Na opičárny s rovinami se vykašli. Nakresli si polovinu knoflíku v řezu bez těch drážek, dej rotaci 360°. Nakresli si jednu drážku, dej rotaci třeba 10°. Udělej kruhové pole s vymodelovanou drážkou v počtu např. 15ks. Naklikej si zaoblení na jednu z drážek dle vlastního vkusu a opakuj zaoblení kruhovým polem na všechny. Vyřízni díru pro šroubek a škvíru pro matku a je hotovo. Čtyři jednoduché náčrty a trochu klikání myší. Za pár minut máš hotovo.
Osobně podobné věci už ani neukládám, protože namalovat znovu je většinou rychlejší než je hledat někde na disku
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 688 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt duben 04 2024, 13:12 Předmět:
V případě,že chceš aby se drážka směrem k patě knoflíku rozšiřovala, směrem k ose zužovala a vzhledem ke kulovému povrchu zůstala konstantní, tak to už úplně snadné není. Další problém je vrtání kolmo na osu přes rádius a šikmou plochu. Modelování tvaru drážky přes zkosení ve dvou rovinách zanechává nedefinované objekty. Proto ty pomocné roviny. Je to pro mé šediny docela honička. Každé začátky jsou těžké. Na obrázku je příklad.
Luboš
Já nevím k čemu má drážka zůstat konstantní, ale načrtnul jsem knoflík a přijde mi že je stejný jako ten tvůj (až na rozměry, klikal jsem to prakticky všechno od oka.
edit: obrázky se do příspěvku načetly v opačném pořadí než byly v náhledu, takže postupuj od posledního k prvnímu, předělávat se mi to už nechce
K5.JPG
Komentář:
náčrt pro díru pro šroubek nakreslíš na jednu z počátečních rovin - proto je dobrým zvykem začínat kreslit náčrty podél počátečních rovin a os a ne někde do prostoru, ušetříš si pak práci s tvorbou pracovních rovin.
Velikost:
22.1 kB
Zobrazeno:
37 krát
K4.JPG
Komentář:
klikáním na hrany si je zaoblíš v nějakém rozumném poloměru. Pro pošetření tlačítka myši to uděláš jen na jednom zubu a následně opět rozkopíruješ kruhovým polem na ostatní
Velikost:
27.1 kB
Zobrazeno:
35 krát
K3.JPG
Komentář:
vytvořený zub rozkopíruješ pomocí kruhového pole, tady v počtu 9ks. Je to 5 kliknutí myší a máš tohle.
Velikost:
28.85 kB
Zobrazeno:
35 krát
K2.JPG
Komentář:
na povrch takto vytvořeného prvku nakreslíš profil zubu a následně z náčrtu vytvoříš rotaci kolem středu knoflíku v úhlu v tomto případě jen 20°
Velikost:
28.55 kB
Zobrazeno:
38 krát
K1.JPG
Komentář:
Nakreslíš si profil všeho na knoflíku co má být kulaté po celém obvodu a prvek vytvoříš dvěma kliknutími rotací podél středové osy.
Velikost:
26.32 kB
Zobrazeno:
32 krát
Naposledy upravil martinkopp dne čt duben 04 2024, 17:20, celkově upraveno 2 krát.
Výsledek zde.
Pokud budeš chtít aby díra pro šroubek byla v nějaké konkrétní pozici vůči zubům, budeš si muset vytvořit jednu pracovní rovinu navíc s vypočítaným úhlem od počáteční roviny, ale to je jen pár kliknutí navíc. Tady mi to pěkně vyšlo mezi zuby i z jedné z počátečních rovin modelu.
Všechno co jsem nakreslil k vytvoření modelu knoflíku vidíš modře. Je to doslova: 13čar, 1 oblouk, 1 kruh a 1 obdélník (na výřez pro matku - ten už není na obrázcích). Zbytek je jen klikačka myší na různé volby v programu. Kdybych nekreslil zuby na povrch ale výřezy do knoflíku ušetřil bych ještě 2 čáry, ale takhle je líp vidět co dělám na screenshotech, jinak je to jedno.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 688 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so duben 06 2024, 10:29 Předmět:
Jsem v tomto oboru začátečník. Knoflík který jsem maloval pro Vlastu byl v principu nakreslen tak jak popisuješ. Z cvičných důvodů jsem šel dál v modelování detailu drážky nebo křidélka. Zatím je poznatek ten, že když chci měnit libovolně tvar, obecně jakékoliv drážky nebo křidélka ve třech rovinách na kulovém, šikmém povrchu, cesta vede přes pomocné roviny. Je to maglajz, tady to začíná trochu houstnout. Pomocné roviny otevírají možnosti pro různé vrtule atd. na kulovém, šikmém povrchu, zároveň umožňují vrtat přes rádius v libovolném úhlu proti ose. To je pro mě nové. Jde v podstatě o princip, který popisoval Jirka. Problém začátečníka je to umět opravdu nakreslit. Takový cvičný polotovar knoflíku nebo vrtule je na obr.
Luboš
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 688 Bydliště: Praha 5
Zaslal: ne duben 07 2024, 10:03 Předmět:
Všem Vám děkuji za podnětné návrhy jak na to. Konečně dokážu dělat s úhly co potřebuji. Zas je moje laťka o zub výš. Snad to pomohlo i ostatním 3D začátečníkům.
Tisku zdar Luboš
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 688 Bydliště: Praha 5
Zaslal: ne duben 14 2024, 10:43 Předmět:
Ještě několik informací o „vrtání“ do kulové plochy. Kromě vrtání z pomocné roviny to jde také s využitím základních rovin. Příklad na obrázku : objekt oříznuté koule máš na půdorysu (rovina TOP). Vytvoř pomocnou prozatimní větší díru do objektu z roviny TOP tak aby bylo vidět do středu objektu. Lépe použij funkci zprůhlednění objektu. To aby šlo označovat. Klik na rovinu bokorys (RIGHT). Mimo objekt, na rovinu. Namaluj čerchovanou osu na RIGHT a skicu požadované díry. Zde šestihran pro vložení matice a díru pro červík. Protlač šestihran, tak aby matice nepřekážela ose (osa třeba 6,2mm) a na podruhé vrtej díru (3,2mm) pro červík, durch. Nebo jak potřebuješ. Pro znalé je to jasná věc, pro nás začátečníky je každá informace dobrá.
Luboš
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.