Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32695 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 17 2024, 21:20 Předmět:
Nevím, jaká je souvislost principu ozvučení introše auta konkrétně s roomsterem, když úplně stejný problémy se týkají všech běžnejch aut? Jo, výjimkou jsou limousines, kde je ultraodhlučnění standardem a mezi pasažérem a řidičem je "odhlučněná" přepážka. Ale v 99% všech aut na cestách je prostě problém dosáhnout kvalitního poslechu pro všecky místa ve všech možnejch kombinacích obsazení sedaček. Ještě se jakž takž dá dosáhnout frekvenční věrnosti, ale směrová a fázová věrnost v autě vždycky budou dostávat na prdel ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32695 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 18 2024, 0:11 Předmět:
Setkal jsem se s názorem, že v autě by se mělo poslouchat vysoce kvalitní MONO, aby tam všichni měli ze všech stran všechno (nástroje i případnýho zpěváka). Sice to nemá nic společnýho s nějakým poslechovým dojmem z koncertu nebo ze sluchátek, ale je to názor do pranice obzvlášť ve spojení s faktem, že v autě se vlastně vždycky jedná o poslech v blízkým poli.
Pokud bych měl JÁ něco nastavovat do auta, jako první budu klást CO NEJMÍŇ UPRAVENOU PŮVODNÍ NAHRÁVKU. Jakákoliv ekvalizace se pak musí dělat až v autě, podle akustickýho prostoru, ve kterým se bude poslouchat a taky podle sluchu hlavního posluchače. S věkem se sluch dost podstatně mění a to člověk slyšel a líbilo se mu ve 20 už vůbec nemusí korespondovat s tím, co sluchu stejnýho člověka bude libý v jeho 40 a pak třeba 60 letech. Tvrzení některejch "tuničů ozvučení", že oni dokážou nastavit audio v autě líp než ostatní je pak ve spojení s jejich požadavkem "nechte tady auto, já to nastavím a zejtra si pro to přijďte" je jen arogance hraničící se šarlatánstvím. Bez konečnýho uživatele a znalosti toho, CO ON JAK SLYŠÍ A VNÍMÁ je jakýkoliv nastavování jen šamanismus. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 13, 2021 Příspěvky: 137 Bydliště: u Temelína
Zaslal: so květen 18 2024, 6:56 Předmět:
Možná je celý problém ještě někde jinde. Pokud nahrávám s Dolby, musím s ním i přehrávat, protože je to kodér/dekodér.
Pokud tedy autorádio nemá stejný systém Dolby, nebo žádný, tak to nebude hrát dobře a žádný ekvalizér to nezachrání.
A další problém může být nastavení kolmosti hlav (mělo by být stejné pro nahrávání i přehrávání).
-------------------------------------
Možná bych ale šel trochu jinou cestou. Co vyměnit autorádio za něco, co zvládne MP3? Anebo kazetovou redukcí a externím MP3 přehrávačem? Obojí je za pár šušňů a hlavně ti odpadne několikanásobný převod audia (každý znamená ztrátu kvality). Také si uvědom, že už MP3 je ztrátový formát a analog z něj sice uděláš, ale originál to není.
Založen: Jan 17, 2018 Příspěvky: 434 Bydliště: Trenčín
Zaslal: so květen 18 2024, 7:45 Předmět:
konosuke napsal(a):
Do háje ! a proč má starý deck na měřáku buzení normal dolby NR do +3dB
kdežto jinak 0dB tedy 100%
ale...průměrně nadaný posluchač stejně rozdíl nepozná
fotka ilustrativní
To je totiž to, o čem jsem psal - záleží na jaký základní zkratový magnetický tok je mašina nastavena. Pokud je znak Dolby na 0dB je jeho základní zkratový magneticky tok při 0VU právě 200nWb/m (což je úroveň Dolby). Když je na +3dB, základní tok při 0VU je 140-150nWb/m. A pokud je na -2dB VU, pak magneťák pracuje se základním tokem 250nWb/m. Nijak to nesouvisí s tím, zda má měřiče LED nebo ručky.
A na základě tohoto poznatku je vhodný nastavovat úroveň záznamu.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19815 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so květen 18 2024, 8:48 Předmět:
Koukám, že nám ta diskuse zase nějak zabloudila: přece ozvučení auta je jedna věc, jak to hraje, tak to hraje, pořízení nahrávky do auta je věc druhá.
Jestli zvuk z jedné kazety zní jinak, než z druhé, jinak řečeno - továrně nahrané kazety v autě "hrají líp, než ty doma pořízené", je ta chyba v tom, jak je nahrávka pořízená. Pár pravidel, která jsem kdysi zkoušel porušit, už předtím zveřejnili například pánové Hofhans a Bozděch (a další), než jsem jim dal za pravdu.
Zkusím to hlavní shrnout:
- blbě zmasterovanou nahrávku už žádný ekvalizér ani kompandér nenapraví
- dobré seřízení obou magnetofonů (tedy jak záznamového, tak přehrávače) je podmínkou, malý rozdíl lze ekvalizérem do jisté míry opravit, větší rozdíly v seřízení už napravit nelze
- poslechem nahrávek se zdůrazněnými basy i výškami (německou vanou) se ucho přizpůsobí a nahrávky začne paradoxně vnímat, jako ploché, nevýrazné, ačkoli by se tak měly začít jevit ty tovární nahrávky
- přehrávání nahrávek zaznamenaných s Dolby B v autopřehrávači, který Dolby systém nemá, nemusí být vždy na škodu, jak ukazují továrně nahrané kazety: přinejmenším to v tišších pasážích působí proti značnému hlukovému pozadí v kabině - obvykle ani to "dýchání šumu". Obecně ale, pokud autopřehrávač nemá expander Dolby B, bývá lepší nahrávat bez systému Dolby
- při záznamu systémem Dolby B je třeba zabránit tomu, aby se na vstup magnetofonu dostaly signály, které "se na kazetu stejně nevejdou", ovlivňují totiž funkci systému těžko odhadnutelným způsobem *)
- záznamy pořízené s kompresí Dolby C, dbx, či Hi-Com se na přehrávači, který odpovídající systém nemá, nedají poslouchat; mimoto i zde platí poznámka o neslyšitelných rušivých signálech uvedená výše
*) těmi cizími signály bývaly pilotní kmitočet 19 kHz a pomocná nosná stereofonního multiplexu 38 kHz, proto mívá kompander Dolby v kazeťákách obvykle vypínatelný filtr MPX. Ten ale účinkuje jen při záznamu z analogového VKV přijímače, při záznamu z SDR přijímačů už nemusí stačit.
V digitálních zařízeních se totiž mezi D/A převodník a výstup (bez ohledu na použitý typ filtru na výstupu) může dostávat rušení od digitálních obvodů. To je sice neslyšitelné, ale pro funkci obvodu Dolby může mít úroveň už významnou. Některé složky tohoto rušení můžou oblbnout indikátory, automatiku, dělat nepatrné, ale těžko identifikovatelné zázněje s předmagnetizačním a mazacím kmitočtem, prostě ten zvuk není to ono.
Neškodí proto mezi výstup zvukovky a vstup kazeťáku zařadit dolní propust, která má pokles o 3 dB těsně nad 14 kHz, převýšení o necelý 1 dB kolem 9 kHz neškodí, ale kmitočty nad 32 kHz už potlačí na neškodnou úroveň.
filtr_rec_cass.png
Komentář:
I takový filtr při přepisu D->A může pomoci.
Samozřejmě pro stereo je potřeba dvakrát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32695 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 18 2024, 15:01 Předmět:
golemson napsal(a):
Možná je celý problém ještě někde jinde. Pokud nahrávám s Dolby, musím s ním i přehrávat, protože je to kodér/dekodér.
Pokud tedy autorádio nemá stejný systém Dolby, nebo žádný, tak to nebude hrát dobře a žádný ekvalizér to nezachrání.
...
Blbost, Dolby není kodér. Všechny systémy se značkou "Dolby ®" vyráběný a provozovaný při průmyslovým i domácím záznamu i reprodukci mají jen funkci signálovýho kompresoru a expandéru. Nic se nekóduje ani nedekóduje. Nedochází ani k žádný frekvenční konverzi. Hodně zjednodušeně jsou to filtry a frekvenčně závislý zesilovače fungující podobným způsobem, jakým pracuje korekce dynamiky gramofonu RIAA - jen podle odlišnejch záznamovejch i reprodukčních charakteristik. Jiný jsou strmosti křivek i kritický kmitočty. Pořád ale jde V PRINCIPU FUNKCE o určitej stupeň zeslabení nízkejch kmitočtů a naopak zesílení kmitočtů vysokejch při funkci záznamu a o zesílení basů a potlačení vyšších frekvencí při reprodukci - vše samozřejmě kmitočtově a amplitudově přizpůsobený k parametrům záznamovejch a snímacích hlav a k magnetizačním charakteristikám používanejch kategorií magnetickejch pásků. Výsledek pak byl ten, že při pečlivým nastavení geometrie drah pásku a dobrý souměrnosti reprodukční cháry se záznamovou se z kazetovýho pásku o šířce stopy jednoho kanálu o několik zpíčichlupů větší než 1mm dařilo dostat kvalitu plně srovnatelnou s kotoučovou "devítkou" a když se jo zadařilo, byl problém dobře nastavenej kazeťák s Dolby rozeznat od "devatenáctky" na kotoučáku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Setkal jsem se s názorem, že v autě by se mělo poslouchat vysoce kvalitní MONO, aby tam všichni měli ze všech stran všechno (nástroje i případnýho zpěváka).
Jo, to sice zní logicky, ale výsledek dobrej není. Je to horší než používaný nevyvážený stereo.
Ano, úprava zvuku musí probíhat při reprodukci, nikoli při pořizování nahrávky.
Ano, kolem ozvučení (nejen aut) je mnoho šarlatánství. Já ale psal o postupu stejném jako při akustickém ladění jakékoli aparatury. Pro případné úpravy podle osobního vkusu jsou uživatelské korekce. Správně nafázovat (respektive odčasovat) jednotlivé reproduktory, správně navázat pásma a srovnat je do lajny není triviální záležitost. Prémiové ozvučení auta má tohle už z výroby. Na obranu oněch aftermarketových autohifistů ale musím říct, že instalace DSP, deseti kanálů zesilovače, kabeláže a lepších repráků není na počkání. Jestli to opravdu udělají, nebo jestli ti jenom do kufru bouchnou dunítko a vedle něho obrovský chromovaný kapacitor s voltmetrem, to už si musíš ohlídat sám.
Ano, v autě je nějaký základní hluk. Pokud ale nemáš rozklepa nou Š120, rozdíl v ozvučení může být propastný. Roomster jako škodovka má ale základní ozvučení opravdu bídné. To má společné s Fabiemi.
Hele, asi jsem blbej, ale já furt nepochopil co vlastně tazateli z těch nahrávaných kazet hraje špatně...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32695 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 19 2024, 7:15 Předmět:
Ani já, ani tazatel neřešíme zvuk v roomsteru. Tam je zvuk určenej tím, co do nich povolil dávat Vlkohrad - což vzhledem k názoru vlkohradskejch mocipánů o určení značky v rámci koncernu je naprostá podlaha a majitelé musejí bejt rádi, že tam vůbec něco hraje. Já se spíš soustředím na fakt, že se na mě obrátil člověk, kterýmu je 62 let, celej život jezdí v autech s dobrým zvukem a na starý kolena si chtěl dopřát, tak si koupil úpravu od auto-hifi-tuničský firmy, která mu podle jeho vyjádření, úplně odhlučnila auto a nainstalovala hoooodně drahý komponenty. Výslednej zvuk JEMU rve uši, i když už byl 3x na úpravách a přenastavení. Značku ani model auta nevím, nesdělil mi to, nesdělil mi ani firmu která to spáchala, značky a typy těch audiověcí mi poslal mailem. Nastavení údajně dělal nějakej maník, honosící se cenama z ozvučovacích soutěží, podle toho co ale ten člověk popisuje, je to zase spíš dunič než zvukař - protože nastavení vždycky provádí BEZ UŽIVATELE - což je podle mne základní průser. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne ne květen 19 2024, 7:57, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19815 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne květen 19 2024, 7:49 Předmět:
ransom napsal(a):
Hele, asi jsem blbej, ale já furt nepochopil, co vlastně tazateli z těch nahrávaných kazet hraje špatně...
To je nás takových víc, každý něco jen zkoušíme vyvěštit z koule.
Tak to zkoušíme aspoň nějak zobecnit s tím, že se třeba trefíme.
Já vycházím z toho, co
TeslaPC napsal(a):
...tak to od ted budu nahrávat tak jak to je bez jakýchkoliv úprav, a sand to bude lepší, nebo respektive musí to být lepší, protože na tom autorádiu originálky zněj dost dobře, jenom ty moje nahrávky zněly naprd, tak to bylo asi tímhle, a pokud by to furt znělo blbě tak je blbej deck na kterým to nahrávám.
...ale nedověděli jsme se, jak dopadl výsledek po vypnutí všech efektů včetně ekvalizéru.
Tak se ptám znovu: TeslaPC: můžeš přesněji vysvětlit, v čem slyšíš ten rozdíl mezi originálkou a samo domo nahrávkou?
On totiž poslechový dojem s hudebním sluchem příliš úzce nesouvisí, sluchaři by vadila především odchylka v rychlosti posuvu a kolísání.
Na záznamovém decku samozřejmě také předpokládám, že nemáš zapnutý žádný "lepší" obvod k potlačení šumu. Jestli zůstane zapnutý nanejvýše jen kompandér Dolby B, nevadí, vždyť většina originálek tak nahraná je. Přitom záznam pořízený s "jen" Dolby C se bez příslušného expandéru opravdu poslouchat nedá, nebo aspoň ne dlouho.
Ekkar:
Ano. Namachrovaných břídilů je po světě mraky. Ale o tom já opravdu nepíšu. Pokud někdo někomu takovýmu vysolí prachy, aniž by si důkladně naposlouchal jiná jeho díla, jeho problém. Ocenění ani tituly neznamenají nic. Viz Oskary nebo Eurovize...
I základní ozvučení se dá udělat dobře. Ve smyslu srozumitelnosti nástrojů a zpěvu, nikoli řvaní a dunění. To je ale to, co spíš než u koncernu dostaneš u Korejců...
Založen: Aug 08, 2022 Příspěvky: 377 Bydliště: Praha
Zaslal: ne květen 19 2024, 17:40 Předmět:
Hill napsal(a):
ransom napsal(a):
Hele, asi jsem blbej, ale já furt nepochopil, co vlastně tazateli z těch nahrávaných kazet hraje špatně...
To je nás takových víc, každý něco jen zkoušíme vyvěštit z koule.
Tak to zkoušíme aspoň nějak zobecnit s tím, že se třeba trefíme.
Já vycházím z toho, co
TeslaPC napsal(a):
...tak to od ted budu nahrávat tak jak to je bez jakýchkoliv úprav, a sand to bude lepší, nebo respektive musí to být lepší, protože na tom autorádiu originálky zněj dost dobře, jenom ty moje nahrávky zněly naprd, tak to bylo asi tímhle, a pokud by to furt znělo blbě tak je blbej deck na kterým to nahrávám.
...ale nedověděli jsme se, jak dopadl výsledek po vypnutí všech efektů včetně ekvalizéru.
Tak se ptám znovu: TeslaPC: můžeš přesněji vysvětlit, v čem slyšíš ten rozdíl mezi originálkou a samo domo nahrávkou?
On totiž poslechový dojem s hudebním sluchem příliš úzce nesouvisí, sluchaři by vadila především odchylka v rychlosti posuvu a kolísání.
Na záznamovém decku samozřejmě také předpokládám, že nemáš zapnutý žádný "lepší" obvod k potlačení šumu. Jestli zůstane zapnutý nanejvýše jen kompandér Dolby B, nevadí, vždyť většina originálek tak nahraná je. Přitom záznam pořízený s "jen" Dolby C se bez příslušného expandéru opravdu poslouchat nedá, nebo aspoň ne dlouho.
Jde konkrétně o to že mi ty moje nahrávky přišly takové dalo by se říct zahuhlané, prostě něco jako kdyby to bylo nahrané z AM rozhlasu, ale zas v takové míře to nebylo. Ted jsem nahrál pár kazet úplně čistě, bez jakýchkoliv úprav a equalizerů, a z Dolbama B, a zní to podstatně líp, tohle si myslím že už je poslouchatelný a nezní to špatně, ovšem je tu další věc co se mi moc nezdá. A to že to zní dobře, ale jenom když na tom autorádiu (a ne jenom tam, zkoušel jsem i jiná rádia) vypnu dolby, když vypnu Dolby při přehrávání, tak to zní dobře, a když zapnu dolby tak to hrozně sežere vejšky a zas se to zahuhlá, a to i na tom decku na kterým to nahrávám.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.