaj sehnat po 600 což je šílený. Pokud tu není nikdo komu by se ten film hodil za stejnou cenu jako jsem ho koupil, nebo klidně za výměnu za nějaký klasický pozitivní kinofilm klidně po expiraci, tak budu rád když by se našel někdo kdo by mi na těch pár fotek buď vypůjčil nebo klidně prodal, záleží za jakou cenu, nějaký foťák.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19931 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne říjen 29 2023, 7:41 Předmět:
Těmi "klasickými pozitivními kinofilmy" míníš perforovanou 35 mm inverzi na diapozitivy, neboli barevné dia, předpokládám.
Ujesněme si alespoň základní terminologii:
kinofilm je obecně označení šíře 35 mm, film je perforovaný, obvykle v kazetě jako typ 135-36 na 36 snímků, nebo 135-24 na 24 snímků rozměru 24x36 mm.
Svitkový film je šíře 6 cm, nejrozšířenější je typ 120 na 8 snímků 6x9, nebo 12 snímků 6x6, případně na 16 snímků 6x4,5 cm. Ten má po celé délce papírový krycí pás s čísly políček na zadní straně.
I na svitkový film existovaly nějaké exotické formáty, například 16 snímků čtvercových - můj první foťák byl Bellaluxa, fotil na svitkový film 16 obrázků 4,5x4,5 cm, zbytek šíře fimu nevyužitý. Ale byl to v podstatě Pionýr-II se clonami 8 nebo 16, časy 1/100s nebo 1/25s a B, ostření odhadem portrét/skupinka/krajinka, objektiv dvoučočkový periskop 38 mm/f=8, navíc měl jen vestavěnou objímku přestavitelnou pro dva typy patic vakubleskovek, podle toho, které se náhodou podařilo sehnat... první se ulomila páčka na jejich vyhazování a horké se lepily na prsty....
Existují samozřejmě i další formáty filmů, ale některé byly jen do profi přístrojů, jiné byly spíše pokusem zachránit klasický proces negativ/pozitiv před útokem digitálu a moc se nerozšířily.
Barevné negativní kinofilmy (135) i svitkové filmy (120) se dají koupit od tří stovek za kus, barevná inverze je v obou formátech asi dvakrát dražší, to máš pravdu. Ani černobílá inverze není nijak citelně levnější, to jen černobílé negativní filmy jsou za ještě přijatelné ceny.
Když se u nás objevily za koruny Ilfordy, zoufale jsme je sháněli, protože Foma v té době měla nějaké potíže v důsledku katování kostů, byl nedostatek stříbra a vykupoval se i použitý ustalovač, nevím, čím to zkoušeli nahradit, ale filmy stejné citlivosti byly proti jiným značkám (když už se sehnaly) zoufale zrnité.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.