Já jsem to kdysi řešil taky. Nabíječka měla trafo a jednu diodu (vlastně to nebyla nabíječka, spíš držela baterku v kondici). Tak jsem tam dal jednu LEDku s odporem tak aby LEDka svítila pokud dobíječka je naprázdno a je tam vyšší napětí, když dobíječka je připojená k baterce a ta stáhne napětí na to na jaké je baterka zrovna nabitá, LEDka zhasne. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
ako píše "kbulda" nič lepšie a blbuvzdornejšie ako žiarovka asi ani neexistuje...
- skrat na výstupe - žiarovka svieti plným jasom... prepólovanie už asi nezvládne, ale nič hrozitánske sa nedeje...prepáli sa ..vymeníš a nabíjačka - v tomto prípade zrejme len "udržiavačka" funguje ďalej!...
13V mínus úbytok na dióde (0,6V.. šotka niečo menej) je tak akurát pre zimné uskladnenie akumulátora, aby sa z toho náhodou nepo_sral...
Ale ako nápad je to dobré... len treba tie výstupné napätia poriešiť... 12,4V je na štartovací akumulátor málo...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32984 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 03 2024, 21:09 Předmět:
Jenomže to Yardo neindikuje procházející proud nějakým vodičem nebo spojem. Ten úbytek může mít jinou příčinu než odběr v žádoucím místě. Musíš počítat s tím, co chce Honza indikovat - skutečnost, že mu solár dává. Já bych to řešil víc obecně - malej odpor v cestě proudu čili bočník neboli shunt - a indikovat rozdílovým zešilovačem rozdílový napětí mezi jeho koncema bez ohledu na polaritu toho rozdílu čili na směr proudu. Kontrolka může bejt barevná, různý barvy pro různý polarity, dá se extra vyhodnotit i jestli je ten úbytek stálej, proměnlivej, tepavej anebo jestli dokonce nemění polaritu - to všecko jde zjistit, vyhodnotit i indikovat. Pro přívod k solárem nabíjenýmu aku bych to tak měl radši, protože by mi to zároveň orientačně ukazovalo, jestli se v průměru baterie nabíjí nebo vybíjí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
O "udržiavaní" batérie v stave dlhodobého spánku - odstavenia vozidla z prevádzky aby sa batéria nedostala pod stav že motor neroztočí a tiež do stavu, aby nebola prebíjaná tu (a nie len tu) už boli napísané state..
Menežmenty novších typov áut "takmer dokonale" kontrolujú stav akumulátora -príjem a výdaj energie... ALE...stále je tam to ALE... kvalita toho akumulátora...
EKKAR zase si niekam "ušiel" do obšírnej "zelenej" technológie...myslím tým ten solár. Možno sa mýlim..prepáč.
Nie som fundovaný elktrotechnik ,ale už len tým, že je tam dióda, tak nejaký spätný - vybíjací prud tam nemá čo robiť. A je jedno z akého zdroja to pôjde.
On len meria úbytok napätia na tej dióde - to je podľa mňa OK... dosiahne svoju úroveň = signalizuje.. nič viac.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32984 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červen 04 2024, 0:01 Předmět:
Nejjednodušší bočník = snímací odpor proudu je kostřicí kabel baterky. "Šváb" na něm může sedět trvale, na palubce kontrolka aktuálního stavu. Diference napětí mezi koncema určuje jestli něco teče, konkrétní napětí velikost toho proudu, polarita směr. Stejně dneska už všecky automobilky tenhle princip používaj. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Na jazýčkový kontakt namotej vhodný počet závitů silnýho vodiče a máš "vidlácký" proudový indikátor. Počet závitů záleží na citlivosti kontaktu a požadovaného spínacího proudu.
On nikde o soláru nepíše. Ale třeba máte jiný komunikační kanál
Co se týče toho zjednodušení - můžeš se zbavit toho optočlenu, pokud ten křemíkovej trand změníš na PNP, ale asi tě to bude stát jednu R LED navíc (zelená má větší napětí a to by nemuselo na uzavření stačit).
Případně použít P-mosfet, ale ten je dražší, záleží, co máš v šupleti
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19944 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út červen 04 2024, 8:16 Předmět:
Také jde o to, zda detekovat počáteční proud při zapnutí a udržet indikaci s klesajícím proudem během dobíjení, nebo zhasnout indikaci po poklesu proudu pod zvolenou hodnotu.
Pro ten druhý případ je jazýčkový kontakt vhodný svou hysterezí - k přitažení obvykle potřebuje 2.5x až 4x víc Az, než k odpadnutí (příklad: spíná při 12 Az a více, odpadá pod 4 Az a méně).
Průřez vodiče musí samozřejmě odpovídat uvažovanému maximálnímu proudu a s jeho vlastním ohmickým odporem se v obvodu musí také počítat. Ale funguje to.
Jestli ale chceš opravdový rovnák na ohejbák, tak použij Hallovu sondu, třeba dvoustavovou SS41F, která jen indikuje magnetické pole v blízkosti, nebo lineární, například SS49e, která poskytuje údaj o intenzitě pole i o jeho polaritě a dá se jí orientačně i měřit velikost proudu.
Kdyby citlivost v poloze "temenem k drátu" nestačila, dá se tomu pomoci zasunutím sondy mezi závity cívky stočené z vodiče s měřeným proudem, nebo principem klešťáku - feromagnetickým prstýnkem s mezerou, do níž vložíš sondu, a skrz prstýnek protáhneš drát, případně z něj uděláš závit. Toto druhé řešení ale má jedno riziko - případný zkratový proud z baterky nechá v jádru remanentní magnetický tok a je po měření (pak je nutná demagnetizace). To ta hallovka strčená mezi závity vzduchové cívky je proti tomu odolná, spíše dřív neodolá ten drát.
A teď se přiznám: nejradši mám tu žárovku v sérii, to je neoblbnutelné řešení.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6797 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: út červen 04 2024, 18:47 Předmět:
Není to solární. Žárovka určitě ne, tohle není nabíječka a 5mA až 3A bez úbytku? A nebude se to kontrolovat pouhým pohledem. Jazíč. relé nelze, to jsem zkusil první, na 5mA až 3A nerealizovatelné. ACS712 senzor používám, nevím zda umí 5mA, zbytečně složité. Je to externí nic pro montáž do auta. Cena není vůbec určující, tranzistor navíc nebo optočlen je vlastně zadarmo. Optočlen je na takovéhle blbosti ideální, oddělí různý napětí. Problém byl s výstupním digit. Vmetrem a indikací pod 12V, na výstupu nelze připojit, poněvadž to už indikuje připojení k zátěži, takže diody to ošetřily. V neděli jsem to začal řešit, dnes to šlape naprosto dle očekávání _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.