Zaslal: po květen 20 2024, 12:28 Předmět: Jaký proud SS odebírá dynamo ze Škodovky?
Mám Dynamo 55A. Zapojím ho jako motor, vše v pohodě. Jenže mám jen Ampérmetr na stř. proud. Nemám na SS proud. Tím střídavým mám dojem, že je teď už nevím jestli jsem měl 7A nebo 0,7A. Popravdě už nevím. Tak jestli někdo nevíte, jak už zjistit ten ss proud., aniž bych musel mít měřák na SS proud? Chtěl bych to spínat přes Tyristor, popř. ovládat otáčky.
Založen: Aug 16, 2022 Příspěvky: 571 Bydliště: Roztoky
Zaslal: po květen 20 2024, 12:58 Předmět:
Pokud je to starý ručičkový přístroj, tak ten dává pro měření max. hodnotu krát koeficient tvaru, což je u sinusu 0,707. Pokud tedy měříš SS proud, tak by mělo stačit vynásobit údaj 1,414.
Ale doporučuji zakoupit multimetr, který to umí. Dnes je to výdaj do 500Kč pro ty jednoduché, z druhé ruky se dá koupit ještě levněji.
A ještě poznámka, regulátor s tyrystory pro SS napětí, není nic triviálního. Spíše použít jako spínač MOSFET a PWM regulaci.
55A dynamo malo pri 12V 660W - ale nenapísal z akej Škodovky... to mohol byť aj trambus - tiež bol starý Palubné siete s 12V dynamom neboli v tej dobe žiadne zvláštnosti ani u nákladiakov... 12V palubka a 24V štartér... 2 x12V batérie boli paralelne v palubnej sieti a pri štartovaní sa prepínali do série batériovým prepínačom pre štartér do série - na 24V... a tie 2 batérie 100+100Ah ++ muselo niečo vládať aj nakŕmiť .
Na osobákoch Škoda typu, nemuseli byť také silné dynamá, lebo pri krachnutej baterke sa dali roztlačiť a chmatlo to aj na remanentný magnetizmus v dyname..stačila dostatočná vzdialenosť, alebo rýchlosť
Klob1 - tvoje meranie určite nezodpovedá typu dynama vôbec... Pri 7A sa možno "ležérne" rozbehne naprázdno bez záťaže... a 0,7A je málo aj pre motorček z uťahovačky.
Skús dať aspoň náčrtok ako - a z čoho to napájaš..
Pokud je to starý ručičkový přístroj, tak ten dává pro měření max. hodnotu krát koeficient tvaru, což je u sinusu 0,707. Pokud tedy měříš SS proud, tak by mělo stačit vynásobit údaj 1,414.
Ale doporučuji zakoupit multimetr, který to umí. Dnes je to výdaj do 500Kč pro ty jednoduché, z druhé ruky se dá koupit ještě levněji.
A ještě poznámka, regulátor s tyrystory pro SS napětí, není nic triviálního. Spíše použít jako spínač MOSFET a PWM regulaci.
Děkuji za info. Klešťový digi, ale jsou tam jen stř. rozsah. Risknu digi mulktimetr, tam jsou stejnosměrné proudy, ale jen do 10A. Ono asi moc Dynamo nebralo, jen při sepnutí může ten proud vylézt nebo při zátěži.
55A dynamo malo pri 12V 660W - ale nenapísal z akej Škodovky... to mohol byť aj trambus - tiež bol starý Palubné siete s 12V dynamom neboli v tej dobe žiadne zvláštnosti ani u nákladiakov... 12V palubka a 24V štartér... 2 x12V batérie boli paralelne v palubnej sieti a pri štartovaní sa prepínali do série batériovým prepínačom pre štartér do série - na 24V... a tie 2 batérie 100+100Ah ++ muselo niečo vládať aj nakŕmiť .
Na osobákoch Škoda typu, nemuseli byť také silné dynamá, lebo pri krachnutej baterke sa dali roztlačiť a chmatlo to aj na remanentný magnetizmus v dyname..stačila dostatočná vzdialenosť, alebo rýchlosť
Klob1 - tvoje meranie určite nezodpovedá typu dynama vôbec... Pri 7A sa možno "ležérne" rozbehne naprázdno bez záťaže... a 0,7A je málo aj pre motorček z uťahovačky.
Skús dať aspoň náčrtok ako - a z čoho to napájaš..
Autobaterie 100Ah. na Dynamu je 55A Škodovka měla 12V.
To asi dojdu risknout a změřit mulťákem do 10A a budu vědět.
Jen mě to napdalo, jestli někdo to něměřil a nevěděl by.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19976 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po květen 20 2024, 15:54 Předmět:
Správně, klešťák na střídavý proud ti stejnosměrný neukáže, leda střídavou složku (z usměrňovače bez filtrace, rušení komutací) - a i tu ukáže blbě, protože neznáš průběh té střídavé složky, abys to dokázal přepočítat.
Proud záleží na tom, jestlimáš vinutí dynama zapojené, jako derivační (to bude patně ono, stator i rotor jsou jedním koncem spojené s kostrou), nebo sériový motor.
V každém případě můžeš krouticí moment, potažmo otáčky, mechanicky zatíženého motoru řídit jen buzením (nezatížený na to příliš nereaguje). Stator napájet trvale.
Tak jsem to změřil. ustálený proud ss 5 a chloupek Ampéry. Při sepnutí to někdy v ss 8A, někdy 11A a někdy přetíženo. Pak už těch 5A. Možná to je spíš Dynamo 22A. Popletl s Alternátorem, který má těch 55A. Na půdě mám i Altík 35A.
Jednalo se mi o to Dynamo, že by pomáhalo jako motorek. U malého vozítka, kárky, nebo vozíčku.
Takže to asi je vyřešené s tím proudem.
Děkuji všem za nápomocné odpovědi.
Na meranie "tak vysokých" prúdov je lepšie použiť "šunt" (bočník známej hodnoty) a merať na ňom úbytok napätia - prepočítať na prúd - a nehrozí poškodenie meráka!
Aj u takéhoto "malého" pomáhadla pri výkone práce môže dôjsť k "nepredvídateľným" udalostiam... sused si kúpil fúrik s batériovým pohon (značku neviem) , ale už pár krát menil poistku, lebo sa mu "šmyklo" a fúrik zabral do "protiprúdu" - lebo kúsok náhodou cúvol
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6814 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: po květen 20 2024, 18:30 Předmět:
Já kdysi použil dynamo ze škodovky na dětské autíčko. Ale stator jsem převinul a udělal z toho seriový motor. Sílu to docela mělo, odběr teda taky. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33039 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po květen 20 2024, 20:17 Předmět:
Přesně, původní dynama byly co já vím derivační, s buzením do statoru postupně skokově odpojovaným (snižovaným) jedno-, dvou- a dokonce i někdy tříkotvičkovým elektromagnetickým regulátorem. Rotor s komutátorem a huhlýkama byl výstupní strana. Výkon měly 550, 600 a třeba pro sedany a dvanáctsettrosky - sanitky 900W při napětí 14,4V. U škodovek se dynama udržely až do prvních sérií řady Š100/110, mám pocit že to byly jen první dva modelový ročníky, do kterejch se montovaly dynama a od roku 1971 už tutově pod kapoty škodovek směřovaly jen a jen alternátory s integrovanýma diodama, ale pořád ještě mechanickýma dvoukotvičkovýma reglerama. Nejslabší typy byly tuším 32A (460W), pak byly 35A (500W), 42A (600W) a 49A (700W). U následující řady Š105/120/130 pak výkon alternátoru dál stoupal až na 55A (800W) a u výroby po roce 1984 se poprvé dostaly polovodičový regulátory. Do fáček a felin se pak už montovaly licenční altíky BOSCH se 70A a 90A, jenže to už bylo čtvrt století po ukončení dynam ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
a u výroby po roce 1984 se poprvé dostaly polovodičový regulátory. Dříve. Naši koupili 120 GLS v roce 80 a polovodičový regler to už mělo. I chladič oleje. Ale ten jsem dal časem pryč. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.