Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Detekce DC

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6639
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 19:57    Předmět: Detekce DC Citovat

Pro indikaci že dobíječka auta je skutečně připojená jsem navrhnul tohle. Snímaní proud řádu mA až 3A.
Existuje jednodušší řešení?



DET DC.jpg
 Komentář:
 Velikost:  24.68 kB
 Zobrazeno:  25 krát

DET DC.jpg



_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kbulda



Založen: Oct 23, 2007
Příspěvky: 1540
Bydliště: u Mělníku

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 20:34    Předmět: Citovat

Existuje, žárovka kontrolka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 2610

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 20:56    Předmět: Citovat

Já jsem to kdysi řešil taky. Nabíječka měla trafo a jednu diodu (vlastně to nebyla nabíječka, spíš držela baterku v kondici). Tak jsem tam dal jednu LEDku s odporem tak aby LEDka svítila pokud dobíječka je naprázdno a je tam vyšší napětí, když dobíječka je připojená k baterce a ta stáhne napětí na to na jaké je baterka zrovna nabitá, LEDka zhasne.
_________________
Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dred



Založen: Apr 08, 2007
Příspěvky: 1871
Bydliště: Handlová

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 21:00    Předmět: Citovat

ako píše "kbulda" nič lepšie a blbuvzdornejšie ako žiarovka asi ani neexistuje...
- skrat na výstupe - žiarovka svieti plným jasom... prepólovanie už asi nezvládne, ale nič hrozitánske sa nedeje...prepáli sa ..vymeníš a nabíjačka - v tomto prípade zrejme len "udržiavačka" funguje ďalej!...
13V mínus úbytok na dióde (0,6V.. šotka niečo menej) je tak akurát pre zimné uskladnenie akumulátora, aby sa z toho náhodou nepo_sral...
Ale ako nápad je to dobré... len treba tie výstupné napätia poriešiť... 12,4V je na štartovací akumulátor málo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32291
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 21:09    Předmět: Citovat

Jenomže to Yardo neindikuje procházející proud nějakým vodičem nebo spojem. Ten úbytek může mít jinou příčinu než odběr v žádoucím místě. Musíš počítat s tím, co chce Honza indikovat - skutečnost, že mu solár dává. Já bych to řešil víc obecně - malej odpor v cestě proudu čili bočník neboli shunt - a indikovat rozdílovým zešilovačem rozdílový napětí mezi jeho koncema bez ohledu na polaritu toho rozdílu čili na směr proudu. Kontrolka může bejt barevná, různý barvy pro různý polarity, dá se extra vyhodnotit i jestli je ten úbytek stálej, proměnlivej, tepavej anebo jestli dokonce nemění polaritu - to všecko jde zjistit, vyhodnotit i indikovat. Pro přívod k solárem nabíjenýmu aku bych to tak měl radši, protože by mi to zároveň orientačně ukazovalo, jestli se v průměru baterie nabíjí nebo vybíjí.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dred



Založen: Apr 08, 2007
Příspěvky: 1871
Bydliště: Handlová

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 21:37    Předmět: Citovat

O "udržiavaní" batérie v stave dlhodobého spánku - odstavenia vozidla z prevádzky aby sa batéria nedostala pod stav že motor neroztočí a tiež do stavu, aby nebola prebíjaná tu (a nie len tu) už boli napísané state..
Menežmenty novších typov áut "takmer dokonale" kontrolujú stav akumulátora -príjem a výdaj energie... ALE...stále je tam to ALE... kvalita toho akumulátora...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dred



Založen: Apr 08, 2007
Příspěvky: 1871
Bydliště: Handlová

PříspěvekZaslal: po červen 03 2024, 22:05    Předmět: Citovat

EKKAR zase si niekam "ušiel" do obšírnej "zelenej" technológie...myslím tým ten solár. Možno sa mýlim..prepáč.
Nie som fundovaný elktrotechnik ,ale už len tým, že je tam dióda, tak nejaký spätný - vybíjací prud tam nemá čo robiť. A je jedno z akého zdroja to pôjde.
On len meria úbytok napätia na tej dióde - to je podľa mňa OK... dosiahne svoju úroveň = signalizuje.. nič viac.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32291
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út červen 04 2024, 0:01    Předmět: Citovat

Nejjednodušší bočník = snímací odpor proudu je kostřicí kabel baterky. "Šváb" na něm může sedět trvale, na palubce kontrolka aktuálního stavu. Diference napětí mezi koncema určuje jestli něco teče, konkrétní napětí velikost toho proudu, polarita směr. Stejně dneska už všecky automobilky tenhle princip používaj.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9815
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: út červen 04 2024, 4:35    Předmět: Citovat

Na jazýčkový kontakt namotej vhodný počet závitů silnýho vodiče a máš "vidlácký" proudový indikátor. Počet závitů záleží na citlivosti kontaktu a požadovaného spínacího proudu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 1021

PříspěvekZaslal: út červen 04 2024, 5:11    Předmět: Citovat

On nikde o soláru nepíše. Ale třeba máte jiný komunikační kanál Smile
Co se týče toho zjednodušení - můžeš se zbavit toho optočlenu, pokud ten křemíkovej trand změníš na PNP, ale asi tě to bude stát jednu R LED navíc (zelená má větší napětí a to by nemuselo na uzavření stačit).
Případně použít P-mosfet, ale ten je dražší, záleží, co máš v šupleti Smile



zjednosus.png
 Komentář:
 Velikost:  61.74 kB
 Zobrazeno:  27 krát

zjednosus.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samec



Založen: Dec 19, 2017
Příspěvky: 4320

PříspěvekZaslal: út červen 04 2024, 8:11    Předmět: Citovat

TAKJAN napsal(a):
Existuje jednodušší řešení?
Áno, s jedným komparátorom a podstatne menším úbytkom napätia.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19657
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út červen 04 2024, 8:16    Předmět: Citovat

Také jde o to, zda detekovat počáteční proud při zapnutí a udržet indikaci s klesajícím proudem během dobíjení, nebo zhasnout indikaci po poklesu proudu pod zvolenou hodnotu.
Pro ten druhý případ je jazýčkový kontakt vhodný svou hysterezí - k přitažení obvykle potřebuje 2.5x až 4x víc Az, než k odpadnutí (příklad: spíná při 12 Az a více, odpadá pod 4 Az a méně).
Průřez vodiče musí samozřejmě odpovídat uvažovanému maximálnímu proudu a s jeho vlastním ohmickým odporem se v obvodu musí také počítat. Ale funguje to.

Jestli ale chceš opravdový rovnák na ohejbák, tak použij Hallovu sondu, třeba dvoustavovou SS41F, která jen indikuje magnetické pole v blízkosti, nebo lineární, například SS49e, která poskytuje údaj o intenzitě pole i o jeho polaritě a dá se jí orientačně i měřit velikost proudu.
Kdyby citlivost v poloze "temenem k drátu" nestačila, dá se tomu pomoci zasunutím sondy mezi závity cívky stočené z vodiče s měřeným proudem, nebo principem klešťáku - feromagnetickým prstýnkem s mezerou, do níž vložíš sondu, a skrz prstýnek protáhneš drát, případně z něj uděláš závit. Toto druhé řešení ale má jedno riziko - případný zkratový proud z baterky nechá v jádru remanentní magnetický tok a je po měření (pak je nutná demagnetizace). To ta hallovka strčená mezi závity vzduchové cívky je proti tomu odolná, spíše dřív neodolá ten drát.


A teď se přiznám: nejradši mám tu žárovku v sérii, to je neoblbnutelné řešení.



Hall_mereni_proudu.gif
 Komentář:
Třeba například příklad...
 Velikost:  20.48 kB
 Zobrazeno:  9 krát

Hall_mereni_proudu.gif


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6639
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: út červen 04 2024, 18:47    Předmět: Citovat

Není to solární. Žárovka určitě ne, tohle není nabíječka a 5mA až 3A bez úbytku? A nebude se to kontrolovat pouhým pohledem. Jazíč. relé nelze, to jsem zkusil první, na 5mA až 3A nerealizovatelné. ACS712 senzor používám, nevím zda umí 5mA, zbytečně složité. Je to externí nic pro montáž do auta. Cena není vůbec určující, tranzistor navíc nebo optočlen je vlastně zadarmo. Optočlen je na takovéhle blbosti ideální, oddělí různý napětí. Problém byl s výstupním digit. Vmetrem a indikací pod 12V, na výstupu nelze připojit, poněvadž to už indikuje připojení k zátěži, takže diody to ošetřily. V neděli jsem to začal řešit, dnes to šlape naprosto dle očekávání Very Happy
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund