Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2234 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so únor 03 2024, 4:35 Předmět:
_luky_ napsal(a):
1) eGolf 100kW, 36kWh...
9) před 2 lety 500...
Nechal jste si v poslední době přeměřit stav aktuálně dostupné kapacity aku kolik z těch původních 36kWh jmenovité kapacity máte nyní reálně využitelných po těch cca 2 letech provozu?
V tomto článku z roku 2023 se zmiňuje, že dle aktuálních informací činí průměrný pokles kapacity 2,3 procenta ročně, ale záleží na různých faktorech. Jedním z těch důležitých je tepelný management, dle studie stárnou vzduchem chlazené baterie o něco rychleji, než ty s chlazením kapalinou.
Studie například uvádí, že u lépe chlazené Tesly Model S rok výroby 2015 je pokles 2,3 procenta ročně, zatím co u Nissanu Leaf stejného ročníku s horším chlazením 4,2 procenta.
_luky_ napsal(a):
5) asi 35kW, tj. pro baterku je to 1C. Nemá to žádný ohřev ani chlazení baterky, což je další důvod, proč nenabíjet mimo domov.
Při rychlo nabíjení se prvních 10 minut nabíjí nejrychleji což při nabíjecím výkonu 35kW dá necelých 6kWh, a to je dle níže zmíněných průměrných spotřeb pro eGolf 100kW po městě a na okreskách necelých cca 50 km jízdy. Pro nabití na dojezdovou vzdálenost cca 100 km by tedy mělo stačit zhruba 25 minut rychlo nabíjení s výkonem okolo 30kW tj. podobné jako u Dacie Spring.
Z hlediska tepelného managementu baterie se chlazení používá zejména při nabíjení a také v letním období k ochlazování baterie zatímco ohřev se používá k temperaci baterie v zimním provozu. Na středních a dlouhých trasách se pak v zimním období snižuje dojezd až o cca 30% zatímco na častých krátkých trasách může být díky častějšímu opakovanému rozehřívání pokles dojezdu až o 50%. Bez ohřevu ovšem baterie při nižších teplotách poskytuje menší část využitelné kapacity a je pak otázkou zda bez ohřevu není pokles dojezdu v zimním období stejný nebo ještě horší než s ohřevem baterie.
Ano degradace baterie je o něco vyšší při častějším používání DC rychlo nabíjení, ale ve zdejším mírném podnebí to není až tak významné. Chlazení při dobíjení pomáhá. Vzhledem k tomu, že tam chlazení nemáte tak by to bylo s ročním poklesem kapacity baterie při pravidelném rychlo nabíjení asi o něco horší, ale občasné použití rychlo nabíjení by mělo vadit jen minimálně.
Degradace baterie není lineární. Nejprve přichází prudší sešup, poté velmi pozvolný pokles a nakonec další rychlejší ztráta kapacity.
Obecně se doporučuje udržovat baterii v rozmezí nabitého stavu mezi 20% až 80% její jmenovité kapacity tj. minimalizovat případy vybíjení pod 20% i nabíjení přes 80%.
Jakou máte průměrnou spotřebu kWh na 100km?
Ve starším článku pojednávajícím o spotřebě eGolfu 100kW zmiňuje autor následující hodnoty.
e-Golf 100 kW
- spotřeba ve městě, 12,9 kWh/100 km
- spotřeba mimo město (90 km/h), 12,6 kWh/100 km
- spotřeba na rychlostní silnici (110 km/h), 16,8 kWh/100 km
- spotřeba na dálnici (130 km/h), 21,3 kWh/100 km
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 688 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: so únor 03 2024, 9:07 Předmět:
Chlapi, ještě jednou a polopatě: nevyprávějte mi o tom, že nabíjení trvá dlouho a lidi z paneláků nemají kde nabíjet. Je mi to úplně jedno.
Říkám, že pro naše potřeby je to ideální dopravní prostředek. Věci se musí používat na to, na co byly vymyšlený. eGolf nikdy nebylo auto na trasy 1000km denně. To je jako kdybyste člověku s Roomsterem vyprávěli, že je to auto úplně na prd, protože to neuveze ani 7 tun štěrku a proto by si měli koupit Tatru. eGolf je auto na ježdění kolem komína pro lidi, co mají možnost nabíjet.
Jestli si tu chcete zanadávat, tak prosím. Ale beze mě.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 688 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: so únor 03 2024, 9:14 Předmět:
citace:
Nechal jste si v poslední době přeměřit stav aktuálně dostupné kapacity aku kolik z těch původních 36kWh jmenovité kapacity máte nyní reálně využitelných po těch cca 2 letech provozu?
Mám ho 2 roky, ale koupil jsem to jetý. Je to tuším 2019 a aktuálně máme najeto 102t km. Tedy podle hospodských řečí je v tom už třetí baterka a dvakrát to hořelo.
Měření baterky trvá v servisu 2 dny a chtějí za to nějaký nezanedbatelný peníze. A mě to číslo úplně tak moc nezajímá. Pro mě je podstatný, že dojezd je větší než potřebujeme. Jak často si u svého spalovaku necháváte měřit výkon motoru na brzdě? ..tak tohle je stejná situace...
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2234 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so únor 03 2024, 9:42 Předmět:
Aktuálně je velký tlak na snižování cen elektromobilů. To rozhodně nepovede k tomu, že budou baterie a dojezdy větší, ale spíš přesně naopak k tomu, že bude stále více modelů elektromobilů s menšími bateriemi a menšími dojezdy na jedno nabití. Takové elektromobily částečně už jsou a do budoucna i budou přijatelné jako druhé nebo další auto v rodině kde, ale obvykle pořád mají i nějaký spalovák.
Pro lidi, kteří nemají možnost nabíjet doma ani třeba v práci a i když třeba jezdí jen krátké trasy a jak je rok dlouhý tak byť třeba nevytáhnou ani jednou paty z okruhu do 100 km, tak pro ně ve větší míře elektromobily přijatelné zatím nejsou a v dohledné době zřejmě ani nebudou přinejmenším dokud si budou moci koupit alespoň ojetý spalovák, a to bude ještě dost dlouho, ale to není žádné překvapení.
Naposledy upravil Valdano dne so únor 03 2024, 9:54, celkově upraveno 1 krát.
Co se požáru týče, tak mě pobavilo toto: Škodovka si vede podrobnou statistiku o všech vyrobených kusech Enyaqu. Poruchy, servis, nehody, totálky, reklamace atd. Z vyrobených cca 200 tisíc kusů (fakt bych takový číslo nečekal) jedinej shořel. Majiteli blafla v kufru baterka čínský koloběžky. Nevím, jestli je to někde dohledatelný, mám to ze soukromýho rozhovoru.
Lidi, uvědomte si, že stejně dramaticky se psalo před sto lety o každém problému se spalovacím autem, aniž by někdo byť jen slůvkem zmínil problémy, nehody a smrťáky s koněma. Tenhle boj se nevede fér na obou stranách.
Přesnější analogie by to byla, kdyby erár kromě tlačení aut zakázal koně do patnácti let.
Tehdy ještě rozhodl "pouhý" několikanásobný rozdíl ve výkonnosti a efektivitě, tedy racionální hlediska.
No tak on to pak socialistický erár v podstatě udělal. Jen je nezakázal do 15 let, ale většinu jich poslal rovnou do salámu. Do socialismu s JZD přeci jedině s traktorem
Co se týká koní, nedávno jsem viděl nějaký historický dokument, kde se plánoval rozvoj městské dopravy snad v New Yorku. Dělali si tam velké starosti co ....řekněme s koňskými koblížky... které se tam už tehdy na ulicích hromadily v množství větším než malém. Taky se mluvilo o velkém počtu stájí pro koně. Tehdy to vyřešil přechod na automobily.
Jaký dnešní palčivý problém vyřeší nasazení elektromobilů místo spalováků? Zatím se zdá, že elektromobily spíš další problémy přinášejí.
_________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.