Náhradní díly se zvláštní specifikací (veškeré díly s elektronikou, motory, displeje atd…), jsou určeny výhradně k odborné instalaci servisními techniky s příslušným oprávněním.
V případě sporu bude záležet
...
důkazní břemeno na jeho straně
...
dokazovat, že vadu nezpůsobil
...
samotný soud vyžádá vyjádření soudního znalce v daném oboru
...
půjde prodejce cestou soudního znalce
...
důkaz o tom, že takové úkony provedeny nebyly
...
prokazatelný výsledek případného sporu
...
Spor se může táhnout
...zoufalecká a neproduktivní mašinérie, která nevytváří ani neudržuje žádné hodnoty, jen zatěžuje.
Přitom ve slušnějších poměrech by výrobce s jen trochu stabilní pozicí na trhu náhradní díl poslal, někdy i zdarma, protože v tom objemu je to prkotina a ví, že se mu to víc než vrátí v pozitivní pověsti.
Nemyslím, že tazatel bude ochoten podstupovat nějaké manévry se soudním znalcem.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2234 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt únor 01 2024, 16:08 Předmět:
Nemáme dost informací na vynášení soudů o tom zda je výrobce té sušičky Beko ze zmíněného pohledu nesolidní a nebo zda problém třeba tuzemského zastoupení či konkrétního prodejce konkrétního náhradního dílu, který tazatel při opravě řešené vlastními silami koupil. Neznáme ani pozadí v tom smyslu zda třeba v minulosti tazatel ohledně této problémové sušičky už třeba i opakovaně kontaktoval ať už onoho prodejce a nebo třeba tuzemské zastoupení výrobce.
Už na začátku po pár vysvětleních se ukázalo, že se tazatel v podstatě snaží poskytnout prodejci falešný doklad o tom, že opravu provedl servisní technik.
Na konci první stránky tohoto tématu tazatel psal, že to není zdaleka první případ problémů s tou sušičkou a dokonce i ona zmiňovaná deska elektroniky mu odešla vícekrát. Psal, že v té sušičce už není prakticky nic původního. Takže jde buď o obecně více problémový model a nebo měl prostě smůlu na konkrétní kus. Po pár prvních opravách bylo asi lepší ji raději prodat dokud byla ještě funkční a koupit si jinou sušičku. Tazatel se však rozhodl jít cestou vlastních oprav a vzhledem k onomu konstatování jich mohlo být celkem dost. Pokud to řešil skoro pokaždé vlastními silami a toho prodejce opakovaně kontaktoval, pak se ani nelze moc divit tomu, že na straně prodejce už se zřejmě postupem času pohár vstřícnosti jaksi vyprázdnil.
Tazatel může zkusit kontaktovat tuzemské zastoupení výrobce a pokud budou vstřícní tak by třeba mohl získat příslušný díl i když dle zákona se má obracet ohledně reklamace na prodejce, ale opět nevíme jestli tohle už v minulosti neudělal a třeba i opakovaně a nakolik trpělivost nedošla třeba i u tuzemského zastoupení.
Ono když dojde na uplatňování zmíněných pravidel a postupů vyplývající ze zákona pak už jde obvykle o krajní řešení tedy stav kdy se protistrany prostě v něčem podstatném nedohodnou. Pokud to dojde až tak daleko pak už moc možností nezbývá a protistrany už bývají jak se říká někdy tak "zabejčené", že řešení v některých případech je na soudu. Vždy je to však až krajní řešení, kterému by měla předcházet oboustranná snaha o dohodu.
Naposledy upravil Valdano dne čt únor 01 2024, 16:29, celkově upraveno 4 krát.
...Sušička Beko, postupně v ní odcházela elektronika. Už v ní není nic původní. Poslední vyměněná deska elektroniky klekla už po třech měsících a jsou pěkně mastné
Už před dvěma roky jsem to chtěl předělat na arduino ...
Já bych hádal, že ta sušička už má dosušeno a pokud se v tom nechceš porejpat, tak ji dopřát lehké spočinutí v SD a koupit novou. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2234 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: pá únor 02 2024, 1:02 Předmět:
Třeba ta sušička tolik toužila po tom slibovaném Arduinu, že sama zlikvidovala už po několikáté desku elektroniky. Tak už ji to Arduino konečně dopřejte a snad bude klid.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20109 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá únor 02 2024, 8:05 Předmět:
Až nestačím zírat, kam ta diskuse došla.
Přitom ze všech nepřehledných zákonů a vyhlášek vyplývá, že přednost má návod od výrobce. Jestli je v návodu napsáno, že na některý projev závady platí to a to, a uživatel to může nejen zkontrolovat, ale také napravit, pak ať to zákazník sPánemBohem napraví. Nebo i bez něj.
Tady to bylo hlavičkou o hřebíček:
EKKAR napsal(a):
...je rozdíl vyměnit v elektrický troubě osvětlovací žárovku a nebo vyměnit v ní topný těleso...
Jak vyměnit žárovku, je popsáno v návodu, ale o ostatních závadách je tam uvedeno "kontaktujte servis", případně "kryty nesnímejte, uvnitř není nic, co byste si sami mohli opravit". Dokonce i na krytu to bývá napsané.
Samozřejmě, jsme od elektriky a ještě tuzemští bastlíři, tak se dovnitř stejně podíváme. Ale jednou jsme uvnitř a prodejce s výrobcem jsou z toho venku, zvlášť, jestli tam byla někde plomba. Chybí-li, pak musí mít zákazník nějaký doklad od smluvního servisu, který měl právo dovnitř zasáhnout (a ještě postupem uvedeným v servisním manuálu, který zákazník nemá).
Těžko se pak domáhat pozitivního vyřízení reklamace bez dokladu, ať už tam plomba z výroby byla, či nebyla. Bez ní nese důkazní břemeno vždy zákazník, ale ani záruku s neporušenou plombou nemusí servis uznat, jestli byl spotřebič provozovaný v rozporu s podmínkami uvedenými v předpisu výrobce. Samozřejmě, ani ty nečteme.
Na okraj: zrovna sušička je zařízení, které si mnozí umísťují v třeba i přechodně vlhkých, ale nevalně větraných prostorách. Taková koupelna po použití sprchy je ideální prostředí k tomu, aby něco v sušičce či pračce nevydrželo. Jakkoli by se dalo čekat, že vysrážený kondenzát (ne z prádla, ale z okolní vlhkosti) je nevodivý, a tedy neškodný, vždycky se najde nějaký prach, který se v tom rozpustí a vodivost je tu. Přeskokové vzdálenosti se zkrátí, miniaturizace nese své plody. Ale i to je popsané v návodu, kam a jak neumísťovat.
Opačnou příčinou jsou konektory, které nevedou proudy tak velké, aby měly nějaký samočisticí účinek. Přechodové odpory dokážou zařízení pěkně dobláznit, když nedostane všechny potřebé informace...
Prostě se prodejci nedivím, že se staví na zadní. On ani výrobce nejsou charita, aby rozdávali materiál a služby zdarma, jak si kdo řekne (a, co si budeme povídat, zákazník se určitě nepochlubí, že nerespektováním návodu si to způsobil sám).
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2234 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: pá únor 02 2024, 11:00 Předmět:
Ono je to trochu složitější než to na první pohled celé vypadá.
Tazatel se nesnaží reklamovat samotnou sušičku, ale jen ten náhradní díl. Tedy řídící desku, kterou si sám koupil a v té sušičce také sám vyměnil a která mu za nějakou dobu po výměně znovu odešla. Jenže prodejce toho náhradního dílu po něm chce, aby mu doložil montážní list servisního technika, který tu desku měnil jelikož samotný výrobce u těchto náhradních dílů uvádí, že se jedná o díly se zvláštní specifikací, které jsou určeny výhradně k odborné instalaci servisními techniky s příslušným oprávněním.
Tazatel, jak zde v dřívější části tématu sám napsal, se domnívá, že k tomu příslušné oprávnění má jelikož má SŠ a VŠ vzdělání v oboru, 20-ti letou praxi a platnou způsobilost (pozn. zřejmě pro práci na elektrických zařízeních), takže dle jeho názoru má oprávnění si takový elektro spotřebič opravovat sám a nepotřebuje k tomu žádný specializovaný servis.
Montážní list tedy logicky tazatel nemá, protože si ten díl měnil v sušičce sám a i když dle jeho názoru má patřičné vzdělání i kvalifikaci tak servisním technikem zabývajícím se těmito opravami profesně přímo není.
Poté co jej prodejce náhradního dílu požádal o doložení montážního listu se tedy tazatel rozhodl, že ten montážní list napíše sám a pak pošle jeho kopii tomu prodejci jako důkaz o tom, že výměnu dílu provedl servisní technik a v tomto tématu se v úvodu ptal na předlohu tedy v podstatě na to co do toho montážního listu má vlastně napsat a tak to celé postupně dospělo až sem.
Nejde tedy o reklamaci sušičky, ale pouze o reklamaci jednoho náhradního dílu (v tomto případě řídící desky) a spor mezi prodejcem a kupujícím tj. tazatelem, který založil toto téma, bude zřejmě v tom, že kupující se domnívá, že vzhledem ke svému vzdělání a kvalifikaci je oprávněn provést si výměnu desky sám a nepotřebuje k tomu žádný specializovaný servis, zatímco prodejce může argumentovat tím, že i když má kupující vzdělání v oboru tak nemusí mít znalosti, které jsou pro tento účel potřebné, protože se sám profesně opravami těchto zařízení přímo nezabývá.
U některých řídících desek mohou být potřebná určitá konfigurační nastavení, které je nutné provádět při instalaci jinak může být činnost vůči příslušnému modelu spotřebiče ne zcela optimální což může vést třeba i k poškození elektroniky desky po nějaké době provozu. Právě proto je požadováno, aby opravy prováděl servisní technik, který má znalosti o příslušných postupech při provádění těchto oprav, ale to jestli ta konkrétní řídící deska něco takového přímo vyžaduje to nevíme. K samotnému dílu, který není určen k výměně spotřebitelem, ale pouze servisním technikem s patřičnými znalostmi se zřejmě podrobný návod popisující detailně vše potřebné přímo nedodává jelikož se má za to, že obsáhlé servisní návody mají servisní technici zabývající se těmito opravami k dispozici jinou cestou.
Nevíme zda měl tazatel při provádění výměny zmíněné řídící desky v sušičce k dispozici příslušný servisní návod, ve kterém jsou popsány všechny potřebné úkony včetně případné konfigurace, pokud je u této desky při její výměně potřebná ani to zda tazatel při opravě postupoval tak, jak by postupoval i servisní technik, který se těmito opravami přímo zabývá.
Toť z hlediska shrnutí celého tohoto tématu zhruba vše.
Čítal som asi polovicu (rád by som ako vždy viac), autorovo všetko:
Ak by som mal podobný problém, mal by som za to, že: pokiaľ si kúpim nejaký modul, a namontujem si ho do zariadenia sám, a na module vznikne v jeho záručnej dobe závada, mal by som za dôležité:
Či som mal spôsobilosť vmontovať modul do zariadenia zo zákona (nie z pohľadu výrobcu zariadenia)
Či som bol upozornený dodávateľom modulu na inú k montáži/výmene potrebnú spôsobilosť než vyššie uvedenú
Či viem dokázať, že závadu modulu nespôsobilo zariadenie, do ktorého som ho vmontoval
Asi nič viac... Žiadny list technika, žiadnu príslušnosť ku správnej strane... Pre ľahšiu priechodnosť veci by som im požadované zaslal: s dodatkom, že to zasielam na ich vyžiadanie napriek tomu, že právo vyžadovať to nemajú. A že v ďalších neoprávnených požiadavkám im už asi vyhovieť môcť nebudem a budem sa snažiť vec vybaviť na právnej úrovni...
S tým, že by som asi upustil od úst niečo nevhodné a sa na to celé vykašľal: pre dosť iných dôležitejších problémov: ktoré pre rýchlo bežiaci život unikajú pomedzi prsty...
Neviem či aktuálne zákon predpisuje formu montážneho listu: predpokladám že postačí čokoľvek o montáži: kdesi na hrane by mohlo postačiť aj čestné vyhlásenie s doložením spôsobilosti...
Píšem to len ako pohľad na vec, ale možno z toho pomôže niečo, možno je to celé o inom...
Čistě hypoteticky, několikátá deska elektroniky se mohla odporoučet díky vnějším vlivům a proto se při jejich prodeji brání odbornou montáží.
Jednoduše něco může např. někdy probíjet a díky tomu se ty desky odporoučely. Ne nadarmo se tady stále opakuje, že vyměnit vadnou součástku není řešení, ale nejdůležitější je, najít příčinu.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20109 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so únor 03 2024, 20:45 Předmět:
Opakuje se to tu stále dokola: jestli výrobce v návodu uvedl "v případě, že to nedělá to a to, volejte smluvní servis", měl k tomu důvod. A můžeš k tomu mít elektrikářských papírů kolik chceš, na seznamu vyškolených smluvních techniků výrobce nejsi, nezodpovídáš výrobci za to, žes provedl před výměnou modulu všechny úkony, zejména kontroly a měření, které výrobce předepsal. A výrobce tedy má právo reklamaci neuznat, jinak řečeno - jestli ji uzná, je to jeho dobrá vůle, nikoli povinnost.
Náhradní díly se zvláštní specifikací (veškeré díly s elektronikou, motory, displeje atd…), jsou určeny výhradně k odborné instalaci servisními techniky s příslušným oprávněním.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33242 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt únor 08 2024, 19:12 Předmět:
Musíš bejt u nich evidovanej jako absolvent jejich opravářskýho/servisáckýho firemního školení. Bez něj jseš pro ně laik a tudíž osoba neschopná jakkoliv servisovat jejich "špičkovou" techniku. Bohužel tenhle přístup se šíří jako mor křížem krážem nejen mezi výrobcema elektrozboží. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Vzpomínám si, když jsem pracoval, zaváděl jsem elektroniku do strojírenských komponent. Jednou mi volal někdo jehož zaměstnanec měl někde něco opravit. asi ho ta elektronika co tam nečekal překvapila a nevěděl co s ní. Prý mu máme zavolat na jeho mobil (on prý má svůj soukromý a nechce plýtvat kreditem). Zeptal jsem se, jestli má náš návod k nastavení. odpověděl dost drze: "Kde by ho vzal?", opáčil jsem: "Tak co se v tom šťourá?"
Nebyl problém ten návod získat, ať poštou nebo elektronicky, případně absolvovat v naší firmě školení a snad i získat nějaký papír, samozřejmě i odpovědnost za to co případně šmudla zmrví.
Na vojně se říkalo: "Voják se stará, voják má". _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Připojím se sem do tématu, kupoval jsem na eshopu s autodíly čidlo (čidlo diferenčního tlaku) a chci ho reklamovat. Jenže reklamační formulář na daném eshopu obsahuje mimo jiné povinné položky jako "razítko servisu který provedl montáž, demontáž" apod. Je možné že bych nemohl reklamovat díl pokud nemám potvrzení že ho montoval servis?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.