Zaslal: so březen 09 2024, 9:03 Předmět: Bezpečnostní akustické zařízení na dronech
Při provozu velkých dronů se používá bezpečnostní akustické zařízení, které vysílá tón na frekvenci 12kHz amplitudově modulovaného ultrazvuku, aby když letíš jiným letadýlkem kolem byl tón i přes hluk motoru a hučení vzduchu jasně a nezaměnitelně slyšet a pilot tak zpozorněl zrak, aby se vyhnul a nenarazil do dronu visícího v luftě na jednom místě ( modulační složka amplitudově modulovaného ultrazvuku je zřetelně slyšet vnitřním uchem uvnitř lebky a nemá na to vliv hluk okolí)
Jaký je kmitočet nosné toho amlitudově modulovaného ultrazvuku ?
Při provozu velkých dronů se používá bezpečnostní akustické zařízení, které vysílá tón, aby když letíš jiným letadýlkem kolem, byl tón slyšet a pilot se vyhnul a nenarazil do dronu visícího v luftě na jednom místě.
To neznám a z popisu není to popsané použití zcela jasné -
myslíš upozornit pilota v tom prolétajícím letadélku/ultralajtu nebo máš na mysli pila, který řídí prolétající RC model letadla?
V obou případech je tam otázka značné směrovosti produkovaného ultrazvuku. V tebou popsané aplikaci by byl potřeba všesměrový vysílač ultrazvuku, což jde vyřešit, ale příkon bude asi značný.
U jak velkých dronů?
Jsou drony pro filmaře, co vezou 3kg kameru se stativem. A jsou drony, které zvednou svého pilota. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Mám na mysli hlavně upozornění živých pilotů menších motorových letadel, když se přiblíží k velikému dronu visícímu, protože veliké drony visí v rozsahu 300m až třeba 1000m.
Ale o to nejde, zajímá mě hlavně kmitočet nosné toho amplitudově modulovaného ultrazvuku.
Podle dostupnosti měničů bych hádal 40KHz, ale nejsem si tím jistej.
Pokud to chceš postavit/napodobit, frekvence nosný není v této aplikaci úplně důležitá. Ale platí Vyšší frekvence, vyšší směrovost.
40kHz je standard.
O popsaném varovném systému nic nevim. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2055 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so březen 09 2024, 18:59 Předmět:
samponek napsal(a):
Při provozu velkých dronů se používá bezpečnostní akustické zařízení, které vysílá tón na frekvenci 12kHz amplitudově modulovaného ultrazvuku, aby když letíš jiným letadýlkem kolem byl tón i přes hluk motoru a hučení vzduchu jasně a nezaměnitelně slyšet...
Pokud je to předepsané nějakým platným právním předpisem k provozování dronů na území ČR tak uveďte specifikaci konkrétního právního předpisu, ve kterém je to uvedeno nebo přímo odkaz na něj.
Pokud ne a jen jste to někde četl pak to, že to někdo někde používá vůbec nemusí znamenat, že to někdo tady na serveru zrovna zná a má s tím nějaké zkušenosti. Takže by asi bylo vhodné uvést odkaz na konkrétní informační zdroje, které o tom pojednávají v odborné rovině a ne ve stylu "jedna paní povídala" a pokud existují tak i odborné studie k tomu.
Na provozování dronů jakékoliv kategorie jsou provozní předpisy - dokonce pro většinu zde prodávaných dronů s kamerou předpisy vyžadují nějaký pilotní průkaz dronu. Bližší info najdeš na specializovaných stránkách, které se tyto problematice věnují.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2055 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so březen 09 2024, 19:41 Předmět:
Předpisy k provozu dronů platné na území ČR samozřejmě znám, ale v nich nic takového co tu zmiňuje samponek vůbec není uvedeno, proto jsem po něm chtěl odkaz nebo specifikaci předpisů kde je to uvedeno, ale on to zřejmě nevyčetl ze žádných předpisů tj. zřejmě to žádnými konkrétními předpisy k provozování dronů na území ČR vůbec není definováno. Nejspíš to vyčetl někde na internetu ve stylu "jedna paní povídala", a to je informace v podstatě o ničem a i ten jeho samotný dotaz je až příliš vágní a spíš ve stylu "výstřel do tmy".
Právě proto jsem to tu zmínil. Kdyby takovýho něco existovalo, tak by to tam někde bylo zmíněno. Je možný, že jde o nějaký "místní" systém nějaké jiné země, nebo firmy.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2055 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne březen 10 2024, 1:36 Předmět:
Nebo jde třeba jen o nějaký nesmysl, kterých je po Internetu habaděj. Tazatel zde možná záměrně neuvedl žádný odkaz na konkrétní informace k tomu a tak je to spíš jen v rovině věštění z křišťálové koule.
Mimochodem civilní drony mohou operovat a viset na území ČR pouze na přímý dohled pilota, který má povinnost zajistit vyhnutí se blížícímu se letadlu nebo vrtulníku a pokud dojde ke kolizi je primárně vina na pilotovi dronu. Možná je dobré také zmínit fakt, že civilní dron v letovém prostoru v podstatě nikdy nemá přednost před civilním letadlem nebo vrtulníkem. Pokud tedy dochází k situaci kdy se musí pilotované letadlo nebo vrtulník vyhýbat civilnímu dronu je to prakticky vždy vnímáno jako chyba pilota dronu a snahy o jakési upozorňování v tomto ohledu nejsou moc polehčující okolností ani v zahraničí natož tak u nás.
Když už nějaká signalizace na dron proti kolizi pak spíš záblesková světla.
Takže spíš než se snažit na poslední chvíli nějak akusticky upozorňovat pilota přilétajícího malého letadla nebo vrtulníku, který si navíc visícího dronu stejně nemusí všimnout včas je vhodnější spíš detekovat s větším předstihem potenciálně se blížící letadlo či vrtulník a včas se vyhnout kolizi např. přistáním a k tomu je vhodnější buď radar nebo alespoň přijímač ADS-B. Použití ultrazvuku v této oblasti bych viděl spíš jako slepou cestu.
V zahraničí mohou civilní drony operovat i mimo přímý dohled pilota a u větších dronů se vzletovou hmotností okolo cca 10 kg a více může být dron klidně i deset či více km od pilota na zemi. U takových dronů se do budoucna uvažuje spíš o odpovídači sekundárního radaru (tj. zařízení na palubě dronu přijímající dotazy na kmitočtu 1030 MHz a odpovídající na kmitočtu 1090 MHz), anglicky Secondary Surveillance Radar transponder, často zkráceně pouze SSR, podle kterého je takový dron viditelný nejen pro řízení letového provozu, ale i pro jiná letadla nebo vrtulníky pohybující se v podobných letových hladinách vybavené systémem TCAS k zabránění kolizím.
Francouzský výrobce bezpilotních prostředků Airborne Concept vyvíjí ve spolupráci s firmou Egis dron vybavený civilním odpovídačem sekundárního radaru ADS-B.
Tímto systémem jsou v současné době vybaveny všechny civilní letouny v komerční dopravě. Umožňuje řídícím letového provozu sledovat přesnou polohu a výšku letounů. Ostatním pilotům zase umožňuje vyhnout se srážce s jiným takto vybaveným letounem, díky zařízení TCAS (Traffic Collision Avoidance System).
Unikátní je v tomto případě ale to, že společnost Airborne Concept jej dokázala osadit i do dronu vážícího jen kolem 10 Kg. Otevírá se tak cesta k tomu, aby odpovídačem ADS-B byly vybaveny i menší drony a zvýšila se tak výrazně bezpečnost letového provozu.
Pro zajímavost článek zmiňující zprávu amerického úřadu NTSB ohledně srážky vojenského vrtulníku UH-60M Blackhawk s civilním dronem DJI Phantom 4 (tj. menší dron s hmotností okolo 1,5kg), ke které došlo v roce 2017 u New Yorku. Srážka se stala 2,5 míle tj. cca 4km od místa vzletu dronu a bez vizuálního kontaktu pilota dronu se strojem tj. zřejmě řídil dron jen z pohledu FPV a tudíž nebyl schopen se vyhnout kolizi s vrtulníkem, který se mohl blížit z pozice mimo jeho FPV pohled.
Pro zajímavost americká firma uAvionix vyvinula pro menší drony tento dvoupásmový přijímač ADS-B, který umožňuje nejen automatickou detekci leteckého provozu a včasné upozornění pilota dronu, ale navíc v kombinaci s podporovanými rozšířenými systémy autopilotů pro civilní drony jako jsou Ardupilot nebo PixHawk i automatické vyhýbání se kolizím. Hmotnost přijímače je cca 8g, rozměry 32x31x9mm tj. je vhodný i do menších dronů a detekuje letecký provoz ve všech směrech.
Mimochodem civilní drony mohou operovat a viset na území ČR pouze na přímý dohled pilota
To je pravda, ale je to jenom jeden segment dronů, Jsou drony s předávacím řízením, které lítají nad celým městem a daleko mezi městy už přímá viditelnost platit nemůže a jsou řízeny dálkově a nejsou zas tak obří, v noci svítí bíle a blikají zelenýma pozičkama. Jenom tento druh pouští amplitudově modulovaný ultrazvuk s modulační složkou 12kHz, která je slyšet i na zemi, když prolítává nahoře.
Šlo hlavně tu nosnou 40kHz.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2055 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne březen 10 2024, 9:50 Předmět:
samponek napsal(a):
Jsou drony s předávacím řízením, které lítají nad celým městem a daleko mezi městy už přímá viditelnost platit nemůže a jsou řízeny dálkově a nejsou zas tak obří.
Provoz takových civilních dronů jako například pro doručování od Amazonu pokud vím zatím na území ČR vůbec není povolen a v dohledné době nejspíš ani nebude. Pominuli Velkou Británii tak nejblíž kde se o tom uvažuje je asi Itálie, ale vůbec není jisté jestli to nakonec schválí. Navíc i tam kde jsou tyto drony už schváleny tj. v USA se zatím využívají poměrně málo a řízení letového provozu má přehled o jejich pohybu což je jednou ze základních podmínek. Takže ultrazvuk k upozorňování pilotovaných strojů v tomto dle mého názoru žádnou podstatnou roli nehraje.
Špatně se to popisuje a je to neintuitivní, ale kdo se jednou v praxi ( naživo) potká s amplitudově modulovaným ultrazvukem, nebo si ho zbastlí, už ho nikdy nezamění za jakýkoli jiný zvuk ( je slyšet uvnitř lebky, ne ušima)
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2055 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne březen 10 2024, 11:38 Předmět:
To je pro daný účel, který tu zmiňujete naprosto irelevantní, protože je prakticky nepravděpodobné, že pilot v poměrně rychle letícím stroji ať už letadle či vrtulníku bude schopen jako netopýr podle zvuku v hlavě identifikovat dron nehnutě visící v prostoru, který pro něj bude vizuálně viditelný třeba až v okamžiku kdy už bude pozdě na to se srážce vyhnout. K tomu se používají úplně jiné prostředky jak už jsem zmínil výše. Navíc primárně je vždy buď pilot dronu nebo autopilot v dronu tím kdo nebo co musí uhýbat a reagovat na blížící se letadlo nebo vrtulník a nikdy ne naopak. Pokud dojde ke stavu kdy je donucen pilot letadla nebo vrtulníku vyhýbat se dronu je to vždy považováno za potenciálně kolizní situaci, při které je letadlo či vrtulník ohrožen dronem, a to platí bez výjimky i pro drony, které zmiňujete.
Ano, to je také pravda. Ovšem amplitudově modulovaný ultrazvuk, zvlášť v luftě kde není žádná překážka je fakt nezaměnitelný a naprosto zřetelně slyšitelný na velikou vzdálenost uvnitř lebky a to i za chodu motoru kousek od hlavy. (modulační složku uslyší úplně každý uvnitř lebky) když je slyšet dokonce i na zemi i když je kolem jakkoli silný hluk.
( nejde ušima, ale přímo dovnitř lebky )
Naposledy upravil samponek dne ne březen 10 2024, 12:59, celkově upraveno 1 krát.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.