Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Prierez kábla k autobatérií.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 8:05    Předmět: Prierez kábla k autobatérií. Citovat

Neviem nikde zistiť aký je vhodný prierez kábla k autobatérii napríklad v škoda 105, 120, favorit..... 1203. neviete niekto náhodou?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2631
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 8:23    Předmět: Citovat

50 až 70mm²
_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 8:51    Předmět: Citovat

Ty kokšo. To myslíš vážne? Ja uvažujem tak nad 35mm
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Guggy



Založen: Oct 17, 2006
Příspěvky: 76

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 9:02    Předmět: Citovat

Bude stacit i 25mm2, pouzivam 25mm2 na traktory, z25, 4011 apod.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2575
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 9:06    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
Ty kokšo. To myslíš vážne? Ja uvažujem tak nad 35mm

35mm2 odpovídá průměru cca 6,7mm
50mm2 odpovídá průměru vodiče cca 8mm (na průměru už ten rozdíl tak velký nevypadá)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 9:29    Předmět: Citovat

Jasne. To som si aj ja prepočítal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2631
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 11:04    Předmět: Citovat

Guggy napsal(a):
Bude stacit i 25mm2, pouzivam 25mm2 na traktory, z25, 4011 apod.

To jo, ale tak k od alternátoru, nebo dynama k baterce. Z25 má dekompresor, tak tam možná ještě, ale Z4011, tak tam bych slabší kabel jak 70 nedal. Už jenom ty úbytky napětí, a když v zimě trochu potrestáš startér...no nějak si to nekožážu představit. Taková Škodověnka 105 odebírá při startu asi 250A a traktor asi 600A. Pomocí kabelů chceme startovat, a ne svítit Laughing

_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rudolf02



Založen: Sep 05, 2012
Příspěvky: 558
Bydliště: ústeckoorlicko

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 12:44    Předmět: Citovat

No, pokud svítí světla + další spotřebiče v autě, trvalý odběr tak do 15A.
Startování cucá z baterky, takže asi jiný lebel.
R, což je U/I je cca 0,02*l/s
0,02 je zhruba měrný odpor mědi,
l je délka kablíku a
s je průřez.

Odhad odporu je úbytek napětí na vodiči/proudem. Počítám-li úbytek 0,5V a proud 250A, odpor je 2miliohmy (a výkon na něm je krátkodobě 125W). Mám pocit, že druhý drát startéru je karoserie.
Po úpravách s = 10*l
Snad tam nejsou chyby.

Udělal jsem si startovací kabely dlouhé 3m, průřez 25, žádný problém, na startování zcela postačuje.
JInak
https://www.conrad.cz/cs/clanky/naradi-a-dilna/vypocet-prurezu-kabelu.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 12:46    Předmět: Citovat

Pre informáciu.
Škoda Fabia ( 1,4 l) má prierez kábla 35mm2
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 13098

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 12:56    Předmět: Citovat

rudolf02 napsal(a):
...Po úpravách s = 10*l
Snad tam nejsou chyby...
Až na matematický rozměr:
s je plošná míra
l je délková míra
Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2631
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 13:05    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
Pre informáciu.
Škoda Fabia ( 1,4 l) má prierez kábla 35mm2

Jo. To má. Tam je tartér s reduktorem, a ten bere proudu 10x míň. Ptal jsi se na starý Škodovky, a tam jsou kabely jak noha. Škoda, že jsem před půl rokem prodal TAZ 1203. Bych ti vyfotil, co jsou tam za kabely.

_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile


Naposledy upravil Sandal dne út duben 23 2024, 13:08, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 13:07    Předmět: Citovat

OK.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 33071
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 16:55    Předmět: Citovat

Sandal napsal(a):
kutilmil napsal(a):
Pre informáciu.
Škoda Fabia ( 1,4 l) má prierez kábla 35mm2

Jo. To má. Tam je tartér s reduktorem, a ten bere proudu 10x míň....
Neblbni, desetina to není. Ten startér s planetovou redukcí používanej pro koncernový motory o objemu do 1,5 litru zhruba od doby felicie má výkon 1,4kW, takže ze 12V baterky nemůže odebírat jen 35A. Odebírá cca 130-150A s náběhovou špičkou kolem 180A, zatímco starej startér do "šáde" (ale i do spartaka, starý oktávie, starý felicie nebo "dvanáctsettrojky") měl náběhovou špici na hranici 300A a při běhu odebíral něco mezi 220 a 230A.

Jako kabel ke startéru se u šádyn používalo Cu lano s průměrem jádra 10mm (průřez cca 80mm²), v rámci šetření se pozdějc přecházelo na průměr jádra 8mm (průřez kolem 50mm²). Baterka přitom byla za zadním sedadlem prakticky bezprostředně vedle startéru, kabel nebyl delší než asi půl metru. Kabel od alternátoru byl napojenej na svorku startéru a vzhledem k maximálnímu proudu tehdejších altíků 40-50A stačil podstatně slabší, i když na dýlku měl skoro metr a půl - používal se kabel s jádrem 5mm (20mm²). U moderního auta s altíkem schopným dodávat proudy v řádu 120-140A bych ale vzhledem k dlouhodobějšímu zatížení mezi altík a baterku zas volil něco s průřezem kolem 50mm². Od baterky ke startéru ale určitě minimálně těch 80mm² - při delším kábli klidně i silnější.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: út duben 23 2024, 17:05    Předmět: Citovat

Hned je to o čosi lepšie, ked ten xxxxx píše o niečo kratšie a relatívne k veci.
PS: kabel som kupil 35mm2
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rudolf02



Založen: Sep 05, 2012
Příspěvky: 558
Bydliště: ústeckoorlicko

PříspěvekZaslal: st duben 24 2024, 17:23    Předmět: Citovat

No, masare, jednotky jsem nedoplňoval.
Jinak U/I má ohm, měrný odpor má ohm*milimetr čtverečný/metr, pro Cu jsem 0,0178 zaokhrouhlil na 0,02.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund