Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9719 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: čt srpen 08 2024, 11:59 Předmět:
právda...někdy hlučí setrvák (moje Unitra například) jsem si vědom že jde
o podstatně nižší ligu aparátu ale zkontroluj to _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 506 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: čt srpen 08 2024, 13:29 Předmět:
Podľa môjho názoru je hlučný motor. Neviem si predstaviť, že by takto hučalo predlohové kolečko. Zotrvačník to nie je, tam je možné oddialiť medzikolo a zotrvačník sa zastaví.
Kľudne ten hluk natočím, ale po strate uložta, neviem, kde sa teraz môže hodiť video.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 506 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: pá srpen 09 2024, 11:47 Předmět:
Zdá sa, že som sa pri oprave dopustil chyby. Magnetofón som kúpil nefunkčný, bol zničený sieťový transformátor, výkonové tranzistory, výstupné elektrolyty a reproduktory. Chybné veci som vymenil, len sieťový transformátor som v núdzi nahradil sieťovým transformátorom z TV Satelit. Je to trafák so sekundárom 2x17,7 Vef a jednoduchým primárom na 220 V. Pôvodný trafák mal prepínanie 230/120 V a motor je zrejme na 120V. Bude potrebné zohnať trafo s deleným primárom. Alebo je možné aj iné riešenie?
Naposledy upravil Xeon_sk dne so srpen 10 2024, 10:54, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19925 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá srpen 09 2024, 12:17 Předmět:
Vinutí motorů Variocordů se zapojují buď do série na 220 V, nebo paralelně na 110 V. Ke každému z vinutí je paralelně připojené jedno z vinutí primáru trafa. Čili, když nemáš trafo s děleným primárem, nevadí, zapoj vinutí motoru do série a je to.
Protože dnes máme v síti oficiálně 230 V, ale skutečné napětí může být dlouhodobě i přes 240 V, asi by neškodilo trafo s odbočkou na primáru, aby motor dostával "svých 220 V", ale to vyšší síťové napětí by ani tak nemělo být na škodu, protože se jedná o hysterezní synchronní motor, a napětí v širokém rozsahu nemá na otáčky vliv.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 506 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: so srpen 10 2024, 10:53 Předmět:
Pozrel som sa na zapojenie motora. Po výmene sieťáku som nadbytočné vodiče na konci zaizoloval a nechal pre možnú montáž origo trafa. Spôsob zapojenia vinutí motora je daný voličom napätia a pre 230 V je to zapojené správne.
Už pri prvej oprave som si všimol mierne rozdiely vo farbe smaltovaných drôtov vinutí. Na ľavom vinutí už farba drôtu nie je taká sýta (ako by tepelne preťažená) ako na pravej strane. Či to znamená poškodenie nie je úplne jasné. Jediné, čo som mohol zmerať bol ohmický odpor a indukčnosť vinutia.
Ľavá strana 43,4 Ω, 347 mH
Pravá strana 43,8 Ω, 341 mH
Veľa možností zvýšeného hluku už asi neostáva. Akustický prejav trochu pripomína zvuk rušičky rozhlasu Slobodná Európa. Pravdepodobne budú opotrebené ložiská.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 506 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: so srpen 10 2024, 11:34 Předmět:
Sú tam klzné ložiská. Najprv som ich vyčistil a napojil jemným minerálnym olejom, neskôr som skúsil aj niečo výdatnejšie, olej M2T (kto si ešte pamätá?).
K závažnej zmene nedošlo.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 506 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: čt srpen 15 2024, 10:49 Předmět:
Vrátil som sa ešte k motoru a zaznamenal som úspech. Motor som vymontoval, rozložil, znova vyčistil a namazal. Použitý olej Castról Everyman.
Ložiská boli úplne v poriadku, žiadne vôle, ktoré by vzbudzovali nekľud. Motor som pozorne skompletizoval a na stole pripojil na sieť. Hluk bol rovnaký ako vždy, teda zmes záhadných pulzujúcich ruchov a tvrdého "dunenia" 50 Hz. Hneď musím jasne uviesť, že nikdy nedochádzalo ku kontaktu rotora a statora.
Pri bežiacom motore som skúsil meniť dotiahnutie svorníkov sťahujúcich celok dohromady. Vtedy sa zvuk výraznejšie zmenil. Zistil som, že motor beží o mnoho tichšie, keď sa pohybom držiakov ložísk na obidvoch stranách nájde vhodná poloha. Fyzikálny zmysel zatiaľ prenecháme skúsenejším.
Po nastavení motor beží normálne a je teraz trochu tichší ako dobrý motor v magnetofóne B700.
V magnetofóne je pre motor vymedzené pravouhlé lôžko o rozmeroch 75x90 mm ako pre motory, ktoré poznáme z niektorých mgf Tesla. Motor je typu AEG Typ E75 28/2. Priemer osi má 4 mm.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.