Zaslal: st březen 06 2024, 22:18 Předmět: Improvizovaný zvyšovač napětí
Chtěl bych si postavit improvizovaný zvyšovač napětí z 6 na 24V (jako blokující zdroj). Potřeboval bych vědět, jestli cívka, která se vybíjí, je schopna po vyfiltrování dobít baterii do auta (tedy napětí 13,8V). Jde o to, že na cívce při vybíjení klesá indukované napětí (maximální hodnota špičky je 24V a potom klesá. Potřeboval bych vědět, jestli se dobíjení zastaví když indukované napětí na cívce klesne z 24 na těch 13,8 V a tedy jestli jádro zůstane nabité na 50% nebo jestli to klesne na nulu a jádro se musí nabít celé znova? Zkrátka jestli to bude dobíjet jenom těmi špičkami? Případně ještě čas - když je čas nabíjení cívky 7 krát kratší než vybíjení, vydrží jádro vysokofrekvenční cívky nabité na těch 50% do příštího nabíjecího pulzu, nebo se energie samovybíjením ztratí a cívka se musí nabíjet odznovu?
Dotazy, co jsi položil, jsou bez konkrétních podmínek (lépe řečeno hodnot) zcela nesmyslné.
Edit: no a jak to teď čtu znova, tak je nesmyslná celá ta úvaha (že baterka bude limitovat napětí z flyback měniče). Přečti si něco o nabíjení Pb aku, režimu CC/CV atd.
Při překročení určitého napětí na článek baterka začne plynovat a fakt přitom nemůže fungovat jako omezovač napětí, čili aby jí v tom stavu protékal nějaký významný proud. To ji prostě zničíš...
Úplně nechápu, jak vůbec a hlavně proč někomu něco takového může vzniknout v hlavě... _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
Naposledy upravil JirkaZ dne čt březen 07 2024, 9:40, celkově upraveno 1 krát.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 688 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt březen 07 2024, 9:31 Předmět:
V případě, že hovoříš o experimentu na autobaterce která není připojena k autu, tak proč né, je to jenom kus olova. V opačném případě dráždíš hada bosou nohou.
Luboš
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Praha
Zaslal: čt březen 07 2024, 11:51 Předmět:
Co třeba sem dát návrh schématu? Každý měnič s indukčností využívá akumulace a předávání energie, typicky ovšem do výstupního kondenzátoru., který je potom zdrojem energie po dobu, než dojde k dalšímu dodání energie z cívky. Při nabíjení akumulátoru by toto samozřejmě být nemuselo, ale jednak budou vodiče mezi měničem a akumulátorem šeredně vyzařovat rušení a také pak hrají zásadní roli veškeré přechodové odpory, pokud by byl akumulátor připojen v autě. Impulsní proud je značný a pokud bude přechoďák přímo na kontaktech akumulátoru, nebo dojde poruchou akumulátoru k nárůstu jeho vnitřního odporu, hrozí poškození elektroniky v autě přepětím, jak je již upozorněno i výše. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Chtělo by to nejdřív vědět, odkud se bude brát těch 6V. Pokud to nebude zdroj dostatečně tvrdý, tak samokmit nebude fungovat.
Na to nabíjení by stačil zdroj s MC34063 - děličem na Vref se jenom nastaví koncové dobíjecí napětí - pokud přeleze, tak je funkce měnič blokována.
Na konstrukci je to jednodušší než se snažit ladit samokmit a nějaké vypnutí po dokončení nabíjení.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Praha
Zaslal: čt březen 07 2024, 15:22 Předmět:
Ano, rozhodně to chce použít řídící IO, samokmity jsou vždycky k zlosti. Co se tvrdého zdroje týká, u spínaných zdrojů je třeba dbát na správnou topologii součástek, aby části obvodu zatížené velkými proudy měly minimální délky a velký průřez a samozřejmě ještě také správně provést topologii zemních spojů zejména s vazbou na řídící IO. Tvrdý zdroj je typicky pro nabíjení cívky zajištěn vstupním kondenzátorem a energií v něm uloženou. Vymýšlet cokoli jiného, než klasickou topologii zvyšujícího měniče opravdu nemá smysl. Hotový modul koupíš za pár desetikorun. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Jasný. Je to blbost. Koupím modul. Schema je přesně to co tady dává JirkaZ. Prostě tlumivka s dvojím vinutím, napájená pulzy co dodává do filtračního kondenzátoru. Na tom grafu co dává JirkaZ ten flyback poskytuje konstantní napětí, přičemž pomalu klesá proud, proto teda pěkně dodává do kondenzátoru celou dobu. Mně to dělá špičky,něco jako zde:
a když přidám střídu nad 30% tak naroste proud a shoří tranzistor asi kvůli špičkovému proudu. Taky mě zarazilo, že MOSFET se začíná budit při 150kHz teprve při střídě 17%. Když našteluju 70kHz tak polovina. Danyk píše, že Gate se chová jako kondenzátor? Potřebuje tedy určité kvantum energie (tvrdý budič?) - ten digitální generátor sám o sobě je asi slabý? Taky ještě když se kondík nabije na plné napětí 24V tak to přestane žrát proud, myslel jsem, že nabitá cívka naopak proud bere. Asi těžko radit takhle na dálku, co? Děkuju za přečtení.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1315 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: čt březen 07 2024, 20:55 Předmět:
ano, kup modul , hlavne pri nulovych znalostiach.
Ak sa chceš aj niečo priučiť, prečo nie, len zatiaľ neexperimentuj s autobateriou.
Čo sa týka meničov, aj pre uplne začiatky by bol dobrý hoc len nejaky lacak digital osciloskop (ja mam taku činu k noťasu). Super na pochopenie mosfetu a celej bižuterie okolo - aspon mne to VEĽMI pomohlo.
A ano, Gate je malý kondenzator a vyžaduje tvrdšie budenie (nepotrebuje trvaly prud na drzanie stavu, ale na prechod vyp/zap/vyp potrebuje dodat prud aby sa otvaral / zatvaral dostatocne rýchlo
A stým že to prestane žrať prúd - no pri určitej striede už na vystupoe dostanes plne napetie a dalej nepojde, takze nebere prud.
Jde o to, aby zvyšovač jel od 6V, tento universální zvyšovač - snižovač jede od 5.5V a na pokusy bude stačit https://1url.cz/7u9cq
Protože zvyšovače na TL494 jedou až od 8V nebo 10V.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.